Zoeken

Alex Rins: RC213V is zo slecht nog niet

10 januari 2023
In een Spaanse Podcast heeft Alex Rins gezegd dat zijn eerste test in november van de RC213V gecompliceerd was, maar dat het volgens hem nog helemaal niet zo'n slechte machine is.

Nu het nieuwe jaar is ingeluid en alle lopende contracten zijn beëindigd kunnen alle coureurs die van merk zijn geswitcht eindelijk openlijk spreken over hun ervaringen met de nieuwe motoren en nieuwe teams. 

Zo ook Alex Rins, die onderdak bij LCR Honda vond nadat Suzuki bekend had gemaakt aan het eind van het 2022 seizoen alle raceactiviteiten te zullen gaan staken, waaronder dus ook de MotoGP. 

Rins zorgde ervoor dat Suzuki met een Big Bang afscheid nam, door de laatste Grand Prix op Valencia evenals twee races daarvoor op Phillip Island op naam te schrijven, waarmee zijn totaalaantal overwinning op 5 is gezet. 

De overstap van 27-jarige coureur uit Navarro naar Honda had echter niet op een slechter moment kunnen komen. Het afgelopen jaar was opnieuw een dieptepunt voor Honda, dat voor het eerst in 40 jaar geen punten scoorde in de Duitse Grand Prix en met slechts één podium het constructeurskampioenschap eindigde op de allerlaatste plaats.

Na afloop van de Grand Prix van Valencia maakte Alex Rins zijn debuut op de RC213V tijdens de post-season MotoGP test in het LCR Honda team, waar hij de 20e tijd zette op 1,2 seconden van snelste man Luca Marina, 3 tiende van Marc Marquez' nieuwe teamgenoot Joan Mir, die de 13e tijd had gezet op 6 tiende van Marini.

In een podcast van de Spaanse pagina van Motorsport.com heeft Alex Rins nu openlijk gesproken over die eerste test in Valencia. "Je hebt geluk, het is de eerste keer dat ik in het openbaar over Honda praat", zegt Alex. "Dit betekent dat ik aan een nieuw hoofdstuk ben begonnen en ik ben gelukkig."

"De waarheid is dat het een vreemd gevoel was, het was gecompliceerd omdat het een heel andere machine is dan de Suzuki. Maar ik moet zeggen dat ik niet dacht dat het zo een slechte motor was."

"Het moeilijkst vond ik de respons van het blok, de connectie tussen gas en vermogen, naar het achterwiel. Het is zeer aangenaam, alsof het geen nadelen en veel voordelen heeft. We waren 'm aan het aanpassen, maar ik kreeg 'm niet echt in de smiezen."

"Ik was echter van de motor gecharmeerd, ik was 1,2 seconden langzamer dan de snelste, ik lag helemaal niet op kop, maar de motor leek fysiek niet zwaar te zijn. Tenminste, zo was het op Valencia, in dezelfde omstandigheden als de race. Het leek me geen gemakkelijke motor om te rijden, want alle motoren zijn moeilijk, maar met genoeg potentie."

In zijn 6 seizoenen MotoGP heeft Rins alleen voor Suzuki gereden, maar zegt in de Podcast niet van plan te zijn de ontwikkeling van de RC213V te sturen en er meer een GSX-RR van te maken. 

"Ik denk dat het niet uitmaakt of je nu ervaring hebt met een andere machine of niet. Ja, het klopt dat de Suzuki meer bochtensnelheid had, maar dat veranderd niets aan het feit dat ik 6 jaar op dezelfde machine heb gereden en nu op de Honda zit. Het kost me niet meer om die reden."

"Je aanpassen aan een nieuwe motor kost uren. Deze maand ga ik trainen met een Honda straatfiets op verschillende circuits, maar hoeveel uren ik ook met die motor op de baan zal zijn, het is niet met een racemotor te vergelijken."

"Uiteindelijk is er maar een MotoGP machine en het is zeer moeilijk om het werk dat je daarmee moet doen te repliceren. Ik heb de Honda gasten gezegd dat het niet mijn idee is om van hun motor een kopie van de Suzuki te maken."

"De Honda zal z'n minpunten hebben, maar ook z'n pluspunten. Ik zal ze altijd vertellen hoe ik de zaken bij Suzuki aanpakte, maar niet om een motor als die te bouwen, maar om alles open op tafel te leggen."

Rins is bij LCR Honda de nieuwe teamgenoot van Takaaki Nakagami, die ondanks tegenvallende prestaties bij het team kon blijven, omdat anders Marc Marquez de enige rijder zou zijn geweest met ervaring op de RC213V.