Zoeken

Nader bekeken: Aurora Hellfire V8

2015 EICMA Milaan

8 februari 2018

De Aurora Hellfire V8 maakte z’n werelddebuut ergens in een hoekje van de 2015 EICMA in Milaan, zonder dat er ooit met de motor was gereden of zelfs was gestart. “Ik vroeg de organisatoren om ons op een mooie plek neer te zetten, met als argument dat ze graag een compleet nieuwe V8 in de hoofdrol wilden hebben – maar in plaats daarvan werden we ergens aan het uiteinde van een verre hal in een hoekje met amper licht gedumpt, naast de deur die werd gebruikt om het afval naar buiten te doen,” Geloof me, dit is écht moeilijker dan het voorwiel in de lucht...zegt Vincent met een glimlach. “Maar de motor was klaar en werd getoond, dus stuurden we een van de jonge Thaise meiden Alison en ik daar als modellen hadden geregeld naar de ingang van de hal om ervoor te zorgen dat iedereen met een fototoestel naar achteren zou komen om een foto van de motor te maken. Klus geklaard! We hadden dus veel foto publiciteit, wat geweldig was, en bezoekersaantallen waren ook erg goed gezien de plek waar we stonden – elke dag veroorzaakten wij een file, dat het vuilnis geeneens naar buiten kon worden gebracht. Wraak was zoet! Natuurlijk geloofde niemand van de lokalen wat ze zagen – quattrocento cavalli, non e possibile!”

Terug in Bangkok werd de motor voor het eerst op de dyno gezet. Sinds die tijd hebben Messina en z’n mannen (en ook vrouwen) gewerkt aan het pre-productiemodel van de fiets, waarvan de cilinderinhoud op 2.575cc is gezet door de boring en slag van de originele 80 graden V8 op 86 x 55,4 mm te zetten. Daarmee is het niet langer de dubbele Kawasaki ZX-12R dat het oorspronkelijke 2.398cc debuut was, maar is voortgeborduurd op de ervaring die Vincent heeft met big-bore Kawasaki’s. En daar is het niet bij gebleven. “We hadden een interessant gesprek in Milaan met een journalist die erop stond met de motor naar een circuit te gaan,” zegt hij, “daar werd ik zenuwachtig van, want hoewel hij op straat net zo goed was als mijn Diavel, dacht ik niet dat de Aurora klaar was voor het circuit. Dus zijn we terug naar de tekentafel gegaan en hebben naar de grondspeling gekeken. We verplaatsten de dynamo van de linkerkant naar tussen de cilinderbanken, gebruikten een smallere waterpomp, veranderden nog een paar dingen en hebben een speciale uitlaat gemaakt, wat ons een hellingshoek van 55°
Conceived in Australia, Made in Thailand. Zelfs de huls van de cardan is van carbon

Foir type voorvork om de motor zo compact mogelijk te maken. MoTeC display is cooool

Hadden we al gezegd dat je mooi uitzicht hebt op de inlaatkelken? 2.575cc, 417 pk. Nog vragen?
heeft gegeven. Daarna zijn we aan de mapping van het blok werken gaan werken en aan het verfijnen van het motormanagement en de handling. We zijn er nu bijna – nog een paar maanden en dan zijn we klaar om de productie serieus op te gaan starten.”

In tegenstelling tot z’n mede leden van de Melbourne V8 maffia heeft Messina de crossplane krukas Aurora V8 in de lengterichting van het frame gemonteerd, wat de noodzaak van een frame als zodanig overbodig heeft gemaakt – al het andere, vering en wielen, is aan het blok opgehangen. “Looks waren de belangrijkste reden het blok zo te plaatsen,” geeft Vincent toe. “Maar het hele concept was altijd al een blok met versnellingsbak waar je alles aan vast zou kunnen schroeven.”

De vloeistofgekoelde Aurora V8 eendelige krukas is gemaakt door Prototipo in NZ en heeft uit massief staal gefreesde drijfstangen die in Argentinië door Saenz zijn gemaakt. De Wiseco zuigers uit de VS zorgen voor een compressieverhouding van 12:1 en lopen in Nikasil gecoate cilinderblokken van de Kawasaki ZX-12R, die op Messina’s zelf ontworpen carters zijn gemonteerd. De Kawasaki cilinderkopen en nokkenassen die op de originele 2,4 liter V8 waren gemonteerd hebben het veld geruimd voor Aurora’s eigen ontwerp, terwijl de 46mm gasklephuizen – acht stuks in totaal, met enkele injector vlak boven de vlinderklep gemonteerd, door Jenvey Dynamics in de UK zijn gemaakt en voorzien van hun eigen Als je 'm dan toch in Thailand hebt gemaakt...servomotoren met ride-by-wire techniek. Bovendien kun je ze volledig in werking zien, onder de verlichtte perplex motorsluier die als benzinetank dient en 22 liter inhoud heeft en achter de luchtinlaat onder het zadel doorloopt. “Ik wilde altijd al doen wat ze in de jaren ’60 deden met Ferrari F1 auto’s en Endurance racers,” zegt Vincent. “Zij hadden een doorzichtig paneel in de achterste sectie waardoor je naar de inlaatkelken kon kijken en de gaskleppen in werking kon zien terwijl ze in de paddock werden opgewarmd. Ik dacht dat het geweldig zou zijn wanneer mensen datzelfde bij mijn motor zouden kunnen zien.”

Onvermijdelijk voor een in Melbourne verwerkte motor komt het motormanagement van de Aurora multipoint EFI voor rekening van de lokale experts MoTeC, waardoor Messina gebruik kon maken van hun eigen geprogrammeerde rijmodi – Sport, Touring en Rain, plus een Custom modus. MoTeC is ook verantwoordelijk voor het C127 TFT display dat 16 kleuren LED’s heeft geïntegreerd als schakellichten, waarschuwingslichten enz. De kleur, functie en intensiteit van elke LED is in te stellen, waardoor elke rijder zijn eigen strategie kan bepalen. Het heeft ook een standaard data connector, waardoor Aurora klanten via internet updates voor bijvoorbeeld de brandstofmapping kunnen krijgen. 10-standen tractie controle is standaard en de powershifter, zowel op als neer zonder koppeling, kan met de voet of via drukknoppen op het stuur worden bediend. De topsnelheid van de Aurora moet naar eigen zeggen meer dan 340 km/u zijn, interessant om ‘m eens op een dragstrip in actie te zien.