Zoeken

Nader bekeken: Ducati Panigale V4

Nieuw opwindend hoofdstuk

5 november 2017

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: 1.103 cc 90° V4 met twin pulse ontsteking, een topvermogen van 214 pk – wat met een volledig titanium raceuitlaatsysteem tot 226 pk kan worden vergroot – en een rijklaargewicht van 195 kilo voor de V4 S en V4 Speciale zijn kenwaardes waar je nog eens mee thuis kunt komen. De Panigale V4 is daarmee niet alleen de op een na krachtigste gehomologeerde serieproductiefiets ter wereld , maar ook nog eens de motor met de meest extreme vermogen/gewicht verhouding Als ik nou eens knetterhard naar jullie rijdt, zou dat geen vette beelden opleveren denk je?van 1,097 paardenkracht per kilo. Enkel de 1299 en 1199 Superleggeras waren nog extremer, maar bij die modellen ging het in een zeer beperkte oplage, waar de nieuwe Panigale V4 voor Jan met de pet is bedoeld. Moet nog steeds een goed gevulde pet zijn, dat dan weer wel, maar je hoeft er nu in Hatton Garden geen kluisjes meer voor te kraken.

De Panigale V4 is niet alleen de eerste in Borgo Panigale serie geproduceerde V4 (de Desmosedici D16RR is de V4 weliswaar voorgegaan als allereerste Ducati V4, maar dat was net als de Superleggera een gelimiteerd model), maar luid tevens een nieuw hoofdstuk in het Ducati Superbike avontuur in dat de afgelopen dertig jaar door de desmodromische vierkleps vloeistofgekoelde V-Twin is ingekleurd. De Panigale V4 vervangt de 1299 Panigale als de nieuwe Superbike voor op straat en precies om die reden hebben de Italianen de cilinderinhoud op 1.103 cc gezet. Omdat de straat geen beperking van cilinderinhoud kent en er nog steeds niets boven de dikke klappen van een grote cilinderinhoud gaat. Of dat 'ie wheelie kan durven ze dan nog te vragen. Wat denk je met 214 pk?Net als bij de huidige Panigale zal in de nabije toekomst een meer circuit georiënteerde Panigale V4 R gaan volgen, waarvan de cilinderinhoud op exact 999 cc zal zijn gezet om te voldoen aan de homologatie-eisen van het WK Superbike, maar over dat model is tijdens de onthulling nog met geen woord gerapt.

Vooralsnog wordt de nieuwe Panigale V4 in drie verschillende uitvoeringen op de markt gezet: als standaard Panigale V4, als Panigale V4 S en als Panigale V4 Speciale, waarbij die laatste – net als de eerste Panigale Tricolore – van Öhlins semi-actieve vering is voorzien, maar daar komen we straks nog op terug. Ducati heeft voor de ontwikkeling van de V4 dezelfde filosofie gehanteerd als met de ontwikkeling van alle racemachines: totale integratie van motor, chassis en rijder. Om dat doel te bereiken is techniek uit de MotoGP toegepast en zijn Ducati Corse engineers en de coureurs van de fabrieksteams nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de fiets. Je zal dit maar je werk mogen noemen zeg, poeh...Volgens Ducati is de nieuwe V4 een productie sportfiets die erg dicht bij een MotoGP prototype staat, gebouwd voor uitstekende performance op het circuit en voortreffelijke rijdbaarheid op straat.

In tegenstelling tot de Aprilia RSV4, die een cilinderhoek van 65° heeft, heeft Ducati bij de V4 gekozen om de twee cilinderbanken onder een iets grotere hoek van 90° ten opzichte van elkaar te zetten, net als bijvoorbeeld Honda bij de VFR800 heeft gedaan. Uniek is echter wel de ontstekingsvolgorde, Ducati heeft gekozen voor wat zij een Twin Pulse ontsteking nomen, waarbij de twee linkse  en twee rechtse cilinders nagenoeg gelijktijdig worden ontstoken, waardoor een tweecilinder karakter is ontstaan. Volgens Ducati is de ontstekingsvolgorde gelijk aan die van de Desmosedici MotoGP racer, waardoor het niet moeilijk raden is naar het kenmerkende geluid van deze V4. Niet alleen wat performance betreft zet de Panigale V4 nieuwe maatstaven. Dankzij het potentiaal van de 6-assige Bosch IMU, een laatste generatie elektronicapakket met nog niet eerder vertoonde features, moeten nieuwe normen voor wat betreft actieve veiligheid en dynamische motor controle in alle rijsituaties zijn geschreven. Tenminste, dat is wat Ducati beweert. De Panigale V4 introduceert zaken als het gecontroleerd driften met aanremmen, bochten-ABS alleen op het voorwiel dankzij een setup die speciaal voor circuitrijden is ontwikkeld en een quickshifter met autoblipper die afhankelijk van hellingshoek reageert. Al deze zaken zijn op het circuit ontwikkeld door Ducati’s welbekende testrijder Alessandro Valia en z’n collega’s, bijgestaan door de Ducati fabriekscoureurs.