Zoeken

Verslag Triumph Adventure Experience

Vallen en opstaan

27 maart 2018

Voordat we gaan rijden wordt in de briefing eerst nog eens de doelstelling van de dag (en niet alleen onze dag, maar vooral ook de dagen die voor de consument worden georganiseerd) onderstreept: de basisbeginselen van het offroad rijden onder de knie krijgen. Pure motorbeheersing, daar is het om te doen, waarbij er zelden voorbij de tweede versnelling moet worden geschakeld. En als je dan toch eens boos wordt op die instructeur...“De liefdesdans tussen gas en koppeling en hier en daar de rem,” zo weet onze instructeur het mooi te zeggen. Ontspannen en met overtuiging de basis manoeuvres en technieken van het rijden op het onverharde en vaak minder dan vlakke ondergrond uitvoeren, is dus de doelstelling.

Mijn eerste meters en sessies maak ik op de 800. Bij de eerste keer wegrijden merk ik direct wat een prachtige balans er in de motorfiets zit. De ergonomie en bediening vraagt echt nul komma nul gewenning en het blok is waanzinnig soepel en gewillig. Ik heb het gevoel met z’n grote broer onderweg te zijn, zo volwassen voelt de 800 aan. Na wat ‘droog rijden’ en instructies op de middenbok over de ideale basispositie en houding op de motor voor het off road rijden (lees: staand) gaan we onderweg naar het Triumph, België, heuvels en bossen... volgens mij is dit al eens eerder gedaan. oefenterrein om daar de diverse oefeningen uit te voeren. Allemaal eerste versnellingspul en allemaal stapvoets. Stapvoets… moeilijk! Ik vond het echt lastig.

Op snelheid door het zand en over de heuvels knallen is een eitje vergeleken bij deze oefeningen. Volledige stuuruitslag en dan om een boom heen draaien. Met exact genoeg gas erop de heuvel op en bovenaan tot stilstand komen zonder te remmen. Het ziet er allemaal poeslief en wellicht zelfs lullig uit, maar de gehele aanwezige persbrigade brak al gauw in zweten uit. Dan was er nog het remmen op het onverharde. Leuke van deze motoren is dat er geremd kon worden met alle hulpmiddelen aan, om uiteindelijk geleidelijk aan zonder hulpmiddelen en zonder te blokkeren de noodstop op het onverharde te beheersen. Kijktechnieken kwamen ook aan bod. Al jaren doe je dit op de weg automatisch zoals het hoort, maar zodra er iets bijzonders Onder het mom van 'je zou maar een stoeprandje tegenkomen met je 1.58'met je ondergrond aan de hand is, heb je de neiging je ogen daar toch op te laten focussen. Echt lastig was het, maar een ware overwinning als het uiteindelijk toch allemaal lukt.

Na de puike lunch wissel ik het rijden op een 1200 af met het rijden op de Scrambler. Man, wat een heerlijke bike is de Scrambler. Alles wat lastig was op de grote jongens, leek ineens een eitje. Daarentegen waren diverse andere oefeningen weer net even lastiger op de tweecilinder. Maar wat een ongelofelijk leuke motor is dat! Zeker voor de kortbenige was de Scrambler de beste partner voor deze klus. Opvallend deze dag was hoe onopmerkelijk gewillig de Triumph machines ons gestuntel toe lieten. Zo’n beetje iedereen had de motorfiets al eens noodgedwongen neer moeten leggen, maar ook hier bleken de Triumph motoren meesterlijk tegen bestand. Nog geen krasje kregen we erop. De relatief minimaal ogende valbescherming op de motoren doet geweldig haar werk. Vanuit sommige hoeken zijn die Tigers echt klein om te zien!Na drie volle persdagen waar alle motoren toch zeker een paar keer minder dan volledig verticaal waren geweest. Viel er slecht een enkele remhendel te betreuren en een paar uurtjes wassen en poetsen.

Voordat de motoren op stal konden mochten we onze nieuw aangeleerde technieken tot uiting brengen op een iets uitdagender terrein op hetzelfde complex. In ons eigen tempo waren we stiekem allemaal best tevreden over onze vorderingen van de dag. De instructeurs kunnen erg tevreden over zichzelf zijn, want de leercurve die dag was enorm. Met veel geduld, zeer duidelijke instructie en opmerkelijk correcte analyse van de gemaakte fouten en de oplossingen daarvoor, hebben de instructeurs van Motokhana ons de eerste en juiste beginselen van het rijden op het onverharde bijgebracht.