Zoeken

Nader bekeken: 2020 Honda CRF1100L Africa Twin

Sterker, Lichter, Beter

25 september 2019

Waar het design van de Africa Twin in silhouet gelijk is gebleven kan in feite hetzelfde van de SOHC 8-kleps paralleltwin worden gezegd. Hetzelfde blok, maar dan met een grotere cilinderinhoud van nu 1.084 cc, gerealiseerd door de slaglengte te vergroten van 75,1 mm naar nu 81,5 mm. Ondanks de langere slag wordt het piekvermogen van nu 102 pk afgegeven bij exact hetzelfde toerental van 7.500 toeren per minuut, het maximum koppel van nu 105 Nm (was 98 Nm) wordt nu zelfs 250 toeren hoger bij Cilinderinhoud tot 1.084cc vergroot door de slag te verlengen. Nu goed voor 102 pk en 105 Nm6.250 tpm afgegeven. Volgens Honda is trouwens niet alleen het piekvermogen en maximum koppel er op vooruit gegaan, vanaf 2.500 toeren moet het krachtigere blok over de hele linie voelbaar zijn. 

Daarnaast is behoorlijk wat aan gewicht bespaard. Zo zijn nu onder andere aluminium cilinderwanden voorzien, samen met gewichtsbesparingen in onder andere de transmissie heeft dit ertoe geresulteerd dat het blok 2,5 kilo lichter is: 66,4 kg. Bij de DCT versie is het verschil in gewicht tussen oud en nieuw met 2,2 kg iets kleiner, maar nog steeds indrukwekkend. Het DCT blok brengt 74,9 kilo op de schaal. Behouden is de 270° ontstekingsinterval en dat is goed voor het geluid en nog beter voor de tractie. Het in- en uitlaattraject is volledig op de schop gegaan en ook vorm van verbrandingskamer van de cilinderkop is totaal herzien, net als de gasklephuizen met 46 mm diameter. Om tot een meer directe inspuiting te komen is de hoek van de injector in de twin-spark verbrandingskamer aangepast, uiteraard zijn ook de ECU settings vernieuwd. 

Honda’s SOHC Unicam kleptrein is een kenmerk dat afkomstig is uit de CRF450R MX competitie motor. De lage positie van de nokkenas draagt bij tot de compacte structuur van de cilinderkop. De kleptiming werd geoptimaliseerd voor 2020 en de lift van de in- en uitlaatkleppen steeg respectievelijk tot 10,1 mm en 9,3 mm (was 9,2 mm en 8,6 mm). Om met de gevolgen van de verhoogde in- en
Prima zicht vanuit het zadel, maar de voorkant is ook niet mis

Volledig instelbare vering, zoals het hoort op een offroad georiënteerde allroad

Hadden we al gezegd dat 'ie best rank is? Uitlaat geeft volgens Honda een donkere brom
uitlaatstroom om te gaan, werd de uitlaatdemper uitgerust met een variabele uitlaatklep, de Exhaust Control Valve (ECV), sterk gelijkend op die van de CBR1000RR Fireblade. Deze verbetert de prestaties en efficiëntie door te openen bij hogere toerentallen. Bij lage toeren is er een diepere grom.

Voor 2020 is er ook een optimalisering van de voorste en achterste balanstandwielen, waardoor de versnellingsvorken verwijderd kunnen worden. Een krukas pulseer-ring ontdekt valse ontstekingsintervallen en draagt er op die manier aan bij dat de motor optimale verbranding heeft en de Euro5 emissienorm haalt. Daarbij komt dat de 02 lambda-uitlaatsonde vervangen is door Linear Air Flow (LAF) sensoren in de neerwaartse bocht van de uitlaat. Dit laat een veel accuratere meting toe van de lucht/benzine-verhouding.

Tot slot maken het aluminium koppelingshuis en de drukplaat gebruik van hulpnokken om schakelen te vergemakkelijken. Slipper nokken voor deceleratie en terugschakelen; de koppelingsdiameter werd kleiner en heeft een lagere veerspanning voor een lichter gevoel in het koppelingshendel. De tandwielen zelf zijn hervormd en zijn vervaardigd uit lichter materiaal. Een quickshifter blijft als accessoire verkrijgbaar.