Zoeken

Interview: Tim van Ooijen, wegrace talent

is jong gedaan

1 maart 2011
Inhoudsopgave
Interview: Tim van Ooijen, wegrace talent
Jong geleerd
is jong gedaan

Tim van Ooijen

Twee weken later reist het team af naar Hengelo, waar de derde race voor de 600cc Supercup zal worden verreden op het welbekende stratencircuit van Hengelo. Dat Tim zich op deze door velen als ‘gevaarlijk’ betitelde baan zich als een vis in het water voelt wordt al snel duidelijk. Tim van OoijenIn je debuut kwalificeren voor het ONK Supersport, terwijl 8 vaste rijders dat niet doen. Dan kun je serieus knallen Hij kwalificeert zich op een uitstekende 6e plaats en weet de race op een 4e plaats te eindigen, nét geen podium. Het is het begin van een stijgende lijn die Tim de rest van het seizoen naar de kop van de 600cc Supercup zal brengen. Dat Tim zich uitstekend heeft weten te manifesteren op dit stratencircuit geeft het team goede moed voor de daaropvolgende ONK race in Oss, waarvoor hij als wildcard heeft ingeschreven. Het team wil groot uitpakken voor de thuisrace (die op slechts enkele kilometers, aan de andere kant van de rivier, op het Ossener industrieterrein wordt verreden), maar al snel is er paniek als blijkt dat vanwege het tegenvallende startveld in de 600cc Supersport geen A en B groep, maar slechts alleen een A-groep zal rijden. Het zal dus een zware dobber worden voor Tim om zich te kwalificeren, maar de Alphenaar laat zich niet gek maken, kwalificeert zich op een 27e plaats (6 vaste ONK coureurs wisten zich niet te kwalificeren) en eindigt de wedstrijd op een uitstekende 20e plaats.

In de daaropvolgende ONK race in Assen wordt de eerste doelstelling van het seizoen gehaald, Tim weet zich in de wedstrijd prima te handhaven en weet van de 14 raceronden er maar liefst 9 onder de 1’50 te rijden. Met een zevende en vierde plaats in Oschersleben dringt Tim definitief door naar de kopgroep van de 600cc Supercup en komt ook de tweede doelstelling van het team – Tim van Ooijenhet seizoen in de top 10 eindigen – in zicht. Het is inmiddels geen vraag meer geworden of, maar wanneer hij op het op podium zal eindigen, wat de derde en laatste doelstelling is die het team zich voor 2010 had gesteld. Op 31 juli wordt ook die doelstelling gehaald tijdens de 6e ronde van de 600cc Supercup. Met een tijd van 1’49,796 kwalificeert Tim zich naar een tweede plaats op de startgrid, heeft een goede start en bouwt in de zwaar verregende race een voorsprong op van meer dan 10 seconden op de rest van het veld. De eerste overwinning – en het ten doel gestelde podium – is daarmee een feit. Als de 7e Supercup op een ditmaal droog Assen ook het podium wordt bestegen wordt het langzaam duidelijk dat een plaats in de top vijf, of zelfs beter, haalbaar kan zijn. Met nog een 3e, 4e en 2e plaats in de afsluitende Supercup wedstrijden eindigt Tim het kampioenschap op een 4e plaats, waarmee alle doelstellingen definitief zijn gerealiseerd. Tijdens de ONK race of the Champions, de afsluitende ONK race waarvoor Tim zijn 3e wildcard heeft gekregen, weet hij zijn snelste rondetijd zelfs aan te scherpen naar 1’44,365 en dat is nog maar enkele seconden langzamer dan de kop van het ONK.

Tim van Ooijen

Het komende seizoen zal Tim zijn debuut gaan maken in het ONK, waar hij met zijn YZF-R6 zal deelnemen aan de 600cc Supersport. Het grote verschil met de Supercup zit ‘m volgens Tim vooral in de agressiviteit van de coureurs, daar waar in de Supercup een ‘gewaagde’ inhaalactie al snel als ‘not done’ wordt betiteld schromen ONK coureurs er niet voor de kuipen tegen elkaar te rijden teneinde een positie in de race te kunnen winnen. Het seizoen wordt door het team vooral als een leerjaar gezien met duidelijke progressie en uitzicht op punten in het eerste seizoen. 2012 zal het jaar van de waarheid worden, Tim’s ambitie is niets minder dan het ONK kampioenschap, waarna een overstap naar het allerhoogste podest, het WK Supersport, moet worden gemaakt. Dat laatste is echter van meerdere factoren afhankelijk, om op WK niveau te kunnen acteren moet je niet alleen over verschrikkelijk veel talent, maar tevens – en misschien nog wel belangrijker – over een goedgevulde knip moeten beschikken.

Begin maart zal het team afreizen naar het Spaanse Cartagena voor een driedaagse wintertest, waarna op 3 april het 2011 ONK seizoen op het circuit van Assen van start zal gaan. Wij zullen het komende seizoen volop aandacht gaan besteden aan de verrichtingen van dit aanstormende talent, om u als lezer van dichtbij de vorderingen (en ongetwijfeld ook strubbelingen) van een wegrace coureur van dichtbij te laten ervaren.