Zoeken

#37 Dunlop Test Team wint 6 Heures Moto Spa

15 augustus 2021
Zaterdag werd in zomerse omstandigheden de editie 2021 van de 6 Heures Moto op het Circuit van Spa-Francorchamps afgewerkt. Na in de kwalificaties al de toon te hebben gezet met een nieuw ronderecord van 2’22.18, schreef het #37 Dunlop Test Team van Markus Reiterberger en Kenny Foray de race op naam.

De 2021 editie van de 6 Heures Moto had dit jaar een sterker startveld dan ooit, een aantal teams uit het EWC Endurance World Championship was naar het prachtige circuit in de Ardennen afgereisd als voorbereiding op de 24 uurs race die vanaf 2022 weer is opgenomen in de EWC kalender. Het BMW Endurance team was ingeschreven als #37 Dunlop Test Team, terwijl Bridgestone met de F.C.C. Honda, YART Yamaha en Yoshimura Suzuki aanwezig was, maar met volledig standaard motoren in trackday trim reden. 
 
Het groene licht voor de 6 Heures Moto 2021 had nogal wat voeten in de aarde, na een val in Combes tijdens de formatieronde en een lang oliespoor in Blanchimont na amper twee ronden - dat laatste zorgde voor een neutralisatie van zowat dertig minuten – maar daarna vlogen de vonken er wel vanaf. De hegemonie van het duo van de #37 Dunlop Test Team kon echter zelden in vraag worden gesteld.

Toch wist Grégory Fastré aan het stuur van de #41 RAC 41/Chromeburner even de leiding in handen te nemen, maar viel nadien ten prooi aan technische problemen en een valpartij. Het team, waar naast Chris Leesch ook Wayne Tessels deel van uitmaakt, viel ver terug, maar maakte er toch een punt van om de race op een 33ste positie te beëindigen.



Op dat moment begon een hevige strijd tussen de #37 van Reiterberger en Foray, en de #333 VRD Igol Experiences van Florian Marino, Nico Terol en James Westmoreland. Dunlop Test Team nam echter op regelmaat het voortouw, en haalde het uiteindelijk met iets minder dan een ronde voorsprong op VRD Igol Expériences. Een zilveren medaille die door de teamleden als logisch werd beschouwd, maar die de #333 wel toeliet om de Trophy Pro categorie te winnen, en bovendien als enige team in dezelfde ronde als de algemene winnaars te finishen!

Het derde podiumtrapje was de inzet van een schitterende strijd tussen de #77 Yamaha YART – Powered by Bridgestone van Marvin Fritz en Danny Märtz, en de #84 Bike Parts – Interbike Racing Team van Gian Mertens, Nicky De Wit en Come Geenen. Uiteindelijk haalde #77 het, met minder dan 30 tellen voorsprong op zijn naaste belagers, ondanks de twee stop and go penalty's die het team kreeg opgelegd vanwege het starten vanuit de pitstraat. 

De Brit Jon Railton, teammaat van Joe Akroyd, maakte tot zijn eigen grote vreugde met het #2 British Endurance Racing Team de top 5 compleet. Zij finishten voor de #61 Mototech van Davy Maes en David Drieghe, die de race als duo eindigden na de problemen voor Sébastien Le Grelle op zijn eigen machine. 



De clan van de #101 HCR Ducati Lux, met Didier Jadoul, Marc Fissette en Stéphane Mertens, bleek moeilijk uit de startblokken te geraken. Een brandstoflek noopte het trio tot een waanzinnige inhaalrace: halverwege de wedstrijd lagen ze nog rond de 20ste plaats, maar uiteindelijk wisten ze op een zevende plek beslag te leggen.

De #137 Trax Racing van Niels Hattas, Dennis Vermoesen en Ben Stuyck, de #97 ADSS 97 va Craig Watson, Chris Platt en Mike Booth, en de #132 J&I Racingteam van Ives Aerts en Sander Claessen vervolledigden de top 10. 

In de klassen noteren we het succes van de #158 HRT van Brecht Hollebecq, Kim Detollenaere en Ruben De Gols in 1000 Amateur, de zege van de #20 ARTEC van Vincent Rutkowski en Lionel Bergeron in Trophy Amateur, en de zegevierende sprint van de #74 Jamotobis Junior Team van Quentin Aussems, Thibaut Delforge en Romain Louppe in 600 Amateur, vlak voor de ‘seniors’ van de #141 Jamoto Racing Team van Jimmy Ovaere, Cédric Dejeux en Jimmy Lafineur. 

Wat de ‘meisjes in de race’ betreft, de #100 TeamThuyRacing van Béatrice Girard, Gaëlle en Natacha Remy finishte op het podium in Trophy Amateur ! 

Bij de mooie kleine verhalen van een grote race noteerden we de finish van Jeofrey Bonafede, die te elfder ure werd opgeroepen om de tijdens de trainingen geblesseerde Vincent Van Melderen te vervangen, aan het stuur van de #96 KM Moto Lontzen. Samen met Raphaël Gerein wist Bonafede zijn avontuur tot een goed einde te brengen. 

Wat Cédric Fievet betreft, één van de drie rijders van de #111 Team 111, hij gaf blijk van een groot doorzettingsvermogen: hij weigerde na meerdere problemen de strijd te staken, en finishte uiteindelijk solo, zonder zijn teammaats!