Zoeken

Verslag: Moto Guzzi Open House 2018

Totaal anders

21 september 2018

Nog voordat we op zaterdagochtend bij de oude bedrijfspoort van Moto Guzzi in Mandello del Lario zijn gearriveerd is me duidelijk dat Moto Guzzi Open House totaal anders is dan al het andere dat door andere merken wordt georganiseerd. Ducati heeft elke twee jaar het WDW op en rond het Misano World Circuit Marco Simoncelli, BMW organiseert elk jaar de BMW Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen en bij Triumph waren het tot twee jaar geleden de Tridays in Oostenrijk, Guzzisti herken je uit duizendenmaar hoewel de achterliggende gedachte hetzelfde is – een treffen voor gelijkgestemden en vooral ook liefhebbers van het motormerk, hebben ze het bij Moto Guzzi over een totaal andere boeg gegooid. In plaats van te kiezen voor een locatie waar zoveel mogelijk motorrijders en liefhebbers kunnen worden ondergebracht, vindt Moto Guzzi Open House elk jaar gewoon in Mandello del Lario plaats, het pittoreske kleine plaatsje aan het Comomeer waar in 1921 het iconische merk werd opgericht. 

De geschiedenis van Moto Guzzi gaat trouwens nog iets verder terug, het allereerste prototype GP werd in 1920 in een kleine werkplaats op steenworp afstand gemaakt, maar zelfs in Mandello zijn er maar weinig mensen die dat nog weten. “Guzzisti van heinde en verre weten dat het hier is begonnen, maar de mensen vijf huizen verderop zegt het niets,” vertelt Alberto, de man die ons rondleidt door L’Antinca Officina di Giorgio Ripamonti Ferèe, de oude werkplaats waar het verhaal van Moto Guzzi bijna een eeuw geleden begon. Het gebouw is in de loop der jaren in meerdere panden opgedeeld, waarvan een nu Bed&Breakfast is (mocht je interesse hebben, voor het 100-jarig jubileum in 2021 is het nu al volgeboekt), maar de ingang van de werkplaats is nog steeds authentiek. In typisch Italiaans-Engels vertelt Alberto het verhaal achter het GP prototype, alsof hij er zelf destijds bij was geweest. 

“Carlo Guzzi had al voor de eerste wereldoorlog zijn eerste motorfiets getekend, maar had niet de middelen om ‘m te bouwen,” begint Alberto het verhaal. “In de oorlog werd Carlo echter als vliegtuigmonteur ingelijfd bij de Italiaanse luchtmacht en deed daar veel kennis op over vliegtuigmotoren. Carlo leerde in de luchtmacht Giorgio Parodi kennen en diens vader was enthousiast genoeg dat hij in het
Hier en met deze machines is dus allemaal begonnen in 1919 met het G-P Prototype. 

"You maka picture, wait.. I get cigar...
prototype wilde investeren. Later betaalde Parodi sr. Zelfs een deel van het opstartkapitaal. Het prototype had nog de letters G-P op de tank staan, wat voor Guzzi-Parodi stond, maar Giorgio vond dat Carlo alle eer toekwam, waardoor de naam in 1921 in Moto Guzzi werd veranderd en kreeg het merk de adelaar van de luchtmacht als beeldmerk, als eerbetoon aan Giovanni Ravelli, die deel had uitgemaakt van hun vriendengroep en net als Parodi piloot was geweest. Vlak voor de oprichting van het bedrijf in 1919 was Ravelli neergestort.“

Het kleine museum aan de Via Cavour 12 is alleen al om Alberto en diens prachtige verhalen de moeite waard, maar als enkele straten verderop op het dorpsplein een oude Guzzi wordt gestart is dat het teken voor ons om weer verder te gaan. Op het dorpsplein staan oeroude, soms vooroorlogse Guzzi’s uitgesteld van Guzzisti die voor Open House naar Mandello zijn afgereisd en een voor een onder luid gejuich van de toegestroomde menigte op een rollenbank worden gestart. Waar anno 2018 een kort drukje op de startknop afdoende is om elke motor tot leven te brengen was dat vroeger een heel ander ritueel. Sommige oldtimers hebben wel tot 10 minuten nodig Klinkt minstens zo mooi als een MotoGP racer en gezien het aantal filmers minstens zo populairvoordat ze voldoende zijn opgewarmd voordat er vol aan het gas kan worden gelurkt, wat door de liefhebbers met applaus wordt beloond.

Het spontane karakter van de standjes die in Mandello her en der te vinden zijn passen perfect in de sfeer van Open House, net als de tentjes die door de van heinde en verre gekomen Guzzi rijders in het kleine park nabij het Comomeer zijn opgezet. Zeker te weten dat het hier tot diep in de nacht best gezellig zal zijn, maar dan zullen wij waarschijnlijk wel weer terug zijn in ons eigen hotel in Lecco, op twintig minuten rijden van de Guzzi fabriek. Want wil je Open House ten volle beleven, dan zal je er vroeg bij moeten zijn, anders zijn de hotels in Mandello al volgeboekt.