Zoeken

Nader bekeken: KTM 790 Adventure R

Performance-gefocuste middenklasser

27 juni 2018

De link tussen Enduro modellen en de Enduro modellen en de Street range, zo omschrijft KTM de 790 Adventure R, die gelijktijdig met de KTM 450 Rally is ontwikkeld, tijdens de presentatie van het prototype in Sardinië tijdens de Europese versie van de KTM Adventure Rally. Om haar positie te verstevigen als hét Adventure merk zal deze nieuwe KTM volgens de Oostenrijkers de meest performance-
Geen echte verrassingen, buiten 't TFT fullcolour display misschien, dat 'm meteen tot premium middenklasse bombardeert

Dikke WP upside-down en direct afgeveerde WP monoshock, uiteraard volledig instelbaar. 

Kabelbediende koppeling met slip-assist, de tank is laaggeplaatst om het zwaartepunt te optimaliseren
gefocuste middenklasse Reis Enduro zijn op de markt, met specificaties die gelijkwaardig zijn aan rivalen met een veel grotere cilinderinhoud. 

Tijdens de presentatie ging KTM's PR Street man Luke Brackenbury nog een stap verder door te stellen dat, gemaakt in Ready to Race stijl profiterend van KTM's ongeëvenaard offroad competitie DNA, de 790 Adventure R meer is dan lleen de looks van een Rally-machine. De lichtgewicht 790 Adventure heeft de performance en de middelen om dat waar te maken. 

Voor Enduro rijders die verder willen gaan dan ooit, zonder ooit de gemakkelijke route te nemen, of voor rijders die de paden willen nemen die het minst zijn verkend, is de 790 Adventure volgens KTM een motor die die ambities waar kan maken.

Dat neemt echter niet weg dat het nog steeds een motor is voor op straat, maar dan met serieuze offroad capaciteiten en volgens KTM ongeëvenaarde performance in z'n klasse, uitgerust voor extreem Reis Enduro rijden.  

De 2019 KTM Adventure R wordt aangedreven door hetzelfde LC8c 799cc paralleltwin motorblok dat we al kennen van de 790 DUKE, maar dan met afgeroomd topvermogen in ruil voor een breed uitgesmeerd koppel. Het LC8c motorblok heeft krukas met een 75° verzette kruktap, waardoor het blok voelt, klinkt en reageert als de dikke LC8 V-Twin, waarvan de cilinders onder eenzelfde hoek van 75° ten opzichte van elkaar zijn gezet. Wat elektronica betreft zal de 790 Adventure worden voorzien van de laatste generatie - meest geavanceerde - Offroad-ABS inclusief hellingshoek sensoren en Inkleuren hoeft geeneens, jullie mogen 'm ook zo direct bij onze redactie afleveren...rijmodus-technologie met nieuwe offroad opties, volgens KTM nog een stap verder dan de huidige generatie. We denken aan eenzelfde idee als de geavanceerde Track modus bij de 790 DUKE, maar dan vertaald naar offroad gebruik. Net als de 790 Duke heeft KTM een prachtig TFT fullcolour display voorzien, waaruit een waslijst aan informatie is af te lezen. 

Opmerkelijk aan de 790 Adventure is de positionering van de benzinetank, die aan beide zijden van het motorblok is geplaatst, voor een optimaal zwaartepunt. De tanks zijn volop getest op crashbestendigheid en zijn aan de buiten/onderkant bovendien nog van protectoren voorzien. Over de grootte van de tank heeft KTM nog niets bekend gemaakt, behalve dat 'ie een actieradius heeft van minimaal 400 kilometer, wat KTM Product Leader Adriaan Sinke in een interview met Motorfreaks nog met een mooie anekdote weet te illustreren. Het tweede voordeel van de lage benzinetank is
Afgaand op wat Chris Birch ons allemaal heeft laten zien is 'ie écht Ready to Race

Elke bocht dwars inzetten en met een dikke vette wheelie eruit. Dat kan 'ie dus, met gemak....
dat de engineers het zadel laag hebben kunnen plaatsen, wat de 790 Adventure heerlijk toegankelijk maakt. Iets wat we zelf kunnen bevestigen, de zit is voor Enduro begrippen aangenaam laag, waardoor ik persoonlijk beide voeten probleemloos aan de grond kon krijgen. Volgens KTM is de ergonomie ook nog eens instelbaar, om de motor aan de rijder en de rij-situatie aan te passen. 

Wat het rijwielgedeelte betreft heeft KTM nagenoeg geen informatie vrijgegeven, behalve dat het bestaat uit een buisframe in combinatie met een volledig instelbare WP upside down voorvork en een eveneens volledig instelbare, rechtstreeks afgeveerde WP monoshock, beide met serieus lange veerwegen om de zwaarste Trialpaden te kunnen nemen. Uiteraard zijn standaard spaakwielen voorzien in de maten 21" voor en 18" achter, zodat een optimale keuze in offroad rubber kan worden gemaakt. Net als de 790 DUKE heeft KTM ook deze 790 Adventure R voorzien van twee remschijven voor met radiaal gemonteerde 4-zuiger remklauwen die van het KTM logo zijn voorzien, terwijl het achterwiel met een enkele schrijf en een eenvoudige remklauw wordt afgeremd.