Motorfreaks - GMT94 Yamaha wint 8 uren Slovakia Ring - details

Zoeken

GMT94 Yamaha wint 8 uren Slovakia Ring

26 juni 2017
GMT 94 heeft de allereerste editie van de 8 uren van Slowakije op naam geschreven. Het Franse endurance team met als rijders David Checa, Niccolo Canepa en Mike di Meglio hadden na 8 uur racen een ronde voorsprong op het Suzuki Endurance Racing Team. Honda Racing Endurance maakte het podium compleet.

Dertig teams hadden zich ingeschreven voor de vierde endurance wedstrijd van het 2016/2017 seizoen, dat eind juli met de 8 uren van Suzuka zijn grote finale heeft, op de Slovakia Ring, een 5.922 meter lang circuit op 35 kilometer van de Slowaakse hoofdstad Bratislava dat in 2009 werd gebouwd. 

Het Oostenrijkse YART Yamaha, het officiële Yamaha fabrieksteam met als rijders Broc Parkes, Marvin Fritz en Kohta Nozane had zich op de pole position gekwalificeerd, voor GMT 94 Yamaha en het Japanse team F.C.C. Honda met Gregg Black, Damian Cudlin en Joshua Hook aan het stuur. 

Met een buitentemperatuur van bijna 35 graden en een asfalttemperatuur van 50 graden was het de racedag extreem heet. Bij de traditionele Le Mans start om 13:30 uur was Philippe Vincent van het Suzuki Endurance Racing Team echter het beste weg, voor de twee Fireblades van het Honda Endurance Team en F.C.C. Honda.

F.C.C. Honda nam al snel de leiding in de race, maar werd op de hielen gezeten door YART Yamaha, waarna rondenlang een episch gevecht tussen de twee Australische coureurs Josh Hook en Broc Parkes ontstond. Aan het eind van het eerste uur was de leiding in handen van het YART Yamaha team, maar het verschil met F.C.C. was slechts 0.850 seconden.

GMT94 Yamaha lag op dat moment op de derde plaats. Niccolo Canepa had een moeizame gestart gehad, maar reed daarna een ijzersterke eerste stint en wist zich weer terug te rijden naar de derde plek, op twaalf seconden van de het YART Yamaha team. 

Na de eerste pitstop nam David Checa voor het eerst voor het GMT94 team de leiding in de race, voor de YART Yamaha en Damian Cudlin nu op de F.C.C. Honda. In het tweede uur nam de YART Yamaha de leiding in de race en bouwde een voorsprong van 7 seconden op GMT94 Yamaha op, met F.C.C. Honda nu op de derde plek. 

Bij het begin van het derde uur ging kwam Marvin Fritz op de YART Yamaha naast de baan, maar hield de YZF-R1 in de grindbak wel overeind en hield daarmee de leiding in de race. Aan het eind van het derde uur was het verschil tussen YART en GMT94 Yamaha slechts 0.892 seconden, terwijl F.C.C. nog steeds een halve minuut achterstand op de twee Yamaha’s had.

In het vierde uur bouwde Broc Parkes de voorsprong van de YART Yamaha weer uit op GMT94 Yamaha, waar Niccolo Canepa weer de plaats had overgenomen van Mike di Meglio. Voor het F.C.C. Honda team sloeg echter de pechduivel toe, het team stond rondenlang in de pits met een motor die telkens afsloeg en viel daardoor terug naar de 17e plaats, op 8 ronden van YART Yamaha dat halverwege de race bijna acht seconden voorsprong op GMT94 Yamaha had.

Met het wegvallen van F.C.C. Honda kwam de derde plaats in handen van het Suzuki Endurance Racing Team, dat ondanks een extra pitstop na vijf uur racen nu anderhalve seconde voorlag op het #14 Maco Racing Team, op twee ronden achterstand van YART Yamaha. 

Het bleef extreem warm in Slowakije. Om zeven uur ’s avonds lag de buitentemperatuur nog steeds boven de 30 graden Celsius, hoewel de temperatuur van het asfalt nu wel naar 36 graden was afgekoeld. Om kwart over zeven - vijf uur en drie kwartier in de race - sloeg voor het YART Yamaha team echter de pechduivel toe en verloor het team drie ronden in de pits als gevolg van een kapotte kettingspanner. 



Dit gaf de leiding weer in handen van GMT94 Yamaha, dat na 6 uur racen nu twee ronden voorsprong op het Slowaakse Maco Racing Team had. Het intense gevecht tussen het Maco Racing team en SERT Suzuki om de tweede plek in de race kwam met nog anderhalf uur te gaan plots tot een eind toen Maco Racing onderuit ging en 6 ronden in de pits verloor. 

Het gevecht om de tweede plaats ging hierdoor ineens tussen SERT en #111 Honda, het officiële Honda Endurance fabrieksteam dat na een moeizaam verlopen eerste uur dankzij constante rondetijden en supersnelle pitstops met de nieuwe Fireblade SP2 zich had opgereden naar de derde plaats en na zeven uur racen zelfs een halve seconde op de SERT Suzuki voorlag. 

Met het invallen van de duisternis kwam de opmars van het Honda Endurance Racing team in het laatste uur tot een halt, waardoor na acht uur racen en ongeveer 1.315 kilometer afgelegd de tweede plaats naar het Suzuki Endurance Racing Team gaat, dat met zijn tweede plaats de leiding in het EWC wereldkampioenschap houdt. Voor GMT94 Yamaha was het de derde overwinning op rij, het team heeft zijn achterstand op SERT in het kampioenschap tot slechts 1 punt teruggebracht. 

8 uren Slovakia Ring, uitslag:

Team Nat Cat Merk Model Afstand/verschil
1 94 GMT94 Yamaha FRA EWC Yamaha YZF-R1 223 ronden
2 1 Suzuki Endurance Racing Team FRA EWC Suzuki GSXR-1000 + 1 ronde + 1 ronde
3 111 Honda Endurance Racing GBR EWC Honda CBR1000RR + 1 ronde + 15.549
4 7 YART - Yamaha AUT EWC Yamaha YZF-R1 + 1 ronde + 59,662
5 48 Voelpker NRT48 Schubert-Motors by ERC GER SST BMW S1000RR + 4 ronden + 3 ronden
6 333 Yamaha Viltaïs Experience FRA SST Yamaha YZF-R1 + 4 ronden + 15.758
7 90 Team LRP Poland POL EWC BMW S1000RR + 5 ronden + 1 ronde
8 8 Bolliger Team Switzerland SUI EWC Kawasaki ZX10R + 5 ronden + 4.520
9 14 Maco Racing Team SVK EWC Yamaha YZF-R1 + 8 ronden + 3 ronden
10 44 No Limits Motor Team ITA SST Suzuki GSXR-1000 + 8 ronden + 47.275
11 3 AM Moto Racing Competition FRA SST Kawasaki ZX10R + 8 ronden + 1'11.587
12 56 GERT 56 by rs speedbikes GER SST BMW S1000RR + 9 ronden + 1 ronde
13 4 Tati Team Beaujolais Racing FRA SST Kawasaki ZX10R + 10 ronden + 1 ronde
14 35 Bertl K Racing Team AUT EWC BMW S1000RR + 10 ronden + 9.459
15 93 Exteria Racing CZE SST BMW S1000RR + 14 ronden + 4 ronden
16 32 Team Rabid Transit USA EWC Yamaha YZF-R1 + 16 ronden + 2 ronden
17 77 Wójcik FHP YART RT POL EWC Yamaha YZF-R1 + 17 ronden + 1 ronde
18 39 Moto 39 Competitión FRA SST Kawasaki ZX10R + 17 ronden + 2,868
19 96 Moto Ain CRT FRA SST Yamaha YZF-R1 + 21 ronden + 4 ronden
20 10 EVA RT Webike Trick Star JAP EWC Kawasaki ZX10R + 22 ronden + 1 ronde
21 5 F.C.C. TSR Honda JAP EWC Honda CBR1000RR + 26 ronden + 4 ronden
22 6 Maco Racing 2 SVK SST Yamaha YZF-R1 + 26 ronden + 1'56.714
23 71 Motomaxx Racing Team SVK SST Kawasaki ZX10R + 46 ronden + 20 ronden
24 65 Motobox Kremer GER EWC Yamaha YZF-R1 + 51 ronden + 5 ronden
DNF
27 Raceparts by Ducati Salzburg AUT EWC Yamaha YZF-R1 + 30 ronden -
99 WSB-Endurance Team GER EWC Kawasaki ZX10R + 31 ronden + 1 ronde
50 Team April Moto Motors Events FRA EWC Honda CBR1000RR + 69 ronden + 38 ronden
52 EKO IVRacing BMW CSEU CZE EWC BMW S1000RR + 142 ronden + 73 ronden
69 Ecurie Chrono Sport FRA SST Kawasaki ZX10R + 185 ronden + 43 ronden
61 MotoTech EWC Team BEL EWC Honda CBR1000RR + 186 ronden + 1 ronde

Tussenstand EWC kampioenschap:

N° 
Team Nat Cat Merk Model Punten
1 1 Suzuki Endurance Racing Team  FRA  EWC  Suzuki  GSXR-1000  132
2 94 GMT94 Yamaha  FRA  EWC  Yamaha  YZF-R1  131
3 7 YART - Yamaha  AUT  EWC  Yamaha  YZF-R1  105
4 11 TEAM SRC KAWASAKI FRA  EWC  Kawasaki  ZX10R  92
5 14 Maco Racing Team  SVK  EWC  Yamaha  YZF-R1  87
6 5 F.C.C. TSR Honda  JAP  EWC  Honda  CBR1000RR  84
7 333 Yamaha Viltaïs Experience  FRA  SST  Yamaha  YZF-R1  66
8 96 Moto Ain CRT  FRA  SST  Yamaha  YZF-R1  65
9 4 Tati Team Beaujolais Racing  FRA  SST  Kawasaki  ZX10R  65
10 10 EVA RT Webike Trick Star  JAP  EWC  Kawasaki  ZX10R  54
11 111 Honda Endurance Racing  GBR  EWC  Honda  CBR1000RR  42
12 8 Bolliger Team Switzerland  SUI  EWC  Kawasaki  ZX10R  42
13 48 Voelpker NRT48 Schubert-Motors by ERC  GER  SST  BMW  S1000RR  42
14 3 AM Moto Racing Competition  FRA  SST  Kawasaki  ZX10R  21
15 44 No Limits Motor Team  ITA  SST  Suzuki  GSXR-1000  20