Zoeken

Nader bekeken: 2020 Honda CRF1100L Africa Twin

Adventure Sports

25 september 2019

Al de vernieuwingen die bij de Africa Twin zijn doorgevoerd zijn ook terug te vinden bij z’n grotere zusje: de CRF1100L Africa Twin Adventure Sports. De nieuwe CRF1100L Africa Twin Adventure Sports deelt het frame, blok en de rijpositie met de offroad gerichte CRF1100L Africa Twin, maar vervult een heel eigen rol: rijders het comfort bieden om een continent te doorkruisen met een motor die Ik had vandaag ook op kantoor kunnen zittenzowel bruikbaar is onroad als offroad. Dit betekent een grotere 24,8 liter benzinetank, betere windbescherming (zowel van het kuipwerk als van de zijpanelen van het kuipwerk), een in de hoogte instelbaar windscherm, grote protectoren voor het carter, aluminium draagrek en tubeless wielen en banden. 12 V lader en verwarmde handvatten behoren ook tot de standaard uitrusting. 

Ontworpen om lange afstanden af te leggen, biedt de grotere voorkuip veel wind- en weerbescherming, en die bescherming wordt nog verder versterkt door het vijfvoudig in de hoogte verstelbare windscherm. De Africa Twin Adventure Sports deelt nu zijn zithoogte met de Africa Twin: 850-870 mm (beduidend lager dan de 900-920 mm van het vorige model).

Net als bij de gewone Africa Twin is ook bij de Adventure Sports de achterkant slanker en het zadel 40 mm smaller, zodat je gemakkelijker bij de grond kan. Het is ook zo gevormd dat het gemakkelijk is om voor- en achteruit te bewegen. De lage (825-845 mm) en Neuh, volgende week weer. Eerst even dithoge (875-895 mm) opties zijn beschikbaar als accessoire. 

De zit-driehoek is nu hetzelfde als die op de Africa Twin; met een rechte rijhouding en comfortabele controle. Grote handkappen zijn standaard en dat geldt ook voor de verwarmde handvatten en de 12 V lader. Met een inhoud van 24,8L is er een potentieel rijbereik van 500 km. Dit dankzij een verbruik van amper 4,8L op 100 km. (1 op 20,4, WMTC mode). Een grotere carterbescherming, aluminium panelen en een aluminium draagrek behoren tot de standaarduitrusting. De nieuwe dubbele LED koplampen leveren een doordringende lichtstraal, en voor nog meer veiligheid is er de drietraps links/rechts bochtenverlichting. Dit in combinatie met Daytime Running Lights (DRL), die zich automatisch aanpassen aan de intensiteit van het omgevingslicht. Dit verhoogt onder alle omstandigheden de veiligheid. 

Showa EERA

Voor een optimale ophanging voor- en achteraan, is de Africa Twin Adventure Sports ook beschikbaar met Showa EERA als optie. Showa EERA past de demping aan op de geselecteerde rij-modus en zorgt voor een optimale reactie van de ophanging onder alle rijomstandigheden – comfort bij lagere snelheden en stabiliteit bij hogere snelheden.

De input wordt verkregen via slagsensoren op de ophanging en via de IMU (Inertial Measurement Unit). Er zijn drie Road settings: SOFT heeft de laagste demping voor de zachtste reactie, veelzijdig MID is een allround setting en HARD biedt de hoogste dempingskracht op
De Adventure Sports is gemaakt voor ehh... het grote avontuur. Dus beugels, (optionele) alu koffers

Grotere carterbeschermplaat en mistlampen

Eigenlijk optioneel, maar bij ons in Nederland wordt 'ie standaard met de Showa semi actieve vering geleverd
alle snelheden en is gericht op sportief rijden. Er is een OFF-ROAD setting die de vorkdemping trapsgewijs opvoert naarmate de snelheid van de veerwerking stijgt en daaraan gekoppeld een hogere demping voor de achterschokbreker levert. 

De veervoorspanning van de achterveer kan elektronisch aangepast worden als de motor stil staat, dit met vier voorgeprogrammeerde settings: 1) Solo rijden, 2) Solo met bagage, 3) Rijden met passagier en 4) Rijden met passagier en bagage. Een USER optie stelt in staat om de demping te finetunen voor- en achteraan en er zijn 24 veervoorspanningskeuzes.

De Africa Twin Adventure Sports is ook beschikbaar met standaard Showa ophanging. Met een veerweg van 230 mm biedt de Showa upside down vork een uitstekende schokabsorptie en de veranderde settings bieden een verbeterde werking om de allround prestaties te verbeteren. In- en uitgaande demping zijn volledig instelbaar en een aluminium kroonplaat bovenaan die verbonden is met de onderste gegoten kroonplaat verbindt de beide vorkbenen. 

De achterschokbreker werd aangepast om perfect te passen bij de vernieuwde voorvork en biedt 220 slag voor de as en heeft een 46 mm cilinder met afzonderlijk reservoir voor een stabiele demping onder alle omstandigheden. De voorspanning kan ingesteld worden via een grote draaiknop op de schokbreker. De platen aan de binnenkant van de scharnierpunten van de swingarm zijn vervaardigd uit een 600 MPa hoogwaardig staal en de bovenste gekruiste buis die hen verbindt, treedt op als de bovenste bevestiging voor de achterschokbreker.