Zoeken

Nader bekeken: Kawasaki Ninja H2 SX

Als een bom

7 november 2017

Man, we zijn er nog stil van als we terugdenken aan de onthulling van de Ninja H2R nu exact drie jaar geleden op de EICMA in Milaan. Een maand eerder had Team Green op de Intermot in Keulen weliswaar al de ‘gewone’ Ninja H2 gepresenteerd als ’s werelds allereerste eenliter supercharger viercilinder met een topvermogen van 200 pk, maar dat was niets vergeleken met de 310 pk van de Ninja H2R, wat in de praktijk zelfs 325 pk bleek te zijn. Uit een 1000 cc viercilinder! De eerste test in het Nog steeds 200 pk, maar nu veel sterker van onderuitvoorjaar van 2015 op het circuit van Qatar, waar afgelopen weekend Kawasaki opnieuw met de rijder, team en constructeurstitel in het WK Superbike werd bekroond met een dubbeloverwinning van Jonathan Rea, heeft een onuitwisbare indruk op ons achtergelaten. Rijden op de H2R was als door een superraket te worden gelanceerd. “Dichter dan dit kom je motorisch niet bij een MotoGP ervaring,” schreven we destijds.

Tijdens testen later dat jaar raakten we enorm onder de indruk van de veelzijdigheid van het motorblok. De trip naar het eiland Man op de vooravond van de jaarlijkse Isle of Man TT was onvergetelijk, niet in de laatste plaats omdat het overgrote deel van de aanwezige racefans nog nooit een Ninja H2 in het wild had gezien en dientengevolge elke stop veel, veel langer duurde dan gepland. Voor de extreme ‘supersport voor de straat’ (voor een race-supersport was ‘ie een tikkie aan de zware kant) was het verrassend hoe de comfortabel de Ninja H2 eigenlijk op lange afstand was. Voor bagage moest je je vrienden lief aankijken (of alleen met een schone onderbroek en tandenborstel in een van huis gaan), maar buiten dat was er niets dat ons ervan zou weerhouden dat avontuur nog eens dunnetjes over te doen. Als ze dáár nou eens…

Beetje het sportschool met steroïden ideePrecies dát heeft Kawasaki nu met de nieuwe Ninja H2 SX en Ninja H2 SX SE gegaan. Kawasaki’s nieuwe über-toermachine heeft de kracht van het legendarische gesuperchargde motorblok met het comfort van een toermachine gecombineerd. Een supercharged lichtgewicht sport tourer, zo omschrijven de groene jongens de H2 SX zelf. Hoewel dat lichtgewicht wel met een korrel zout moet worden genomen. Kawasaki geeft de Ninja H2 SX op voor een rijklaargewicht van 256 kilo, voor de SX SE kan daar nog een extra 4 kilo bij op worden geteld en dat is toch een bak zwaarder dan de 195 kilo rijklaar van Ducati’s nieuwe Panigale V4 S. Tenzij je ’t in perspectief bekijkt. Een VFR1200 weegt 267 kilo, terwijl Kawasaki’s eigen ZZR 1400 zelfs nog 1 kilo zwaarder is. En dan is de Ninja H2 SX ineens de zwaarste nog niet. Bovendien weten we dat gewicht niet allesbepalend is, waar het gewicht in het chassis is geplaatst is minstens zo belangrijk.