Zoeken

Verslag Triumph Adventure Experience

In het zand

1 mei 2019

Tja, waar te beginnen… bij de motor of bij het evenement? Nou is het wel zo dat we die Triumph vandaag ook echt alleen maar in het zand kunnen proberen, maar het belooft al heel wat. Wat ik er vooraf bij dacht was toch een sterke spagaat, vooral over het plan van Triumph om hun classic hoog op de poten te zetten en er mee het zand in te gaan, terwijl ze ook nog een perfect functionerende Tiger hebben. Inclusief alle gadgets die je verzinnen kunt, wat de Scrambler dus ook heeft. Sterker nog, er zit een joekel van een upside down vork in, een set Monoblocs en speciaal hiervoor heeft Triumph nog eens extraNiks mis mee, de week breken door in de zandbak te spelen haar best gedaan op het nieuwste van het nieuwste, zoals bijvoorbeeld ook bediening van je GoPro, vanaf het stuur. Dat gaat best ver… Trouwens, het dashboard is natuurlijk ook volledig TFT. Wel met de voor Triumph bekende keuzevrijheid in het uiterlijk van het display, maar er zit dus geen fysieke zwiepende wijzer meer in. Noem het een stijlbreuk, noem het voortschrijdend inzicht, het is wel een deel van die spagaat. Want wat is dit nou eigenlijk, alles bij elkaar? De meest moderne Triumph Adventure motor op dit moment, maar tegelijkertijd een retrobike? Oei jongens, hoe moet je dit nou uitleggen? Wat zou Steve McQueen er van denken? 

Daar komt nog bij dat de Scrambler, net als veel andere Adventures overigens, heel stevig heeft ontbeten en dus ook een flink aantal kilo’s aan de start brengt. Dus zomaar ‘effe’ gaan we dat vandaag niet doen. Maar dat is ook niet de bedoeling. ‘We krijgen hier ook wel eens vragen van crossers, of ze met hun mx motor ook mee mogen doen. Dat doen we expres niet. Het is geen wedstrijd, we gaan niet om het hardst, het gaat nu puur om de vaardigheden en het ontdekken van de mogelijkheden van de motor, aldus Luc Branten, die het Nederlandse deel van de Experience op zich neemt. Zijn Belgische collega Bert Vanherf is er vandaag voor de gelegenheid bij, maar fungeert als achterrijder. ‘Daarom hebben we expliciet vermeld dat deelname voor Allroads is. En het is aan jezelf of dat dan je eigen motor is of één van de motoren die we hier hebben staan’. En die motoren zijn heel duidelijk niet geprepareerd op welke manier dan ook. Er zijn wel een paar Scramblers met wat grover noppenwerk, maar ook dat zijn gewone wegbanden, In Loon op Zand hébben ze een grote zandbak. Da's toch veel leuker dan een dagje Eftelingzij het met een tof profieltje. De rest, waaronder de motor waar ik me over ontferm, staat zelfs gewoon op de standaard Allroadbanden waar je dus net zo goed een lange vakantie over de weg mee kunt rijden. Het profiel ziet er grappig uit, maar aan diepte of ander voordeel in het onverhard net zoveel gebrek als een Supercorsa. 

Geen probleem, aldus Luc, dus we doen maar net alsof we dat niet gezien hebben. Wel wordt bij alle motoren het ABS uitgezet of indien aanwezig, de setting Off Road Pro geselecteerd, zodat de motoren ook echt zo reageren als wij dat willen. Een motor die afslaat omdat de tractiecontrole dat wil, kunnen we nu even niet gebruiken. Net zomin als een motor die de rem loslaat omdat het ABS vindt dat er iets blokkeert. Heuvelaf kan dat een dingetje zijn.