Zoeken

MotoGP Aragon: Beastia toeft Bagnaia af, megacrash El Diablo

18 september 2022
Na zijn tweede plaats op 3 honderdste seconde op Misano heeft Enea Bastianini op MotorLand Aragon zijn sportieve gram gehaald. De Gresini Racing coureur finishte 4 honderdste seconde voor Pecco Bagnaia, die in het kampioenschap nog maar 10 punten achter op Fabio Quartararo staat, die in de eerste ronde keihard achterop Marc Marquez was geknald en van zijn M1 werd gelanceerd.

 

De vijftiende race van het seizoen op MotorLand Aragon, de eerste van de triple header met  Motegi en Thailand, leek net als Misano twee weken geleden een Ducati aangelegenheid te worden en voor Fabio Quartararo een zaak van zoveel mogelijk de schade beperkt proberen te houden, met Marc Marquez als gevaarlijke outsider. 

Afgelopen jaar was de 8-voudig wereldkampioen tot de laatste ronde met Pecco Bagnaia in gevecht om de overwinning geweest en stiekem hoopte Quartararo dat zich vandaag de geschiedenis zou gaan herhalen, maar dan met Marquez als winnaar die hem daarmee zou helpen de schade te beperken - Quartararo's beste resultaat hier was de vijfde positie in 2019.

Marquez zou inderdaad een sleutelrol spelen in de race, alleen anders dan El Diablo had gehoopt. Terwijl Pecco Bagnaia bij de start vanaf de pole position meteen de leiding in de race nam, voor teamgenoot Jack Miller en Enea Bastianini, hadden Brad Binder en Marc Marquez een megastart gehad en van de 10e en 13e plaats op de grid doorgeschoven naar de vijfde en zesde plaats, achter Aleix Espargaro en voor Fabio Quartararo, die bij de start een positie had verloren.

Bij het uitkomen van bocht 4 zat Quartararo in het achterwiel van Marquez om bij het aanremmen van bocht 5 een aanval te kunnen doen, maar Marquez had een klein moment en ging even van het gas, waardoor Quartararo geen schijn van kans had, vol achterop Marquez knalde en van zijn M1 werd gelanceerd. 

Twee bochten later bleek de RC213V van Marquez onder acceleratie naar links te trekken, waar ditmaal Takaaki Nakagami het slachtoffer van was. De LCR Honda coureur, die recent zijn contract met HRC met een jaar heeft verlengd, werd door Marquez aangetikt, ging onderuit en had alle geluk niet door andere coureurs te worden aangereden. 

Marquez kon nog wel zijn race vervolgen, maar parkeerde zijn machine aan het eind van de eerste ronde in de pits met een zwaar beschadigde achterband als gevolg van een stuk carbon dat tussen het achterwiel en de achterbrug had gezeten.

Aan het eind van de eerst ronde werd Bagnaia in leidende positie het nieuws via het pitbord al medegedeeld dat Quartararo uit de race was en wist dat hij een grote slag zou kunnen slaan, maar werd op de baan op de huid gezeten door een ontketende Brad Binder, die zich in de eerste ronde al tot de tweede plaats had opgewerkt. 

Twee ronden lang hield de Zuid-Afrikaan de tweede plaats in de race, om in derde ronde door Jack Miller en de vierde ronde door Enea Bastianini weer naar de vierde plaats terug te worden gezet. Miller slaagde er echter net als Binder niet in om het kleine gaatje met Bagnaia dicht te rijden en kwam bovendien onder druk van Bastianini te staan.

In de zesde ronde nam Bastianini de tweede plaats in de race, deed daarna wat Binder en Miller niet was gelukt en reed in twee ronden tijd het gat van 7 tiende seconde op Bagnaia helemaal dicht, om bij het ingaan van ronde nummer 9 bij het aanremmen van bocht 1 zijn toekomstige teamgenoot voorbij te gaan en te doen wat hem twee weken geleden op Misano niet was gelukt - de leiding nemen in de race. 

Dat bleek echter van korte duur te zijn, Bastianini maakte in bocht 12 een kleine fout en kwam daardoor buiten de baan, waardoor Bagnaia de leiding weer in handen kreeg een buffer van 7 tiende seconde op zijn landgenoot had. Bastianini kwam zelfs onder druk van Brad Binder te staan, die in de zevende ronde Jack Miller weer voorbij was gegaan, maar wist zich snel te herstellen en leek daarna het gat met Bagnaia weer te gaan dichten. 

Ditmaal reageerde Bagnaia echter alert, pareerde de rondetijden van Bastianini en wist daarmee het gat zo rond de halve seconde te houden. Zeven ronden lang hield Bagnaia het gat met Bastianini constant, maar gaf daarna in een ronde tijd 3 tiende op de rondetijd van Bastianini toe, voor wie de overwinning nu binnen handbereik kwam.

Met nog drie ronden te gaan had Bastianini het gat met Bagnaia volledig gedicht, maar kwam telkens nét te kort om op een veilige manier een aanval te kunnen doen. Bagnaia reed defensief en gaf Bastianini geen kans om hem in bocht 16 en bocht 1 voorbij te kunnen gaan, maar liet in de laatste ronde in bocht 7 net genoeg ruimte voor Gresini Racing coureur om alsnog een aanval te kunnen doen.

Bagnaia gaf zich daarna nog niet gewonnen, maar kwam net te kort om weer een aanval te kunnen doen en deed bij het opkomen van het rechte stuk richting start/finish nog een verwoede poging Bastianini voorbij te gaan, maar was nu diegene die op de streep 4 honderdste seconde tekort kwam.

Met zijn tweede plaats heeft Bagnaia in de strijd om de wereldtitel zijn achterstand op Fabio Quartararo tot 10 punten verkleind. Met nog 5 races te gaan is het rijderskampioenschap nog verre van beslist, in tegenstelling tot de constructeurstitel die Ducati nu niet meer kan ontgaan - de voorsprong op Aprilia is 129 punten. 

De derde en laatste podiumplaats ging naar Aleix Espargaro, die een zeer sterke slotfase reed en met nog twee ronden te gaan Brad Binder brutaal voorbij was gegaan en daarmee net als Bagnaia zeer goede zaken in het kampioenschap heeft gedaan. Zijn achterstand bedraagt momenteel 17 punten en ook hij nog zeker nog niet worden uitgesloten. 

MotoGP Aragon, uitslag race:

Rijder Team Merk km/u uitslag
1 Enea Bastianini ITA Gresini Racing MotoGP Ducati 168.4 23 ronden
2 Pecco Bagnaia ITA Ducati Lenovo Team Ducati 168.4 +0.042
3 Aleix Espargaro ESP Aprilia Racing Aprilia 168.0 +6.139
4 Brad Binder RSA Red Bull KTM Factory Racing KTM 168.0 +6.379
5 Jack Miller AUS Ducati Lenovo Team Ducati 167.9 +6.964
6 Jorge Martin ESP Pramac Racing Ducati 167.6 +12.030
7 Luca Marini ITA Mooney VR46 Racing Team Ducati 167.6 +12.474
8 Johann Zarco FRA Pramac Racing Ducati 167.6 +12.655
9 Alex Rins ESP Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 167.6 +12.702
10 Marco Bezzecchi ITA Mooney VR46 Racing Team Ducati 167.3 +16.150
11 Miguel Oliveira PRT Red Bull KTM Factory Racing KTM 167.3 +17.071
12 Alex Marquez ESP LCR Honda Castrol Honda 167.2 +18.463
13 Maverick Viñales ESP Aprilia Racing Aprilia 167.2 +18.730
14 Cal Crutchlow GBR WithU Yamaha RNF MotoGP Team Yamaha 167.1 +20.090
15 Pol Espargaro ESP Repsol Honda Team Honda 166.6 +27.588
16 Remy Gardner AUS Tech3 KTM Factory Racing KTM 166.5 +28.805
17 Franco Morbidelli ITA Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 166.4 +30.422
18 Darryn Binder RSA WithU Yamaha RNF MotoGP Team Yamaha 166.3 +31.330
19 Fabio Di Giannantonio ITA Gresini Racing MotoGP Ducati 166.3 +31.595
20 Raul Fernandez SPA Tech3 KTM Factory Racing KTM 166.0 +36.160
DNF
Marc Marquez SPA Repsol Honda Team Honda 125.1 +22 ronden
Takaaki Nakagami JPN LCR Honda IDEMITSU Honda 0 ronden
Fabio Quartararo FRA Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 0 ronden

 

Tussenstand:

Rijder Team Merk Punten
1 Fabio Quartararo FRA Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 211
2 Pecco Bagnaia ITA Ducati Lenovo Team Ducati 201
3 Aleix Espargaro ESP Aprilia Racing Aprilia 194
4 Enea Bastianini ITA Gresini Racing MotoGP Ducati 163
5 Jack Miller AUS Ducati Lenovo Team Ducati 134