Zoeken

Test: Laverda 915 SFC

Succesvolle rentree

31 mei 2020

Wat de Laverda 915 SFC na een decennium afwezigheid op de grid inderdaad weer van plan was te doen. Tijdens het Eastern Creek Festival of Speed – de belangrijkste Historic Bike meeting van New South Wales – had eigenaar Steve Battisson de sleutels van de Laverda gegeven aan de nieuwe coureur Drmsby (Nee, da’s geen typfout) Middleton om voor het eerst sinds hij de motor in 2002 van z’n creator Chris Cutler had gekocht weer te racen. Battisson vertelt het verhaal verder: “We reden een Club meeting ter voorbereiding, en toen in een veld met Forgotten Era 1300’s en New Era 750’s zoals de eerste GSX-R750’s. We kwalificeerden meteen op de pole en wonnen 2 van de 3 races. De 3e race leek het gedaan toen Drmsby de motor op de grid liet afslaan, maar hij herstelde zich en wist alsnog de race op naam te schrijven.”

Dus tijdens z’n terugkeer om Down Under weer de Italiaanse vlag te zwaaien in Post-Classic Racing heeft de 915 SFC Laverda weer op de plek gezet die ’t volgens de fans verdient, op de bovenste tree van het podium. Australische vindingrijkheid toegepast op Italiaanse klassieke hardware heeft een motor die lange tijd alleen als geschikt werd beschouwd voor langeafstandsracen, omgezet in een superhandig gereedschap. Wat een tractor!