Zoeken

Nader bekeken: 2020 Honda CRF1100L Africa Twin

CRF1100L Africa Twin

25 september 2019

Slanker, smaller, lichter en sterker, met een nieuwe en scherpe focus op offroad en de look en feel van een echte Rally motor, dat is volgens Honda de 2020 CRF1100L Africa Twin. In een notendop hebben we ’t dan over een paralleltwin die iets meer longinhoud heeft gekregen en daardoor 7% meer topvermogen en 6% meer koppel levert (en voldoet aan de laatste Euro5 emissienorm),
Neusje doet in frontaal aanzicht denken aan de Yamaha TDM

TFT Touchscreen plus nog extra display voor snelheid en versnelling. Chapeau!
een nieuw ontworpen rijwielgedeelte met nu vastgeschroefd aluminium subframe en aluminium swingarm (die is gebaseerd op de CRF450 crosser), een 6-assige IMU die niet alleen de 7-voudig instelbare tractiecontrole aanstuurt, maar ook de nieuwe 3-voudig instelbare wheelie controle, Rear Lift Control en DCT bochtendetectie, bochten-ABS, een extra OFF-ROAD modus die aan de bestaande 3 modi URBAN, TOUR en GRAVEL is toegevoegd en een nieuw 6.5” TFT Touchscreen met alle bijbehorende functionaliteit. Notendop van een struisvogelei beter gezegd.

Hoewel het silhouet van de Africa Twin hetzelfde is gebleven is het design van de 2020 versie toch grondig aangepakt. Honda vat de gedurfde rally-stijl van het design zelfs samen in de twee woorden agressief en compact. Het nieuwe bodywork is volgens Honda ontworpen om beter te presteren bij offroad gebruik. Het vaste scherm is veel lager dan voorheen om gemakkelijk voorover te kunnen leunen om de onverharde weg in detail te kunnen bekijken. De nieuwe dubbele LED koplampen staan hoger en leveren een doordringende lichtstraal in combinatie met Daytime Running Lights (DRL) die zich automatisch aanpassen aan de intensiteit van het omgevingslicht. Dit verhoogt onder alle omstandigheden de veiligheid. Handbeschermers zijn standaard. 

De hoogte van het zadel is onveranderd gebleven op 850-870 mm, maar het stuur is nu 22,5 mm hoger gemonteerd, waardoor er een rechtere zithouding is ontstaan en je betere controle over de motor hebt. Zowel staand als zittend. De achterkant is slanker en het zadel is 40 mm smaller, zodat je Zelfde zithoogte, maar wel 40 mm smaller zadel. Voetjes dus gemakkelijker aan de grondondanks gelijk gebleven zithoogte gemakkelijker contact met moeder aarde kunt maken. Het is ook zo gevormd dat het gemakkelijk is om voor- en achteruit te bewegen. De lage (825-845 mm) en hoge (875-895 mm) opties zijn beschikbaar als accessoire. 

In het neusje is nu een Multi Information Display (MID) 6,5 inch TFT touchscreen voorzien dat uiteraard volledig in kleur is en van waaruit je de controle hebt over alle systemen van de Africa Twin. Elk van de rijmodi kan geselecteerd worden bovenaan links op het scherm. Het MID kan ook aangepast worden naargelang de gewenste informatie en is gemakkelijk te bedienen, zelfs als je motorhandschoenen draagt. Het biedt ook Apple CarPlay, wat toelaat om een iPhone te gebruiken via het touchscreen. Er is toegang tot navigatie-apps en via een Bluetooth helmset kunnen in- en uitgaande gesprekken gevoerd worden. De iPhone zelf kan ingeplugd worden via een USB laadpoort aan de rechterzijde van het MID. Handsfree Bluetooth connectiviteit is ook een optie voor iPhones en Android toestellen en de controle hiervan gebeurt via knoppen aan de linker stuurhelft.

Nog even over de verlichting: Honda heeft de knipperlichten zowel voor als achter van een Noodstop functie voorzien. Bij abrupt remmen boven 50 km per uur, gaan de alarmlichten aan om andere weggebruikers ervan te verwittigen dat er een harde remactie aan de gang is. De alarmlichten schakelen ook automatisch uit. Niet op basis van een eenvoudige timer, maar gestuurd door het verschil in wielsnelheid.