Zoeken

Mash presenteert modelrange 2021

And beyond

15 juni 2021

Iets populairder op de Nederlandse markt is de Mash Two Fifty, de grote broer van de Seventy. Vanwege het belachelijke stappenrijbewijs laten veel adspirant-motorrijders de 125cc-klasse links liggen en wachten tot ze A2 kunnen doen, helemaal nu je -dankzij code 80 - zonder extra rijexamen na twee jaar op een vol-vermogen-machine kunt stappen. Dan is de Two Fifty dus een interessante kandidaat. Hij is voor 2021 geheel vernieuwd en voorzien van een luchtgekoeld eencilinder injectieblok, Een 400cc Five Hundred noemen. "Rare jongens, die Romei... on nee, Fransen." dat 20 pk bij 7500 tpm levert. Hij heeft vijf versnellingen en is uitgerust met een upside-downvoorvork en een-LED koplamp. Hij kost €4.499,-, 200 euro meer dan de wat offroad-gerichte Dirt Track 250. Het is een gemakkelijke motorfiets, die uit de hand eet. Hij stuur net zo gemakkelijk als de 125 cc machines, heeft een lekkere rechte zit en bromt net iets sneller voorwaarts dan de 125, met een iets hogere topsnelheid die hem wat geschikter maakt voor de Nederlandse wegen. Maar je moet er natuurlijk wel je A2-rijbewijs voor hebben.

Five Hundred

Nog interessanter voor A2-rijders is de “Five Hundred, die - zoals de naam helemaal niet suggereert - dus vierhonderd cc onder de kopkleppen heeft. De Mash Five Hundred 400 bestaat al langer, maar uiteraard is deze aangepast aan Euro 5. De eencilinder viertaktmotor heeft een relatief lange boring x slagverhouding van 85 x 70 mm, maar kan desondanks 10.000 tpm draaien. Het maximum vermogen van 19,5 kW (26,5 pk) komt bij 7000 tpm vrij, het maximum koppel van 30 Nm bij 5.500 tpm. Er zit een heerlijke roffel in het blok, dat vanaf 3500 tpm lekker vlot doortrekt. De vijfbak schakelt goed, de koppeling is licht te bedienen en er komt een hele gave roffel uit de verchroomde uitlaat. De motor zit lekker, met een soft en comfortabel zadel, dat op 780 mm boven de grond staat. Je zit vrij rechtop met een slanke 13 litertank tussen de knieën, met zicht op twee fraaie tellers met geborsteld aluminium wijzerplaten, waarachter een LED-koplamp huist. De vering heeft vrij lange veerwegen (210 mm voor, 200 mm achter), maar voelt stug genoeg aan. Er zou iets meer demping in de achtervering mogen voor de vele verkeersdrempelsHet blok van de Dominator en het design van de XT. En het rijdt ook nog eens verdomd grappig in ons land, maar verder is het een lekker vlotte en comfortabele classic bike, waarmee je op dijken en secundaire wegen heerlijk vlot kunt sturen, zonder dat je roze creditkaartje gelijk door de schredder gaat. Er staat een dirt-track versie op stapel. De Five Hundred kost €4799,-

X-Ride 650 – A2

Het topmodel van de Mash-range is de X-Ride 650. Deze dirt-track-achtige wordt aangedreven door een vierkleps SOHC-motorblok, dat op een of andere manier is afgeleid van het oerbetrouwbare blok van de Honda NX650 Dominator. Het uiterlijk van het blok is gelijk, met naast het koppelingshuis een dekseltje voor het papieren oliefilter, naast de luchtgekoelde cilinder de olieleiding naar de kop en aan de andere kant het aparte dekseltje naast het dynamodeksel, waarachter de tandwieloverbrenging naar de startmotor huist. Met daarop de beugel voor de koppelingskabel, die de koppeling dus dwars door het blok heen bedient. Het blok heeft dry-sump smering, de olievoorraad zit eveneens in het frame met een vuldop/peilstok vlak voor het balhoofd. Verdere maten komen ook overeen: de boring en slag zijn met 100 x 82 mm gelijk, de cilinderinhoud van 644cc dus ook. Maar de Dominator voldeed in 1988 aan geen enkele emissienorm, de X-Ride is Euro 5. Er is dus wel iets veranderd, zoals de compressieverhouding, die van 8,3 : 1 naar 8,8 : 1 is gegaan, voor een hoger thermodynamisch rendement. De Keihin carburateur heeft plaats gemaakt voor injectie van Delphi (de afkorting van AC Delco Philadephia), dat gebruikt maakt van een zuurstofsensor om het mengsel aan te passen en een driewegkatalysator om het milieu te ontzien. Daarnaast heeft de X-Ride een oliekoeler. De extra kickstarter is
In minder dan 10 jaar tijd een breed gamma op de markt zetten is best knap 

helemaal als je bedenkt dat het geen platform formule is met oneindig veel variaties op hetzelfde thema

van welke kant je ze ook bekijkt, ze zijn allemaal anders

dat maakt dat er ook echt iets te kiezen valt
verdwenen en dat is maar goed ook, want menig Dominator-rijder heeft daar blauwe plekken aan overgehouden. Ik wel in elk geval. Dan zal er inwendig ook nog wel het een en ander zijn verbeterd, daar kun je van op aan.

Heel apart

De oude Dominator kon dus wat vrijer ademen dan de huidige X-Ride 650 en dat merk je in het motorvermogen: dat is bij de X-Ride 4 pk minder, met 40 pk @ 6000 tpm bij een maximum koppel van 46 Nm @ 4500 tpm, waar mijn oude Domi er 53 had. Ooit, toen hij nieuw was, 33 jaar geleden. Hij zou het nu verliezen van de X-Ride, al is het rijden daarmee voor mij heel herkenbaar: de X-Ride heeft een lekker blaffend blok, dat lekker fel van onderuit wegbrult en snel en soepel door de vijf versnellingen schakelt, met een goed doseerbare koppeling. Lekker! De rest van het rijgedrag is wat minder herkenbaar. De X-ride zit vrij hoog hij stuurt, eh, heel apart. Een beetje vreemd, maar wel lekker, zeiden ze bij de Rivella-reclame, en dat zou ook hier van toepassing zijn. De Kenda 120/70-17 voorband wringt bij lage snelheden nogal, maar toch is de motor zeer wendbaar en voelt bij hogere snelheden zelfs een tikje overstuurd: je moet in de bochten tegen de buitenste stuurhelft aandrukken om te voorkomen dat hij de bocht verder invalt. Daardoor is hij toch lekker wendbaar en zo went dat gedrag heel snel. Dan kun je er ook redelijk vlot met de 169 kg wegende X-Ride gummen, want hij de Kenda-klonen van de Conti TKC 80 hebben wel veel rubber aan de straat en de remmen zijn goed tegen hun taak opgewassen. Al durf ik dat in de met bakken uit de hemel neerplonzende regen niet helemaal meer uit te proberen. Toch ben ik zeer benieuwd naar de uitvoering met 18” en 21” wielen, ik denk dat hij daarop veel lekkerder stuurt. 

Six Hundred 650 Classic

Hij was er wel, maar nog in homologatieversie en zonder contactsleutels. Je mocht ernaar kijken, maar aankomen niet… Maar als hij zo stuurt als de Five-hundred en de pit van de X-Ride 650 heeft, wordt dat een topper! Voor slechts €5599,-