Alex Marquez zet snelste tijd in MotoGP wintertest Barcelona
De traditionele eendaagse wintertest na afloop van het seizoen mochten maar liefst 13 rijders zich in een nieuwe pitbox melden. Kersverse wereldkampioen Jorge Martin maakte zijn opwachting bij Aprilia, evenals Marco Bezzecchi, terwijl Marc Marquez in een volledig rode en sponsorlogo-vrije outfit aantrad in het Ducati Lenovo Team, waar hij de plaats heeft ingenomen van de naar Red Bull KTM Tech3 overgestapte Enea Bastianini.
De nieuwe teamgenoot van Bastianini in het nu Red Bull KTM Tech3 gelabelde tweede KTM fabrieksteam is Maverick Viñales, terwijl Pedro Acosta nu in de officiële kleuren van het Red Bull KTM Factory Team aantrad met zijn traditionele startnummer 37, nu Augusto Fernandez niet meer in de MotoGP rijdt.
Acosta heeft in het KTM Factory Team de plaats ingenomen van Jack Miller, die samen met de van Trackhouse Aprilia afkomstige Miguel Oliveira de overstap naar Prima Pramac heeft gemaakt, dat na 20 jaar van Ducati op Yamaha is overgestapt. De afgelopen seizoen voor Prima Pramac rijdende Franco Morbidelli mocht zich op zijn beurt in de pitbox van het VR46 Racing Team melden, terwijl het voor Aleix Espargaro de eerste dag van zijn nieuwe rol als HRC testrijder was.
En dan waren er nog de drie rookies. Wereldkampioen Ai Ogura trad aan bij het Trackhouse MotoGP Team, waar hij de nieuwe teamgenoot van Raul Fernandez is geworden, terwijl Somkiat Chantra als allereerste Thaise MotoGP coureur zijn opwachting maakte bij LCR Honda IDEMITSU, waar hij de plaats heeft ingenomen van Takaaki Nakagami, die nu de rol van HRC testrijder heeft aangenomen, maar niet in actie kwam. Tot slot maakte Fermin Aldeguer zijn opwachting bij Gresini Racing MotoGP.
Tijdens de test waren alle ogen eigenlijk op slechts drie personen gericht: het debuut van Jorge Martin op de Aprilia RS-GP en met welk startnummer deze zou zijn uitgerust, het debuut van Marc Marquez op de fabrieks-Ducati en Pecco Bagnaia, die voor het eerst in drie jaar tijd weer met het startnummer 63 aantrad. Martin reed het grootste deel van de dag met de 2025 RS-GP, terwijl ook beide Ducati fabriekscoureurs voornamelijk met de GP25 reden.
Dat aan het eind van de dag de naam Marquez bovenaan de lijst stond had menigeen wel verwacht, maar niet dat het de jongere van de Marquez' broeders was. Voor Alex Marquez was het de eerste kennismaking met de GP24, die volgens hem met name bij het aanremmen veel beter was dan de GP23 machine. Rond het middaguur zette Alex een 1'38.803 op de klok en was daarmee 3 tiende seconde sneller dan de tijd die hij op zaterdag in Q2 had gezet, een tijd die niet meer zou worden verbeterd.
Het langverwachte debuut van Marc Marquez bij het Ducati fabrieksteam oogstte applaus op de tribunes en in de pits. De Spanjaard voltooide zijn programma met toewijding, maar in alle rust. Hij zette zijn beste ronde van de dag neer in de laatste sessie - een vierde plaats voor de rijder die door velen al is uitgeroepen tot favoriet voor het seizoen 2025.
Bij zowel Marquez als teamgenoot Bagnaia lag de focus niet op het zetten van een snelle rondetijd, maar op het testschema om de engineers zoveel mogelijk data te geven voor de doorontwikkeling van de GP25, die volgens Marquez vooral veel makkelijker te rijden is. Ondanks het verschil in rijstijl gaven Bagnaia en Marquez dezelfde feedback.
De grootste verrassing kwam echter voor het conto van Yamaha, en dan met name Fabio Quartararo die de tweede tijd realiseerde met de YZR-M1, op 4 tiende van Alex Marquez en een fractie sneller dan zijn tijd op zaterdag in Q2. Yamaha had voor de test een nieuw frame, nieuwe aerodynamische winglets en een nieuw blok met meer vermogen ingevlogen. Alex Rins eindigde in de slotfase op de 8e plaats.
Het KTM-fabrieksteam met Brad Binder en Pedro Acosta beleefde ook een positieve start - en tegelijkertijd een verzoenend einde van 2024. Vooral Acosta maakte indruk. De Spanjaard werkte keihard, legde 72 ronden af en zat gedurende de hele test in de kopgroep. In de finale eindigde Acosta, die nu weer met startnummer 37 rijdt, op de negende plaats.
KTM nieuwkomer Maverick Viñales ging ook voortvarend van start op de RC16, waarmee hij geschiedenis hoopt te schrijven door als eerste coureur ooit met 4 verschillende merken te hebben gewonnen in de MotoGP. Vinales zette de 12e tijd op slechts 28 duizendste seconde van de kersverse wereldkampioen Jorge Martin en was 2 tiende seconde sneller dan zijn nieuwe teamgenoot Enea Bastianini, die 's middags in bocht 5 een RC16 compleet afschreef, waardoor de training kortstondig moest worden stilgelegd carbon deeltjes van de baan te vegen.
De twee nieuwe Aprilia-helden Jorge Martin en Marco Bezzecchi beleefden een intense en emotionele start van hun nieuwe carrière. De pits van de nieuwkomers werd de hele dag belegerd, maar de twee lieten zich niet uit het veld slaan. Jorge Martin, die in plaats van een startnummer met twee gouden sterren op de neus van de RS-GP reed, maakte in zijn eerste run al een elbow down, maar noteerde ook zijn eerste crash in bocht 5.
In de laatste minuten werd Martin uit de top 10 geduwd door Trackhouse-rijder Fernandez, maar dit bracht de wereldkampioen niet van zijn stuk. Hetzelfde kan gezegd worden van Marco Bezzecchi, die de openingstest als fabrieksrijder afsloot op de 13e plaats. Zijn achterstand op de wereldkampioen bedroeg 0,1 seconde. Met 84 ronden was “Bezz” ook de drukste rijder in Catalonië.
Zeer interessant en een sterke indicator voor de competitiviteit van alle fabrieken: aan het einde van de intensieve zeven uur durende test in zeer goede omstandigheden stonden alle merken in de top 10, met een tiende tijd voor Johann Zarco die net als Joan Mir en Luca Marini niet echt positief was over het nieuwe prototype dat Honda had meegenomen.
De eerste officiële wintertest van het 2025 seizoen kende ook genoeg crashes. Alle drie de rookies Fermin Aldgeuer, Ai Ogura en Somkiat Chantra gingen onderuit, terwijl van de gevestigde orde onder andere Jorge Martin, Alex Marquez en Enea Bastianini onderuit gingen. De grootste teleurstelling was echter Jack Miller, die op de 2024 YZR-M1 bijna twee seconden langzamer was dan Quartararo en slechts een vaste coureur onder zich had staan: Chantra op de LCR Honda.
MotoGP wintertest Barcelona, tijden:
Rijder | Team | Merk | Tijd | Verschil | Ronde | ||
1 | Alex Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1'38.803 | 36/61 | |
2 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'39.199 | +0.396 | 44/75 |
3 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'39.398 | +0.595 | 14/58 |
4 | Marc Marquez | ESP | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'39.454 | +0.651 | 47/49 |
5 | Raul Fernandez | ESP | Trackhouse MotoGP Team | Aprilia | 1'39.471 | +0.668 | 76/82 |
6 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'39.508 | +0.705 | 56/62 |
7 | Franco Morbidelli | ITA | Pertima Enduro VR46 Racing Team | Ducati | 1'39.565 | +0.762 | 31/52 |
8 | Alex Rins | ESP | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'39.568 | +.765 | 54/60 |
9 | Pedro Acosta | ESP | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'39.571 | +0.768 | 28/72 |
10 | Johann Zarco | FRA | LCR Honda Castrol | Honda | 1'39.616 | +0.813 | 37/65 |
11 | Jorge Martin | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 1'39.859 | +1.056 | 44/77 |
12 | Maverick Viñales | ESP | Red Bull KTM Tech3 | KTM | 1'39.887 | +1.084 | 56/74 |
13 | Marco Bezzecchi | ITA | Aprilia Racing | Aprilia | 1'39.995 | +1.192 | 62/84 |
14 | Aleix Espargaro | ESP | Honda HRC Test Team | Honda | 1'40.007 | +1.204 | 40/50 |
15 | Joan Mir | ESP | Repsol Honda Team | Honda | 1'40.070 | +1.267 | 60/67 |
16 | Enea Bastianini | ITA | Red Bull KTM Tech3 | KTM | 1'40.082 | +1.279 | 48/55 |
17 | Miguel Oliveira | POR | Prima Pramac Yamaha | Yamaha | 1'40.138 | +1.335 | 55/60 |
18 | Luca Marini | ITA | Repsol Honda Team | Honda | 1'40.232 | +1.429 | 33/57 |
19 | Michele Pirro | ITA | Pertima Enduro VR46 Racing Team | Ducati | 1'40.486 | +1.683 | 45/69 |
20 | Fermin Aldeguer | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1'40.564 | +1.761 | 51/58 |
21 | Ai Ogura | JPN | Trackhouse MotoGP Team | Aprilia | 1'40.946 | +2.143 | 55/86 |
22 | Jack Miller | AUS | Prima Pramac Yamaha | Yamaha | 1'41.025 | +2.222 | 51/71 |
23 | Somkiat Chantra | THA | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 1'41.295 | +2.492 | 49/61 |
24 | Lorenzo Savadori | ITA | Aprilia Racing | Aprilia | 1'47.596 | +8.793 | 7/13 |