Motorfreaks - Nader bekeken: Kawasaki Ninja H2 SX - Straat-focus

Zoeken

Nader bekeken: Kawasaki Ninja H2 SX

Straat-focus

7 november 2017

Om de Ninja H2 SX toegankelijker te maken voor alledaags gebruik heeft Kawasaki het van supercharger voorziene motorblok nu compleet anders getuned. Kawasaki spreekt zelfs van een compleet ander motorblok; Balanced Supercharged Engine. Het grote verschil tussen dit blok en dat van de Ninja H2 is dat de focus nu niet op absolute performance, maar op een krachtig en bruikbare toerenkelder en middengebied heeft gelegen. Aan de buitenkant ziet het blok er weliswaar nog hetzelfde uit,
Zie je al die groen gekleurde deeltjes? Die zijn nou allemaal nieuw

Wederom, oud versus nieuw

Nog vragen?
maar aan de binnenkant is echt alles veranderd: de schoep en het inlaattraject zijn compleet herzien, de zuigers, cilinderkop, cilinder zelf, krukas en nokkenassen compleet nieuw, net als de gasklephuizen en het uitlaatsysteem. Ten opzichte van de Ninja H2 zijn ook de ratio’s van de versnellingsbak aangepast.

Net als bij de Ninja H2 krijgt de supercharger z’n frisse lucht via een Ram Air luchtinlaat die aan de linkerkant is geplaatst, maar waarvan het frontaal oppervlak nu ongeveer 80% van de Ninja H2 is. De vorm van de Ram Air duct is wel herzien om de verse lucht in een zo recht mogelijke lijn te laten stromen, om de supercharger zo efficiënt mogelijk z’n werk te laten doen. De inlaatkamer is van 6 liter naar 5 liter verkleind, wat volgens Kawasaki ook moet hebben bijgedragen aan de efficiency van de supercharger, die nu beter is dan de Ninja H2. In de praktijk moet zich dat hebben vertaald naar een motorblok dat aanzienlijk zuiniger is. Kawasaki spreekt over een verbruik dat 25% gunstiger is dan de gewone H2, ofwel in lijn met het verbruik van de Z1000SX en Versys 1000.

Doordat het motorblok nu een stuk efficiënter is geworden wordt er minder warmte gegenereerd als bij de performance-gretige Ninja H2 en minder warmte vertaalt zich naar een beter rijcomfort. In tegenstelling tot de H2 hongerige Ninja H2 stroomt er minder lucht door het motorblok, waardoor het blok stiller loopt en een kleiner uitlaatsysteem kon worden toegepast. Om precies te zijn is het volume van de einddemper van 10 liter naar 7 liter teruggebracht, Probeer dát maar eens met je H2maar inwendig nu wel van 3 kamers voorzien (2 op de Ninja H2). In z’n totaliteit is het nieuwe motorblok inclusief uitlaatsysteem ongeveer 3 kilo lichter, waarvan 2 kilo alleen al voor rekening van het uitlaatsysteem komt.

Naast dat Kawasaki het blok veel meer op koppel onderin heeft getuned zijn ook de verhoudingen in de versnellingsbak aangepast. Ten opzichte van de Ninja H2 zijn de eerste twee versnellingen verlengd, waardoor de fiets in alledaagse situaties gemakkelijker te rijden moet zijn. Trouwens, over versnellingsbak gesproken: net als de Ninja H2 heeft ook deze Ninja H2 SX een dog-ring type transmissie zoals we die kennen van de MotoGP en Formule 1. Mocht dat als Chinees voor je in de oren klinken: waar bij een traditionele versnellingsbak de tandwielen door schakelvorken in positie worden geschoven zijn de tandwielen bij een dog-ring versnellingsbak gefixeerd en worden alleen de dog-ringen in positie gezet om de gewenste versnelling te selecteren.
Kost wat meer, maar dan heb je wel wat, met die SE. Links SX, rechts SX SE

Of had je anders gedacht?

Zelfs het zadel hebben ze verschillend gemaakt
Het voordeel van een dog-type versnellingsbak is dat het schakelen lichter gaat en dat de schakeltijd korter is.  Ook vinden we bij de Ninja H2 SX een slipper-assist koppeling terug, waardoor ook deze koppeling heerlijk licht te bedienen moet zijn. Door nu een aluminium koppelingskorf toe te passen is ten opzichte van een stalen exemplaar ongeveer 1 kilo aan gewicht bespaard.

Nieuw frame

Terwijl bij ‘team motorblok’ hard aan het Balanced Supercharged Engine (volgende keer een compactere naam verzinnen, goed?) werd gewerkt lag bij chef rijwielgedeelte volledig de focus op een nieuw frame dat voor 2 personen plus bagage geschikt moest zijn. En dus zien we hier eenzelfde vakwerk buizenframe als op de Ninja H2, met dat verschil dat het subframe nu stukken zwaarder is uitgevoerd. Volgens Kawasaki heeft het subframe een draagcapaciteit van 195 kilo (105 kg voor de Ninja H2), vergelijkbaar met die van de Z1000SX. Om op de snelweg ook op hoge snelheid met koffers nog voldoende stabiliteit te kunnen garanderen heeft Kawasaki de stijfheid vergroot en de wielbasis verlengd. Om nog wat dieper in de materie te gaan: het balhoofd is 15 mm verder naar voren geplaatst, waardoor de stuuruitslag met 3° naar nu 30° naar beide zijden kon worden vergroot. En dat scheelt weer bij het keren op de weg. Uiteraard, het KHI logoHet motorblok, dat als dragend deel in de constructie is opgenomen, is 2° naar voren gekanteld om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. De langere wielbasis heeft de SX deels te danken aan de enkelzijdige achterbrug, die net als de rest van de fiets nieuw is ontworpen en nu met 15 mm is verlengd. In totaal heeft de Ninja H2 SX een 25 mm langere wielbasis van 1.480 mm, wat zeker voor Sport Tour begrippen nog best kort te noemen is.

Wat vering betreft heeft Kawasaki het redelijk bescheiden gehouden. Aan de voorkant is een gewone 43 mm upside down voorvork voorzien, die volledig instelbaar is, terwijl het achterwiel door middel van een KYB monoshock met gasgevuld piggyback reservoir wordt afgeveerd die zelfs voor wat de ingaande demping betreft high/low speed kan worden afgesteld. Voor het aanpassen van de veervoorspanning is een apart hydraulische stelknop voorzien. Om de Ninja H2 SX tijdig tot stilstand te krijgen zijn aan de voorkant twee 320 mm schijven met 4-zuiger radiale monobloc remklauwen voorzien, terwijl het achterwiel door middel van een enkele 250 mm schijf met 2-zuiger remklauw wordt afgeremd. Wel goed vasthouden hè, want 't kan nog véél harder. Als ik dat zou willen...Uiteraard elektronisch geregeld door het KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System), dat volgens de groene jongens slimmer is dan een conventioneel ABS-systeem. Zo wordt de neiging tot een stoppie onderdrukt, blijft de druk constant wanneer het ABS ingrijpt en wordt bij remmen en terugschakelen de remkracht op het achterwiel vergroot. En, dankzij de IMU, een bochten-ABS functie heeft waardoor je dus maximaal naar de apex kunt remmen (of gewoon midden in een bocht het anker uitgooien omdat die bocht toch net even wat krapper blijkt te zijn. De Ninja H2 SX SE is daarbovenop ook nog eens met staal omvlochten remleidingen uitgevoerd.