MotoGP Aragon: Bagnaia op pole met nieuw ronderecord, Ducati 1-2
De kwalificatie voor de 13e ronde van de MotoGP op het circuit van Motorland Aragon beloofde een spannende strijd te worden tussen Fabio Quartararo, Aleix Espargaro, Joan Mir en Pecco Bagnaia, die in de time-attack aan het eind van FP3 een tijd binnen 58 duizendste seconde hadden gezet - met de top 10 binnen 0,35 seconde getraind.
Johann Zarco moest daardoor met een miniem verschil van 5 honderdste seconde eerst in Q1 aan de bak, evenals Cal Crutchlow die op zijn beurt 25 duizendste op de Fransman had toegegeven. Ook Alex Rins en beide Red Bull KTM rijders Miguel Oliveira en Brad Binder hadden zich niet rechtstreeks voor Q2 gekwalificeerd.
Johann Zarco zette in Q1 meteen de toon, Brad Binder zette verrassend de tweede tijd en hoewel de tijden in de tweede run werden aangescherpt kwam er geen verandering in de top 2 en gingen Zarco en Binder door naar Q2. Binder had hiervoor wel de laatste set Soft compound Michelins verbruikt.
In Q2 opende Marc Marquez supervoorzichtig met een 1'50.676, niet veel later gevolgd door een eveneens voorzichtige 1'49.817 opening van Takaaki Nakagami, waarna Enea Bastianini in zijn eerste Q2 met een 1'47.578 een serieus snelle tijd realiseerde.
In zijn eerste vliegende ronde ging Pecco Bagnaia bijna 7 tiende onder de tijd van Bastianini door en zette met een 1'46.908 de snelste tijd van het weekend, waarna Jorge Martin in zijn tweede vliegende ronde daar weer eentiende seconde onderdoor ging.
Het was echter Fabio Quartararo die, in de wetenschap dat Aragon geen goed circuit is voor de Yamaha op raceafstand, gebrand was op de pole en met een 1'46.727 op een haar na verstoken bleef van het absolute ronderecord.
In zijn tweede run dook Pecco Bagnaia echter maar liefst 4 tiende onder de tijd van Quartararo door en verpletterde daarmee het kwalificatierecord dat sinds 2015 met een 1'46.635 op naam van Marc Marquez had gestaan.
Quartararo ging in de eerste vliegende ronde van zijn tweede run in bocht 12 in de fout, maar had nog genoeg tijd om een tweede ronde te doen. In de eerste twee sectoren zat hij onder de tijd van Bagnaia, maar gaf die voorsprong in de laatste sector weg en verbeterde zijn eigen tijd met slechts 8 duizendste seconde.
Die tijd zou niet goed genoeg zijn voor P2. Achter Quartararo zat Jack Miller op de baan, die daarvan profiteerde en met een miniem verschil van 31 duizendste zich op de tweede plaats kwalificeerde - de eerste Ducati 1-2 kwalificatie sinds Qatar II dit jaar en de eerste 1-2 voor het Ducati fabrieksteam sinds Aragon 2018.
De snelle laatste ronde was ook slecht nieuws voor Marc Marquez, die zowel in FP2 als FP3 onderuit was gegaan, maar in FP4 wel zeer indrukwekkende tijden had gezet en daarmee zeker een kanshebber is voor de overwinning. Na in zijn eerste run de vijfde tijd te hebben gezet had Marquez in zijn tweede run de derde tijd gerealiseerd, wat zijn eerste start vanaf de eerste rij sinds zijn comeback zou zijn geweest, maar Jack Millers laatste ronde zette Marquez naar de 4e plaats op de grid terug.
MotoGP Aragon, uitslag kwalificatie:
Rijder | Team | Merk | km/u | Tijd | Verschil | ||
1 | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 339.6 | 1'46.322 | |
2 | Jack MILLER | AUS | Ducati Lenovo Team | Ducati | 337.5 | 1'46.688 | 0.366 / 0.366 |
3 | Fabio QUARTARARO | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 335.4 | 1'46.719 | 0.397 / 0.031 |
4 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 338.6 | 1'46.736 | 0.414 / 0.017 |
5 | Jorge MARTIN | SPA | Pramac Racing | Ducati | 338.6 | 1'46.878 | 0.556 / 0.142 |
6 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 339.6 | 1'46.883 | 0.561 / 0.005 |
7 | Joan MIR | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 333.4 | 1'47.162 | 0.840 / 0.279 |
8 | Pol ESPARGARO | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 338.6 | 1'47.194 | 0.872 / 0.032 |
9 | Enea BASTIANINI | ITA | Avintia Esponsorama | Ducati | 337.5 | 1'47.278 | 0.956 / 0.084 |
10 | Johann ZARCO | FRA | Pramac Racing | Ducati | 340.7 | 1'47.288 | 0.966 / 0.010 |
11 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 333.4 | 1'47.366 | 1.044 / 0.078 |
12 | Brad BINDER | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 337.5 | 1'47.932 | 1.610 / 0.566 |
Q1 | |||||||
13 | Iker LECUONA | SPA | Tech 3 KTM Factory Racing | KTM | 336.5 | 1'47.508 | 0.215 / 0.164 |
14 | Alex MARQUEZ | SPA | LCR Honda CASTROL | Honda | 339.6 | 1'47.542 | 0.249 / 0.034 |
15 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 336.5 | 1'47.613 | 0.320 / 0.071 |
16 | Danilo PETRUCCI | ITA | Tech 3 KTM Factory Racing | KTM | 333.4 | 1'47.708 | 0.415 / 0.095 |
17 | Luca MARINI | ITA | SKY VR46 Avintia | Ducati | 341.8 | 1'47.741 | 0.448 / 0.033 |
18 | Miguel OLIVEIRA | POR | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 337.5 | 1'47.750 | 0.457 / 0.009 |
19 | Maverick VIÑALES | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 340.7 | 1'47.764 | 0.471 / 0.014 |
20 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 336.5 | 1'47.790 | 0.497 / 0.026 |
21 | Valentino ROSSI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 336.5 | 1'47.863 | 0.570 / 0.073 |
22 | Jake DIXON | GBR | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 331.3 | 1'48.146 | 0.853 / 0.283 |