Zoeken

Nader bekeken: Ducati Panigale V4

Laatste generatie elektronica

5 november 2017

Is de 1299 Panigale S al een brok elektronica, bij de Panigale V4 hebben de Italianen de lat nog een tikkie hoger gelegd. De lijst met elektronische hulpmiddelen liegt er niet om. ABS Cornering ABS EVO, Ducati Traction Control EVO (DTC EVO), Ducati Slide Control (DSC), Ducati Wheelie Control EVO (DWC EVO), Ducati Power Launch (DPL), Ducati Quick Shift up/down EVO (DQS EVO), Engine Brake Contrel EVO (EBC EVO) en Ducati Electronic Suspension EVO (DES EVO). Met dank aan een nieuwe 6-assige IMU, die continue de roll, pitch en yaw van de motor monitort.

Nu kennen we veel van deze afkortingen al van de 1299 Panigale S, maar de drie aanvullende letters EVO geven wel aan dat het hier om de volgende generatie gaat. Zo is het Bosch bochten-ABS net als bij de huidige Panigale in 3 standen instelbaar (plus uit). In stand 3 grijpt het ABS het snelst grijpt, bij stand 1 is dat zo laat mogelijk en alleen op het voorwiel, waarbij het nog steeds als bochten-ABS acteert. Afgaand op Ducati’s straffe woorden moet het haast onmogelijk zijn bij het aanremmen en insturen onderuit te gaan. Ook de EVO tractiecontrole moet volgens Ducati beter en sneller reageren dankzij een verbeterd algoritme, net als de wheelie control, de quickshifter met autoblipper en de Engine Brake Control.

Nieuw is de feature Ducati Power Launch, ofwel een in 3 standen instelbare launch control zoals bijvoorbeeld Aprilia al sinds 2011 bij de RSV4 APRC heeft toegepast en waar tegenwoordig alle Superbike motoren van zijn voorzien. Nieuw voor Ducati begrippen is ook de introductie van Ducati Slide Control – een feature die Yamaha enkele jaren geleden als eerste toepaste op haar nieuwe R1 en inmiddels door steeds meer merken wordt omarmd. Het in samenspraak met Ducati Corse ontwikkelde DSC kan worden gezien als een extensie van de tractiecontrole en stelt je als rijder in staat om bij het vol uitacceleren van een bocht de achterkant beter te controleren. Met tractiecontrole wordt Dus... alleen de mate van wielspin gemonitord, waar de Slide Control ook de zijdelingse beweging – als de achterkant gaat wegglijden – in de gaten houdt. Het DSC heeft twee settings en kan via de schakelaars op het stuur rechtstreeks worden bediend.

Het zal voor niemand nog een verrassing zijn dat de Panigale V4 3 instelbare rijmodi heeft: Race, Sport en Street. Zoals de naam al doet vermoeden is de Race modus ontwikkeld voor ervaren rijders, die op het circuit het maximale uit hun V4 willen halen. In deze modus krijg je 214 pk geserveerd, met een directe ride-by-wire gasrespons en, op de S en Speciale, een stuggere afstelling van de vering. Alle elektronische hulpjes staan in een zo sportief, maar nog wel veilige, stand, zoals bijvoorbeeld het ABS op standje 1. In Sport modus krijg je eveneens 214 pk op je bord, maar dan op een wat vriendelijkere manier en bij de S en Speciale een sportieve, maar niet extreem sportieve afstelling van vering en elektronische hulpjes die net wat eerder ingrijpen. Tot slot is er de Street modus, die eveneens goed is voor 214 pk, maar ten opzichte van de Sport modus een meer progressieve gasrespons heeft. Bij de S en Speciale is tevens de vering extreem zacht afgesteld om oneffenheden in het wegdek zo goed mogelijk te absorberen.

Net als bij de huidige Panigale heb je bij de Panigale V4 vanaf het zadel uitzicht op een fraai fullcolor TFT display, een 5” hoge resolutie (186.59 PPI – 800xRGBx480) exemplaar ditmaal met hoge contrasten, waar een waslijst aan informatie uit af te lezen is. Te kiezen valt uit 2 displays: Track voor op het circuit waarbij de focus op de laptimer ligt en Road voor als rondetijden niet je hoogste prioriteit hebben. Uiteraard is een waslijst aan informatie afleesbaar, waaronder twee tripmeters, verbruiksmeters (gemiddeld en actueel), trip benzineverbruik, trip tijd, gemiddelde snelheid, buitentemperatuur en uiteraard alle gekozen elektronische settings. Last but not least heeft Ducati de Panigale V4 van automatisch uitschakelende knipperlichten voorzien. De Speciale is standaard ook nog voorzien van Ducati Lap Timer GPS (plug-in accessoire voor de S) en Ducati Data Analyser + GPS (plug-in accessoire voor de V4 en V4 S). Mocht dat allemaal nog niet genoeg voor je zijn, dan kan de V4 nog met Ducati Multimedia System om je smartphone te koppelen worden uitgebreid.