Zoeken

MotoGP Buriram: eerste pole voor Marc Bezzecchi

1 oktober 2022
Marco Bezzecchi heeft in Thailand zijn allereerste pole position in de MotoGP gerealiseerd. De Mooney VR46 Racing Team coureur reed in de allerlaatste seconden van Q2 een 1'29.671 en was daarmee 21 duizendste seconde sneller dan Jorge Martin. Pecco Bagnaia maakte op eentiende seconde de eerste startrij compleet.

 

Dat Ducati de afgelopen jaren enorme stappen heeft gezet met aerodynamica en het Ride Height Device was vandaag in Thailand duidelijk te zien. Waar de laatste Grand Prix op het Chang International Circuit in 2019 nog door Yamaha en Honda werd gedomineerd, wordt dit weekend door Ducati de toon gezet. 

Na op vrijdag al een 1-2-3 te hebben gescoord stonden na de time-attack van FP3 maar liefst 7 van de 8 Ducati's in de top 10 en hadden zich daarmee rechtstreeks voor Q2 gekwalificeerd, aangevuld met één Yamaha, één KTM en één Suzuki, in de handen van Fabio Quartararo, Brad Binder en Alex Rins. 

Een van de namen die eerst in Q1 aan de bak moest gaan was Marc Marquez, die in FP1 nog de snelste tijd had gezet, maar daarna in FP2 en FP3 niet in staat was geweest die tijd te verbeteren. In FP2 was de 8-voudig wereldkampioen een van de slachtoffers van de gele vlag situaties geweest, om zich in FP3 op weg naar een zekere top-10 tijd te verremmen voor de laatste bocht.

In Q1 zette Marquez dat echter goed, zette in zijn tweede run een 1'30.038 op de klok en ging daarmee bijna 2 tiende onder de tijd die Aleix Espargaro in de eerste vliegende ronde van zijn tweede run had gezet, waarna de Aprilia fabriekscoureur op de valreep door Miguel Oliveira uit de top-2 werd gedrukt en morgen dus van de 13e plaats zal moeten starten.

Het tweede deel van de kwalificatie speelde Marquez geen rol meer van betekenis, maar was het Ducati-time. Als eerste op de baan opende Luca Marini Q2 met een 1'31.747, Enea Bastianini ging daar met een 1'30.642 dik een seconde onderdoor, waarna de in Bastianini's kielzog rijdende Jack Miller een 1'30.270 noteerde. 

De vrij op de baan rijdende Fabio Quartararo wist in zijn eerste vliegende ronde daar met een indrukwekkende 1'30.166 weer nipt onderdoor te gaan, waarna Miller in zijn tweede vliegende ronde daar weer 6 honderdste seconde van af reed. 

Ook die tijd zou echter niet lang staan, Jorge Martin was bezig met een verbetering van die tijd en ging met een 1'29.893 als eerste onder de 1'30 door. Quartararo zette in zijn eerste run maar liefst drie vliegende ronden op de klok en reed in de laatste van die drie met een 1'30.009 de tweede tijd.

Na in zijn eerste run geen bijstere tijd te hebben gezet stond alle druk op Pecco Bagnaia, voor wie kwalificeren op de eerste rij superbelangrijk is, om in de race met Quartararo het gevecht aan te kunnen gaan. In zijn tweede run deed Bagnaia precies wat van hem werd verwacht, zette in zijn eerste vliegende ronde meteen de derde tijd, om een ronde later met een 1'29.775 bijna 2 tiende onder de tijd van Martin door te gaan.

Martin leek op dat moment echter al op weg naar een verbetering van die tijd, maar verloor in de bocht plots grip aan de achterkant en brak daarop meteen die ronde af, om een ronde later wel met 83 duizendste seconde onder de tijd van Bagnaia door te gaan. 

Ook die tijd zou echter niet lang bovenaan blijven staan, met de officiële tijd al verstreken zette Marco Bezzecchi in zijn laatste vliegende ronde een 1'29.671 op de klok, 21 duizendste sneller dan Martin en 48 duizendste sneller dan het oude pole-record van Quartararo uit 2019.

Inmiddels teruggevallen naar de zesde plaats wist Fabio Quartararo er in zijn laatste ronde nog een 1'29.909 uit te persen en klom daarmee twee plaatsen op, voor Johann Zarco en Enea Bastianini. Na bijna 5 minuten in de pits te hebben gestaan brak Jack Miller zijn tweede run meteen af en viel daardoor terug naar de 7e plaats.

En Marc Marquez? Met in Q1 al een verse achterband verbruikt had Marquez voor zijn eerste run alleen voor een nieuwe Medium Michelin gemonteerd en zette daarmee geen indrukwekkende tijd op de klok, maar leek in zijn tweede run met een verse Soft achterband op weg naar een tijd die goed genoeg voor een start op de tweede rij zou moeten zijn. Tot hij zich opnieuw verslikte in de laatste bocht en daardoor slechts de 8e tijd noteerde, op bijna een halve seconde van de pole.  

MotoGP Buriram, uitslag kwalificatie:

Rijder Team Merk km/u Tijd Verschil
1 Marco Bezzecchi ITA Mooney VR46 Racing Team Ducati 333.3 1'29.671
2 Jorge Martin ESP Pramac Racing Ducati 336.4 1'29.692 +0.021
3 Pecco Bagnaia ITA Ducati Lenovo Team Ducati 335.4 1'29.775 +0.104
4 Fabio Quartararo FRA Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 333.3 1'29.909 +0.238
5 Johann Zarco FRA Pramac Racing Ducati 336.4 1'29.963 +0.292
6 Enea Bastianini ITA Gresini Racing MotoGP Ducati 335.4 1'29.988 +0.317
7 Jack Miller AUS Ducati Lenovo Team Ducati 334.3 1'30.106 +0.435
8 Marc Marquez SPA Repsol Honda Team Honda 332.3 1'30.133 +0.462
9 Luca Marini ITA Mooney VR46 Racing Team Ducati 335.4 1'30.214 +0.543
10 Alex Rins ESP Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 332.3 1'30.337 +0.666
11 Miguel Oliveira PRT Red Bull KTM Factory Racing KTM 329.2 1'30.485 +0.814
12 Brad Binder RSA Red Bull KTM Factory Racing KTM 332.3 1'30.542 +0.871
Q1
13 Aleix Espargaro ESP Aprilia Racing Aprilia 332.3 1'30.202 +0.164
14 Franco Morbidelli ITA Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 332.3 1'30.528 +0.490
15 Cal Crutchlow GBR WithU Yamaha RNF MotoGP Team Yamaha 329.2 1'30.542 +0.504
16 Raul Fernandez SPA Tech3 KTM Factory Racing KTM 330.2 1'30.566 +0.528
17 Maverick Viñales ESP Aprilia Racing Aprilia 332.3 1'30.578 +0.540
18 Remy Gardner AUS Tech3 KTM Factory Racing KTM 329.2 1'30.602 +0.564
19 Pol Espargaro ESP Repsol Honda Team Honda 328.2 1'30.641 +0.603
20 Alex Marquez ESP LCR Honda Castrol Honda 331.2 1'30.692 +0.654
21 Fabio Di Giannantonio ITA Gresini Racing MotoGP Ducati 332.3 1'30.794 +0.756
22 Tetsuta Nagashima JPN LCR Honda IDEMITSU Honda 329.2 1'31.331 +1.293
23 Darryn Binder RSA WithU Yamaha RNF MotoGP Team Yamaha 328.2 1'31.356 +1.318
24 Danilo Petrucci ITA Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 327.2 1'31.604 +1.566