Zoeken

Nader bekeken: 2020 Honda CRF1100L Africa Twin

GS-killer

25 september 2019
Vijf jaar na de introductie van de nieuwe Africa Twin heeft Honda de populaire Allroad, die er als enige in was geslaagd de GS het vuur aan de schenen te leggen, compleet vernieuwd. Met een nieuwe nu 1.084 cc paralleltwin, uitgebreide elektronica met Inertial Measurement Unit en een extra Offroad modus en een compleet nieuw rijwielgedeelte met nu optioneel elektronisch geregelde vering hoopt Big Red weer klaar voor de toekomst te zijn.

We schrijven het jaar 1990 als Honda de XRV750 Africa Twin lanceert als opvolger van de twee jaar eerder op de markt gezette XRV650, afgeleid van de NXR750 waarmee Honda eind jaren ’80 viermaal de roemruchte Parijs-Dakar rally wist te winnen. In 2003 werd de XRV750 uit productie genomen en leek het doek te zijn gevallen voor de Africa Twin, tot elf jaar later op de EICMA in Nog steeds onmiskenbaar Africa Twin, maar dan fitter, slanker, beter afgetraindMilaan een nieuw prototype werd gepresenteerd. Een jaar later was de wedergeboorte van de Africa Twin een feit en werd op diezelfde EICMA in Milaan de CRF1000L Africa Twin gepresenteerd, die begin 2016 op de markt werd gezet. 

Hoewel de nieuwe Africa Twin in veel opzichten een totaal andere motor was – zo werd de oorspronkelijke Africa Twin aangedreven door een V-twin – zat de essentie en de spirit die het origineel zo populair maakten nog steeds in het DNA. Net als de originele Africa Twin was de balans tussen vermogen en gewicht de kern van de CRF1000L. Met een design dat was afgeleid van de CRF450L Dakar machine, een vlot en bruikbaar blok en een gedegen rijwielgedeelte ontpopte de nieuwe Africa Twin zich tot een ware hedendaagse allrounder en werd hij populair onder een brede groep motorrijders, van wereldreizigers tot motorrijders die ‘m alleen in de stad of voor woon-werk gebruiken en voor tourritten in het weekend. 

Twee jaar later kreeg de Africa Twin z’n eerste update waarbij het in- en uitlaattraject werd verbeterd voor een sterkere grom en betere gasrespons, Throttle by Wire (TBW) controle met 3 rijmodi werd toegepast, evenals instelbaar en uitschakelbaar Honda Tricolor is voorbehouden gebleven aan de Adventure SportsSelectable Torque Control (HSTC). De Africa Twin kreeg er daarnaast een robuuster zusje bij in vorm van de Africa Twin Adventure Sports, die met een grotere benzinetank, langere veerwegen en een groter windscherm was uitgerust. De nieuwe Africa Twin was voor Big Red een groot succes, in totaal zijn er in nog geen vijf jaar tijd wereldwijd al 87.000 stuks verkocht en dat is zonder meer indrukwekkend te noemen. 

Gebaseerd op de nadrukkelijke vraag op Europees en globaal niveau zal 2020 volgens Honda een nieuwe mijlpaal worden in de geschiedenis van de Africa Twin. Op verzoek van de klant is het tourcomfort, de elektronische technologie en het potentieel van de nieuwe CRF1100L Africa Twin verder uitgebreid, met nu onder andere als toegevoegde optie de Showa Electronically Equipped Ride Adjustment Showa EERA). Daarnaast is de CRF1100L Africa Twin hertekend met een agressieve en compacte rally stijl en een nog sterkere offroad focus. Er is ook meer vermogen en koppel, en het gewicht is beduidend lager. Op die manier houdt de Africa Twin de basisprincipes in ere die ruim dertig jaar geleden al werden neergezet.