Motorfreaks - Nader bekeken: Ducati Panigale V4 - Ducati Design Center

Zoeken

Nader bekeken: Ducati Panigale V4

Ducati Design Center

5 november 2017

Net zo indrukwekkend als het motorblok is ook het rijwielgedeelte en het design van de Panigale V4, die door het Ducati Design Center is ontworpen. Het team nam de stijlelementen van de 1299 Panigale als uitgangspunt en probeerde die de evolueren tot een meer gespierde machine, met gladde oppervlakken en assertieve profielen. De styling ontwikkeling heeft daarbij drie typische racing richtlijnen gevolgd: design minimalisme, integratie van onderdelen en het vermogen overbrengen door oppervlaktebehandeling. Daarbovenop kwam de verbeterde aerodynamica die werd behaald door intensief testwerk in de windtunnel.

Opvallend in het design zijn de twee grote aluminium gietdelen, door Ducati het “Front Frame” genoemd, die zijdelings van het blok lopen en waar aan de voorkant grote luchtinlaten zijn geschroefd waarin – net als bij de huidige Panigale – de LED koplamp in is ondergebracht. Hierdoor heeft de Panigale V4 overduidelijk veel gelijkenis met de Panigale Twin, maar is er nét voldoende onderscheid ontstaan om deze V4 in een motormassa te kunnen onderscheiden. De LED koplamp heeft LED dagrijverlichting die als dubbele omlijning is uitgevoerd, met daarin twee compacte LED modules voor klein en groot licht.

Ook over de vorm van de kuip hebben de Italianen goed nagedacht, door meer lagen toe te passen werd bijvoorbeeld een efficiënt afvoerkanaal voor warme lucht gecreëerd. De vorm van de 16 liter tank is zo ontworpen om de rijder maximaal te steunen met circuitrijden en loopt om die reden door tot onder het zadel – net als in de MotoGP. Het kontje bestaat uit twee shell-cast aluminium delen, welke beginnen bij de cilinderkop en het deel van de tank onder het zadel omarmen en eindigen in een strak eenzits design. De achterkant heeft LED verlichting die eveneens de vorm van een vleugel heeft gekregen. Hoewel het eendelig is, heeft het dezelfde vorm als de racing modellen.

Waar bij de tweecilinder Panigale de aluminium airbox tevens dienst deed als monocoque deel van het frame heeft Ducati daarvoor bij de Panigale V4 het “Front Frame” gebruikt. Volgens Ducati was het rijklaargewicht van 195 kilo voor de S en Speciale (slechts 5,5 kilo meer dan de 1299 Panigale S) nooit gelukt met een traditioneel perimeter frame. Ducati spreekt van een evolutie van het monocoque design, ontwikkeld op basis van de ervaringen die in de MotoGP zijn opgedaan. Vergeleken met het monocoque design blijven bij het “Front Frame” de torsiestijfheid en laterale stijfheid los van elkaar, om de juiste respons te krijgen bij de krachten die op het frame worden uitgeoefend en oneffenheden beter op te vangen. In Jip en Janneke taal: stijf als ’t stijf moet zijn en flex als je flex wilt hebben.

Het grote verschil ten opzichte van een perimeter frame is dat het blok als dragend deel in het chassis is opgenomen, waardoor het geheel significant lichter is. Het “Front Frame” weegt slechts 4 kilo en is aan de voorkant voorzien van een magnesium lichtgewicht subframe en aan de achterkant van het shell-cast aluminium subframe. Net als de huidige Panigale heeft ook de Panigale V4 een horizontaal gemonteerde Hadden we al gezegd dat 'ie nog steeds overduidelijk Panigale is? Maar dan net even anders?achtershock met linksysteem, dat via een aluminium schetsplaat aan het blok is geschroefd. Om maximale tractie te verkrijgen heeft Ducati de enkelzijdige aluminium achterbrug met 600 mm zo lang mogelijk gemaakt.

Aan de voorkant is de Panigale V4 met een 43 mm Showa Big Piston Forks uitgerust, die uiteraard geheel naar eigen geur en smaak instelbaar is, net als de Sachs achtershock en de Sachs stuurdemper. Zoals we gewend zijn van Ducati heeft men voor de V4 S en V4 Speciale in Zweden bij Öhlins geshopt en een NIX-30 voorvork, een TTX36 en een stuurdemper in het winkelwagentje gedaan. Volledig elektronisch instelbaar uiteraard via het tweede generatie Öhlins Smart EC 2.0, waarbij je kunt kiezen tussen manueel “Fixed” en semi-actief “Dynamic”. Ook voor wat de remmen betreft is Ducati alleen voor het beste van het beste gegaan. Dus geen gewone Brembo M50 monobloc, maar de nieuwe Brembo Stylema, de laatste evolutie van die al niet bepaald misselijke M50’s. De Stylema remklauwen zijn eveneens uit een massief blok aluminium vervaardigd, maar bij een gelijke stijfheid is per klauw een gewicht van 70 gram bespaard. De 4-zuiger remklauwen moeten in combinatie met twee 330 mm schijven de Panigale V4 tijdig tot stilstand weten te brengen.