Zoeken

Interview grondleggers WK Superbike - deel 2: Maurizio Flammini

Bridgepoint

28 mei 2018

Het verbaasde Maurizio niet dat Bridgepoint interesse toonde in InFront. “Wanneer een fonds een bedrijf koopt, weet je dat er vroeger of later iets gaat gebeuren. Toen we begrepen dat de MotoGP en het WK Superbike in handen van een en hetzelfde bedrijf zou komen, dachten we nog dat er een goede synergie zou ontstaan. Toen het WK Superbike mijn pad kruiste had ik al een 73 miljoen bedrijf en investeerde in het WK Superbike voor drie tot vier jaar en was er twintig jaar bij betrokken. De enige manier om geld te verdienen in deze business is door te kopen en verkopen.”

Maurizio hoopte na de overname door Bridgepoint aan te kunnen blijven, maar in plaats van een geweldige synergie te creëren met MotoGP en het WK Superbike onder dezelfde paraplu, werd er op kosten bespaard en werden veel managers en stafleden ontslagen. “Dorna begrijpt niet dat de MotoGP en het WK Superbike twee totaal verschillende werelden zijn en dus anders moeten worden behandeld. Het WK Superbike moet je in je hart raken.”

Het idee van de enkele bandenleverancier (dat jaren later door Dorna in de MotoGP zou worden overgenomen) kwam van Maurizio Flammini, die daar in het Italiaanse kampioenschap al ervaring mee op had gedaan. Hij had gesprekken met Michelin en Pirelli en ging voor de Italiaanse bandenfabrikant omdat volgens hem ze over goede technologie beschikten en technische ondersteuning garandeerden.

Sinds het begin van het WK Superbike is het format van twee races in een weekend altijd een goed idee geweest, dat het kampioenschap onderscheidend heeft gemaakt ten opzichte van de Grand Prix. Volgens Maurizio is het idee van een race op zaterdag en een race op zondag door Dorna bedacht omdat het op de tribunes nooit druk was op zaterdag. “Persoonlijk vind ik het geen goed idee,” zucht Maurizio. “Ons grootste probleem in de beginperiode van het WK Superbike was dat met twee races op maandag de media moesten begrijpen dat er twee winnaars waren. We hebben echter nooit overwogen om op zondag slechts een race te rijden. Twee top WK Superbike wedstrijden op dezelfde dag, plus WK Supersport is een goed idee. Het WK Supersport zijn vaak ook spannende wedstrijden, maar de fans komen toch voor het WK Superbike.”

Maurizio steekt ook niet onder stoelen of banken de omgekeerde startvolgorde (de podiumfinishers van race 1 starten race 2 in omgekeerde volgorde vanaf de derde rij, red.) een belachelijke maatregel te vinden. “Het is nep. Een coureur werkt hard om zich op de pole position te kwalificeren en staat de tweede race geeneens op de eerste rij. Dat is niet goed voor de fans en voor de sponsoren.”

“Het grootste probleem in het WK Superbike is het reglement. In onze tijd kostte het ons denk ik zo’n 40% van onze tijd om het uitgezocht te krijgen. Het is moeilijk om de juiste beslissingen te nemen en een balans te krijgen tussen kosten, gelijkwaardige competitie en acceptatie van de fans. Kosten reduceren is een zware dobber. Het is niet iets dat allen technisch kan worden gerealiseerd, omdat er veel andere factoren in overweging moeten worden genomen en elke aanpassing zal op veel verschillende vlakken zijn effect gaan hebben.”

“Terugkomen naar het WK Superbike – na twintig jaar betrokkenheid – zou een droom zijn die uitkomt, maar om te doen zijn goede middelen nodig.

Hoe dan ook, ik heb een nieuw leven en een nieuwe baan. Ik ben momenteel president van Spring, een bedrijvengroep in de mode en beauty industrie. Het is een 100 miljoen dollar bedrijf, met enkele raakvlakken met motorsport. Ik woon deze dagen de meeste tijd in Londen, met regelmatige trips naar New York.”