Zoeken

Ducati is productie V21L MotoE racer gestart

17 januari 2023
Een jaar na de eerste test op het circuit van Misano is Ducati de productie van de MotoE racers voor het 2023 kampioenschap, Ducati's allereerste elektrische motor, gestart. Medio februari zullen alle voor het kampioenschap benodigde machines zijn geproduceerd, tegelijkertijd is Ducati ook de training begonnen voor de technici die er mee moeten gaan werken.

Na in 2019 met Energica als hofleverancier de MotoE te zijn gestart (een 3-jarig contract dat vanwege COVID-19 het afgelopen jaar werd verlengd) kondigden Dorna en Ducati tijdens een gezamenlijke persconferentie voorafgaand aan de Grand Prix van Misano aan een 3-jarige overeenkomst te hebben gesloten voor de MotoE vanaf 2023

Hoewel Energica uitsluitend elektrische motoren produceert en Ducati daar nog helemaal geen ervaring mee had, had het merk toch de voorkeur gehad omdat Dorna liever verder wilde gaan met een merk dat ook in de MotoGP actief is, in de hoop dat dit een aanjager voor de andere merken zal zijn, wat in de toekomst zal leiden tot een competitie met meerdere merken. 

Nog geen twee maanden na die aankondiging was de eerste test van het "V21L" prototype door Ducati testrijder Michele Pirro op het Misano World Circuit Marco Simoncelli een feit, wat ons leerde dat Ducati daar in het diepste geheim al langere tijd aan had gewerkt. Nog geen half jaar later gaf Ducati begin juli 2022 de specificaties van de V21L MotoE racer vrij

Iets meer dan een jaar na de eerste test is Ducati nu het werk begonnen aan de "V21L" prototypes waarmee het 2023 FIM Enel MotoE Wereldkampioenschap zal worden verreden. De productie van de fietsen is in december gestart en medio februari zullen de 23 stuks klaar zijn. 



Naast de 18 motoren waarmee geracet zal worden, zullen vijf reserve units ter beschikking worden gesteld aan de organisatie. Elk prototype wordt geassembleerd door deskundige technici in de Ducati MotoE Racing afdeling met hetzelfde proces, precisie en aandacht voor detail.

De start van de productie van de "V21L"-prototypes vertegenwoordigt het begin van een nieuw en belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van Ducati. Doel van het het project voor Ducati is het ontwikkelen van vaardigheden voor zijn toekomst, met behoud van de aanpak die altijd het DNA van Ducati heeft aangewakkerd: experimenteren met technologische oplossingen in de racewereld, om die daarna bij productiemotoren toe te passen. 

De "V21L", volgens Ducati 's werelds meest technologische, verfijnde en geavanceerde elektrische motorfiets, is het resultaat van het gezamenlijke werk van Ducati R&D-ingenieurs en het Ducati Corse-team. "V21L" is de MotoGP van elektrische motoren, waarbij de elektronische technologieën en het rijwielgedeelte die door Ducati Corse zijn ontwikkeld, worden gecombineerd met het ontwerpproces en projectmanagement dat typerend is voor een racefiets zoals de Panigale V4. 



Claudio Domenicali, CEO Ducati: 
“De start van de productie van de Ducati MotoE is een historisch moment voor ons bedrijf, dat met dit project de technologieën van de toekomst voor de motorwereld grondig bestudeert. Het is een belangrijk experiment waarin we investeren om knowhow op te bouwen, zodat we klaar zullen zijn wanneer batterijtechnologie het mogelijk zou maken om een opwindende elektrische racefiets te creëren met het gewicht, de prestaties en de actieradius die liefhebbers verwachten van een Ducati. 

We beginnen daarom aan dit nieuwe avontuur met als doel de mensen en vaardigheden binnen het bedrijf te ontwikkelen om vorm te geven aan het karakter van een toekomstige Ducati elektrische racefiets. Het MotoE-project is een beslissende stap voor Ducati om bij te dragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot aan de productzijde, naast onderzoek naar synthetische brandstoffen (eFuel) die de totale CO2-uitstoot van verbrandingsmotoren tot nul kunnen terugbrengen. 

Milieuduurzaamheid is iets dat alle individuen en alle bedrijven als een prioriteit moeten beschouwen om het delicate evenwicht van de planeet te behouden. Ducati zet zich hier ook op industrieel niveau voor in en de bouw van het nieuwe Finitura e Delibera Estetica-gebied dat is geclassificeerd als Nearly Zero Energy Building is slechts het nieuwste voorbeeld.”

Na een jaar van ontwikkelingstests waarbij Michele Pirro, Alex De Angelis en Chaz Davies om beurten op het "V21L"-prototype hebben gereden, komt het Ducati MotoE-project dichter bij het moment waarop de motoren het circuit op gaan. 

De eerste test met de rijders en teams die zullen deelnemen aan het Wereldkampioenschap 2023 staat gepland op 6, 7 en 8 maart in Jerez, gevolgd door nog drie testdagen op 3, 4 en 5 april op het circuit van Montmelò in Barcelona.

Het racedebuut vindt plaats tijdens de Grand Prix van Frankrijk op zaterdag 13 mei. De kalender van het MotoE Wereldkampioenschap 2023 is verdeeld over acht Grands Prix met twee races per weekend, beide op zaterdag. 

Na het Franse debuut zal het MotoE Wereldkampioenschap aanwezig zijn in alle volgende Europese races tot aan de Misano GP, dus in Mugello in het weekend van 11 juni, op de Sachsenring in het volgende weekend en in Assen op 25 juni. 

Na de zomerstop keren de Ducati MotoE-motoren op 5 augustus terug naar het circuit van Silverstone, voordat ze de laatste drie Grands Prix op de Red Bull Ring (20 augustus), Catalunya (2 september) en Misano (10 september) aangaan.