Zoeken

Verslag KTM European Adventure Rally

Volgend jaar weer

2 juli 2018

Als met meer dan 500 kilometer op de klok op een sporadisch stuk geasfalteerde weg het verkeersbord me leert dat het rechtsaf nog minder dan 20 kilometer tot Olbia is – en daarmee de 2018 European Adventure Rally bijna ten einde is – gaat Joachim linksaf en draaien we niet veel later een Dit beeld drie dagen lang, mooier wordt het niet...onverharde weg in – de laatste van deze Rally, waar nog eenmaal het gas vol kan worden opengedraaid en nog een keer heerlijk veel stof kan worden gemaakt. Meer dan 500 kilometer met een 1090 Adventure R en (een klein beetje) 1290 Super Adventure R over wegen en paden die ik op voorhand voor onmogelijk had gehouden, wat zijn de afgelopen drie dagen een ontzettend groot feest geweest. 

Van alle dingen die ik heb gedaan is dit event met stip binnengedrongen in mijn persoonlijke top 5. Waanzinnig vet gereden, waanzinnig veel lol gehad en waanzinnig veel geleerd. En wat het nog eens extra bijzonder maakt is dat het event door de KTM fabriek zelf wordt georganiseerd. Met dus ook KTM personeel als voorrijders. Ze maken ze dus niet alleen, maar kunnen 't zelf ook verdomd goed. Wat een event, en wat een motor, die 1090 Adventure R.
KTM, bedankt! Ik durf het bijna niet te vragen, maar eh… volgend jaar weer?

KTM Adventure Rally


De European Adventure Rally is een door KTM georganiseerd en volledig ondersteund driedaags evenement (vijf als je de dag van aankomst en vertrek meetelt) dat toegankelijk is voor iedereen met een KTM Adventure. Binnen 5 dagen was deze tweede editie volledig uitgeboekt, de 148 deelnemers (145 mannen en 3 vrouwen, waarvan 1 uit Nederland) kwamen uit alle windstreken van Europa en daarbuiten. De verste afstand was door twee Russen uit 150 man tegelijk aan de lunch. Probeer dat maar eens in goede banen te leidenMoskou afgelegd, zij hadden een afstand van 5.500 km moeten overbruggen tot Sardinië, wat ze 11 dagen had gekost. Het verst van huis was echter een Colombiaan, die samen met een Duitser die op de ambassade in Colombia werkt vanuit Colombia naar Duitsland was gevlogen en vandaaruit op een 1090 Adventure R naar Sardinië was afgereisd.

Maar liefst 14 verschillende modellen waren te ontdekken in het basiskamp, variërend van een 640 Adventure tot een 1290 Super Adventure T. Een deelnemer had het wel heel erg bijzonder gemaakt: hij had zijn 1290 Super Duke R tot een heuse Adventure omgebouwd. Gereden werd in groepen van maximaal 10 man, ingedeeld op ervaring zodat iedereen het tempo kon rijden waar hij of zij zich prettig bij voelt. En daarbij de juiste begeleiding zou krijgen. 
Bij het inschrijven had je de volgende drie opties: Street, Offroad en Offroad Pro, waarbij dat laatste zonder Enduro ervaring Dat zie je niet in hartje Amsterdam...eigenlijk niet te doen was. Het aantal deelnemers was over 14 groepen verdeeld. 

Naast de 14 groepen kon je ook inschrijven voor de Ultimate Race, een extreme uitdaging waar twee compleet verzorgde startplaatsen in de 2019 Merzouga Rally op een 790 Adventure R op het spel stonden. Naast extra, getimede, trials moesten de deelnemers aan de Ultimate Race de Offroad Pro trial zelfstandig rijden en navigeren en vooral dat navigeren bleek voor sommigen een behoorlijk pittige uitdaging te zijn.
Motorfreaks reed in de mediagroep, die naast voorrijder Joachim Sauer uit 6 journalisten (3x 1290 Super Adventure R, 3x 1090 Adventure R) en 1 fotograaf bestond, die op een Six-Days Enduro meereed.