Zoeken

Nader bekeken: 2020 Honda CRF1100L Africa Twin

Elektronica troef

25 september 2019

Het blok van de Africa Twin werd twee jaar geleden van Throttle by Wire en alle daarbij horende voordelen, waardoor er samen met de HSTC (Honda Selectable Torque Control) een optimale sturing kwam van het motormanagement op het vlak van vermogen en motorkarakter, voor een zo best mogelijke tractiecontrole. In 2020 is het systeem nog slimmer gemaakt dankzij de komst van een 6-assige IMU. Het systeem biedt 4 vermogensniveaus en 3 niveaus van motorrem. Nu met 3-voudig instelbare wheelie controle Er zijn nog steeds zeven niveaus in HSTC, maar de mate waarin elk niveau ingrijpt, werd geoptimaliseerd op basis van de input van de IMU.De ruimte tussen de niveaus is verbeterd zodat je met nog meer precisie kan kiezen tussen de verschillende standen en de mate waarin er nog wielspin toegelaten wordt. HSTC kan ook volledig uitgeschakeld worden. 

Wheelie Control is een andere nieuwe functie. Ook hier wordt de meting van versnelling en hellingshoek en de snelheid waarmee die bereikt wordt in rekening genomen. Te kiezen valt er uit drie niveaus. Niveau 1 laat toe om het voorwiel in de lucht te heffen, maar verhindert onverwachte beweging. Niveau 3 verhindert elke vorm van lift van het voorwiel. Niveau 2 is een tussenweg. Wheelie Control kan ook volledig uitgeschakeld worden. 

Er zijn vier standaard instellingen voor rijmodi: TOUR, URBAN, GRAVEL en OFF-ROAD. Dit is volgens Honda goed voor de meeste situaties. Voor wie dat echter nog niet afdoende is komen daarbovenop nog twee USER settings, maar zelfs binnen de vaste rijmodi is het mogelijk om een aantal parameters aan te passen. HSTC tussen niveau 1 en 7 (en ‘off’), Wheelie Control tussen niveaus 1 en 3 (en ‘off’) en DCT S mode schakelpatroon niveaus 1-3.

TOUR gebruikt het hoogste vermogen (1) voor tourrijden met passagier en bagage plus middenniveau van motorrem (2) en een actief bochten ABS. URBAN past bij een brede waaier aan vereisten en gebruikt het middenniveau van vermogen (2) en motorrem (2) met actief bochten ABS. GRAVEL gebruikt het laagste niveau van vermogen (4) en motorrem (3). Bochten ABS is actief met een offroad "You meet the nicest people on a Honda," was het vroeger toch?setting. Het ABS op de achterrem kan uitgeschakeld worden. OFF-ROAD gebruik het lagere middenniveau aan vermogen (3) en het laagste niveau aan motorrem (3). Bochten ABS is actief met een offroad setting. Het ABS van de achterrem kan uitgeschakeld worden. USER 1 & 2 bieden de rijder een keuze tussen twee gepersonaliseerde instellingen. Met een keuze tussen vermogen 1-4, motorrem 1-3 en ABS (on-road/offroad) parameters. 

De Bosch MM7.10 6-assige IMU, verstopt in het centrum van de motor, heeft aan de basis gelegen van de on- en offroad capaciteiten van de Africa Twin. Het systeem meet real-time versnelling, vertraging, hellingshoek en de snelheid waarmee die factoren verlopen en regelt vervolgens de tractie naar het achterwiel via TBW en HSTC, grip tijdens het remmen met Bochten ABS, voorwiel lift via Wheelie Control en lift van het achterwiel via Rear Lift Control. De komst van de IMU maakte het mogelijk om een nieuwe balans te creëren tussen kracht en stijfheid van het stalen semi-dubbel wiegframe. Compleet nieuw ontworpen met het oog op een groter potentieel bij offroad gebruik en een beter allround gedrag. 

 

De stijfheid rond het balhoofd is geoptimaliseerd voor een beter gevoel van de grip vooraan. De hoofbalken zijn nu ook dunner en rechter en de voorste gekruiste buis is weg. Het frame weegt 1,8 kg minder dan het vorige. Een opgeschroefd aluminium subframe (in rood) vervangt de integrale stalen structuur van het vorige model en is met een breedte van 195 mm maar liefst 40 mm smaller – Gaaf, maar ehh... waar vind je dit in Nederland?cruciaal om gemakkelijk bij de grond te kunnen met beide voeten. De aluminium swingarm is compleet nieuw en is 500 gram lichter. Hij is gebaseerd op het design dat gebruikt wordt op de WK-winnende CRF450R. De verbeterde stijfheid zorgt voor een betere tractie en een betere feedback naar de rijder. 

De grondspeling blijft onveranderd 250 mm, met een wielbasis van 1.575 mm en balhoofdshoek en naloop van 27°en 113 mm. Rijklaar gewicht daalde met 5 kg tot 226 kg. Met een veerweg van 230 mm biedt de Showa upside down vork een uitstekende schokabsorptie en de veranderde settings bieden een verbeterde werking op de weg én offroad. In- en uitgaande demping zijn volledig instelbaar en een aluminium kroonplaat bovenaan die verbonden is met de onderste gegoten kroonplaat verbindt de beide vorkbenen.

De achterschokbreker werd aangepast om perfect te passen bij de vernieuwde voorvork en biedt 220 slag voor de as en heeft een 46 mm cilinder met afzonderlijk reservoir voor een stabiele demping onder alle omstandigheden. De voorspanning kan ingesteld worden via Dan zijn de duinen bij Zandvoort toch anders...een grote draaiknop op de schokbreker. In- en uitgaande demping zijn volledig instelbaar. 

De IMU neemt hellingshoek, rem (via sensoren op het het voor- en achterwiel) en de slip van beide wielen in aanmerking om de remdruk via het ABS te regelen. Op dezelfde manier wordt een plotse lift van het voorwiel gedetecteerd. Bij stilstand kan het ABS achteraan uitgeschakeld worden voor offroad gebruik. 

Zoals op het vorige model zijn er tweedelige radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen op 310 mm wave-type remschijven vooraan. De achterste 256 mm schijf heeft geperste gaten. Het 21 inch wiel vooraan en een 18 inch achteraan zijn uitgerust met 90/90-21 en 150/70-18 banden. Noppenbanden (Continental 90/90-21 M/C54 S en 150/70B 18M/C 70Q goedgekeurd voor respectievelijk 180 km per uur en 160 km per uur) zijn goedgekeurd.