Zoeken

Nader bekeken: BMW R 18

Deelintegraal

16 april 2020

De R18 is voorzien van een 19 inch voorwiel en een 16 inch achterwiel. Ze worden afgeremd via een dubbele schijfrem in het voorwiel en een enkel exemplaar in het achterwiel, alle schijven hebben een diameter van 300 mm en worden door vast gemonteerde vierzuigerremtangen bediend, via het BMW deel-integraal ABS-systeem. Dat betekent dat de handrem zowel de voor- als de achterrem bedient,Waar creatief met kurk, ehh... klei al niet toe kan leiden terwijl de voetrem alleen op het achterwiel werkt. De remkrachtverdeling is afhankelijk van de gewichtsverdeling en de belading. Een dynamisch remlicht laat achteropkomend verkeer zien hoe hard je werkelijk afremt.

Overvierkant

De aandrijflijn lijkt echter historisch, met zijn ronde, aluminium behuizing en zijn ontblote cardanas. Achter alle covers schuilt echter een modern, lucht/olie gekoeld motorblok dat aan de euro 5 emissienormen voldoet, mede dankzij een closed-loop driewegkatalysator. Het blok heeft een cilinderinhoud van 1802cc met een boring van 107,1 mm bij 100 mm slag, dus de boring-slagverhouding is ietwat overvierkant. De cilinderwanden zijn gecoat met een NiCaSil-coating voor een goede slijtvastheid, de zuigers hebben twee compressieveren en één olieschraapveer. Het motorblok loopt met de compressieverhouding van 9,6 : 1, wat vrij laag is voor een modern motorblok. Dat hij op benzine met een octaangetal van 95 mag lopen is dan ook niet zo bijzonder.
Klassiek design meets moderne techniek. Bij de rijmodi kun je kiezen uit Rain, Rock en Roll

Hadden we al gezegd dat dit dus bijna twee Beierse bierpullen vol is?

BMW's bekende knopjes. Enkel de Joggle ontbreekt, maar dat zou waarschijnlijk een beetje té zijn geweest
Desondanks heeft hij wel twee bougies per cilinder om de vlamfronttijd bij de grote diameter van de verbrandingskamer te verkorten en zo pingelen te voorkomen.

Evenwicht

Bij de ontwikkeling van deze boxermotor heeft BMW zich gericht op een hoog koppel van onderuit. Dat wordt ondersteund door de inertie van een 8,7 kg zware krukas, die een hoofdlager meer heeft dan de andere boxermotoren. Om die reden heeft het blok ook een verticaal deelbaar carter gekregen. De drijfstangen wegen 777 g, de zuiger een halve kilo. De boxermotor heeft twee boven de krukas geplaatste nokkenassen. Deze assen worden aangedreven via een rollenketting, die wordt gespannen via nylon kettingspanners. De nokkenas bedient de aluminium stotersstangen via stoters met gelagerde rollen, die de nokkenas wrijvingsarm volgen. De stoterstangen bedienen tuimelaars, die zijn voorzien van klepstelboutjes met contramoer voor het stellen van de klepspeling van de vier kleppen, die elke cilinder telt. De speling bedraagt 0,2-0,3 mm.  De kop is met een moderne, verenstalen koppakking op de cilinders gemonteerd. Het blok is verder niet voorzien van een balansas, omdat een boxermotor -zoals gezegd - zowel qua primaire als qua secundaire balans in evenwicht is.

Pompverliezen

In het onder de motorbehuizing geschroefde carter zit een oliefilter-cartridge, die zover in de behuizing is verzonken dat je hem niet ziet. Op het motorblok zelf zit een huis met twee membranen, die de lucht, die door het pompen van de twee tegenoverliggende zuigers wordt gecomprimeerd, weg kan sluizen en die voor een zeker vacuüm in het carter zorgt. Dit vermindert de pompverliezen en zorgt voor een laag olieverbruik. Het motorblok weegt kaal 107 kg, met airbox en gasklephuizen weegt het 110,8 kg. Er gaat 4,1 liter 5W/50 olie in. Dat is relatief veel, omdat de olie ook voor de koeling zorgt, waarbij de olietemperatuur in het gareel wordt gehouden via een oliekoeler. Onder in het wet-sump-carter zitten dan ook twee ketting-aangedreven oliepompen, de ene zorgt voor de smering, de andere voor het koelcircuit.

Rain, Roll & Rock

Het R18 motorblok levert een maximum vermogen van 67 kW/91 pk bij 4.750 tpm. Stationair draait de boxer slechts 950 tpm, het maximum koppel van 158 Nm wordt van 2.000 tpm tot 4.000 tpm geleverd. Dat alles afhankelijk van de rijmodi die door BMW “Rain”, “Roll” en “Rock zijn genoemd. De aandrijfkracht worden via een droge enkelplaats koppeling doorgegeven aan een zesversnellingsbak. De koppeling is niet alleen voorzien van een anti-hopsysteem, maar ook van een mechanisme dat de aanlegdruk vergroot wanneer je gas geeft. Dat zorgt ervoor dat er lichte koppelingsveren kunnen worden gebruikt,
Zo begint het, met wat schetsen op papier
zodat de bediening van de koppeling weinig kracht kost. De zesversnellingsbak zelf is voorzien van constant mesh tandwielen met schuine vertanding, voor een regelmatige en stille loop. Zoals in het verleden gebruikelijk, heeft de transmissie een eigen behuizing. Als optie is er ook een mechanisch bediende achterruitversnelling leverbaar, die wordt bediend door een tweede startmotor. De cardanas is bij de versnellingsbak voorzien van een homokineet, op het cardan zit een kruiskoppeling.

Assistentiesystemen

Het blok is gericht op een levensduur van 100.000 km en mag maximaal 5.750 tpm draaien, waarbij de gemiddelde zuigersnelheid 19,17 m/s is. Dat is op zich niet hoog, supersportmotoren zitten tegenwoordig tegen de 25 m/s aan, maar die zuigers zijn kleiner en wegen veel minder. In de praktijk zul je echter geen hoge toerentallen draaien, meestal zul je tussen 1300 en 3.000 tpm rijden met deze 345 kg zware neo-classic, die ondanks dat gewicht toch minder dan 5 seconden nodig heeft om de 100 km/uur te halen.. De R18 rijdt met gemak 40 in de vijfde versnelling. De topsnelheid van 180 km/h zul je ook niet vaak aantippen. Ook het standaard aanwezige ASC (automatische stabiliteitscontrole), zal door weinig R18-rijders worden aangesproken. De elektronische motorremregeling MSR zal – gezien het enorme remmende koppel van een dergelijke twin – waarschijnlijk vaker worden benut, even als de standaard Hill Start Control. Keyless contact maakt het leven nog gemakkelijker, diefstal nog moeilijker…

Opties

De R18 is inmiddels leverbaar. Zoals gebruikelijk bij BMW kun je er tal van pakketten en opties op bestellen. Daarmee zal de prijs, die standaard €27.201,32 bedraagt, al gauw richting de 30.000 euro oplopen. Daarvoor krijg je wel een unieke motorfiets!