Zoeken

Interview grondleggers WK Superbike - deel 2: Maurizio Flammini

Onderscheidend

28 mei 2018

“Voor mij is de paddock het hart van het WK Superbike,” zegt Maurizio Flammini, de man die samen met z’n broer Paolo en Steve McLaughlin dertig jaar gelden het WK Superbike lanceerden. “Mensen moeten de coureurs kunnen benaderen, moeten de machines aan kunnen raken en het gevoel hebben dat ze erbij betrokken zijn. Toen we met het WK Superbike begonnen vonden de coureurs dat in eerste instantie maar niks, maar realiseerden zich daarna dat het wel een goed idee was dat het WK Superbike onderscheidend zou maken ten opzichte van de 500cc Grand Prix, sinds 2002 omgedoopt tot de MotoGP. Het WK Superbike en de MotoGP zijn twee totaal verschillende projecten en zouden ook op die manier moeten worden behandeld.”

“Toen ik in de wegrace Grand Prix motorsport begon in 1982 werd er niks gecoördineerd. De races waren individuele evenementen die door verschillende federaties werden gemanaged, dus was er geen centrale coördinatie en daardoor geen marketing programma. We begonnen losse evenementen te kopen en manageden uiteindelijk zeven tot acht races. We begonnen afspraken te maken met TV, sponsoren, schreven een marketingplan en probeerden voor de media dezelfde faciliteiten in de paddock te organiseren.”

“Ik denk dat onze eerste race in Monza was in 1983 – de Italiaanse Grand Prix – en we deden ook Joegoslavië, Duitsland, Brno, Salzburgring, daarna Brazilië en Maleisië en begonnen al die races met elkaar te verbinden.”

“Het WK Superbike lanceren was vrij gemakkelijk omdat het iets nieuws was, waar de Grand Prix al een ‘merk’ was met een geschiedenis dat altijd zal zijn wat het is. WK Superbike was zo anders. Het was niets, ontsponnen uit een idee van Steve McLaughlin. Het was een gaaf idee, geboren in de Verenigde Staten. In 1985 ontstond in Europa het Italiaanse kampioenschap, dat voor tweetakten versus viertakten was. Volgens mij was er slechts een coureur op een viertakt – een Ducati – erg agressief, wielspin overal. Dus lanceerden we in 1986 het Italiaanse kampioenschap voor viertakten en dat jaar was het al een groot succes en geliefd bij de fans. Ik denk dat het format een succes was omdat de fans zich konden identificeren met de machines en de rijders.”

Maurizio Flammini ontmoette Steve McLaughlin op het FIM congres in oktober 1987, toen hij net het WK Superbike had gelanceerd. De Italiaan vond het meteen een goed idee en beloofde te helpen, maar raakte pas echt serieus betrokken toen hij halverwege het 1988 seizoen door de FIM werd gebeld omdat er wat problemen waren. Er werd een contract opgesteld voor het WK Superbike en tegen het eind van het seizoen begon Maurizio te werken. Dat jaar werd er 60 miljoen dollar in het WK Superbike geïnvesteerd. Het begon met Flammini Racing, wat vervolgens in 1990 uitmondde in de Flammini Group.

“Onze business had in 1988 al ongeveer 31 bedrijven, veelal buiten de motorsport,” zegt Maurizio. “We waren betrokken bij Sports Marketing, de organisatie van de Columbus Games, volleybal, basketbal en het Europese basketbal kampioenschap. We organiseerden ook bedrijfsevents, productlanceringen en hadden een engineering bedrijf dat betrokken was bij constructies voor vliegvelden en treinstations.”

In 1994 werd een samenwerking aan met Tommy Suharta aangegaan, wat de deur opende naar Azië. “Toen Tommy Suharta aan boord kwam was dat omdat we geld nodig hadden om in het WK Superbike te investeren,” zegt Maurizio. “We waren in 2004 de eersten die een WK race in China organiseerden – een ronde van het WK Endurance – de 6 uur van Zhuhai.”

Voor een tweede partnerschap met de Interpublic Group werd Octagon opgericht, de op een na grootste sportmarketing groep in die tijd waarvan Maurizio Flammini de voorzitter werd. “Tussen 1998 en 2000 was het WK Superbike bijna net zo populair als de 500cc Grand Prix en waren we erg sterk,” vertelt Maurizio. “De FIM besloot dat ze meer betrokkenheid wilden en die verandering kwam het WK Superbike niet ten goede.”

Maurizio’s broer Paolo kwam bij FG Sports in 1992, in eerste instantie als commercieel directeur, maar beetje bij beetje kreeg hij meer bevoegdheden tot uiteindelijk president. In 2008 werd een venture met InFront opgericht, dat tot 2013 zou duren. “Gedurende die tijd, tot het moment dat het bedrijf (aan Bridgepoint, red.) werd verkocht, had ik dagelijks meetings met Paolo,” zegt Maurizio. “Ik volgde het WK Superbike elke dag. Ik ben ondernemer in hart en nieren en hou van projecten.”