Zoeken

Interview grondleggers WK Superbike - deel 3: Paolo Flammini

Commercieel directeur

31 mei 2018

Paolo werkte als effectenhandelaar in Milaan toen zijn broer Maurizio hem benaderde met de vraag samen met hem naar het WK Superbike te gaan. Hij had altijd al met z’n broer willen samenwerken en dus keerde hij terug naar Rome en trad toe tot FG (Flammini Group) als commercieel directeur. In die tijd was FG betrokken in de automotive wereld evenals het WK Superbike. FG organiseerde het WK Superbike en besloot het grootste deel van hun inspanningen in 1993 op de series te richten, met Paolo 100% van zijn tijd werkend aan het kampioenschap.

“1994 was mijn eerste jaar fulltime in het WK Superbike. Hoewel ik geen motorsport achtergrond had en geen professioneel coureur of racer was geweest, had ik de sport al wel gevolgd sinds ik een jaar of zes was. Toen ik ergens rond de 12 jaar oud was, was motorsport mijn grote passie en was ik een enorm fan van Kenny Roberts. Het was mijn droom om als hem te zijn – ik hield gewoon van motorracen. Toen Maurizio racete, ging ik naar het circuit en werkte als fotograaf. Maurizio organiseerde de GP van Rome en de Joegoslavië Grand Prix, Misano en Brno eind jaren ’80 van de vorige eeuw. Ik had enorm veel schik van mijn fotografie en hield ervan op de baan te zijn.”

“Tegen het eind van 1994 gingen we een partnerschap aan met Tommy Suharto – zoon van de president van Indonesië. Hij was een ondernemer en had destijds een Lamborghini in bezit. In 1995 was SBK International een feit. Tommy Suharto trok zich terug in 1998 en die plaats werd ingenomen door Interpublic Group – een in New York gevestigde holding – met het sportproject ontwikkeld door het Octagon merk onder leiding van France Lowe, president van Lowe Agency. Ze waren een van de grootste wereldwijd en Octagon was gevormd om Interpublic Group een belangrijke speler te laten worden in sport marketing. “

“In de begindagen van Maurizio in het WK Superbike was ik er enthousiast over de ontwikkeling van een viertakt kampioenschap gebaseerd op productiemotoren. Voordat we er ons in gingen mengen was ik van mening dat de series professioneler moest zijn. Toen ik fulltime begon te werken kon ik zien dat het een moeilijke taak zou worden. Ik ontmoette Steve McLaughlin een paar keer, maar ik had in die tijd nog geen enkele relatie met hem. De eerste dingen die ik in 1995 wilde verbeteren was de marketing van de series en betere zendtijd op tv. We hebben veel moeite gedaan om de zendtijd op tv te verbeteren. Maurizio was er niet elke dag, maar we spraken elkaar wel dagelijks en bespraken alles.”

“Ik geloof dat we goed werk hebben verricht met de ontwikkeling van het WK Superbike van 1994 tot 2001. In 1993 waren er slechts twee fabrikanten betrokken – Ducati en Kawasaki. Vier jaar later hadden we alle vier de Japanners aan boord. Maurizio en ik hebben veel tijd met ze doorgebracht en de gesprekken waren altijd zeer intense. Het grootste probleem destijds was de technische balans en gewicht en ik denk niet dat we dat ooit 100% goed in evenwicht hebben gehad.”