Zoeken

Verslag KTM European Adventure Rally

De Nederlanders

2 juli 2018

Van de 150 deelnemers aan de 2018 KTM Adventure Rally kwamen er vijf uit Nederland. Van die vijf spraken we er drie op de afsluitende avond en vroegen ze naar hun belevenissen.

Jeremy Robbemond, Harderwijk
Leeftijd: 45 jaar
Ervaring: nog nooit offroad gereden
Motor: KTM 1090 Adventure R

Het verhaal van Jeremy is ongetwijfeld het meest bizarre verhaal achter deze Rally. Vier jaar geleden werd bij Jeremy kanker geconstateerd, wat hem deed besluiten een bucketlist te maken met alle dingen die hij nog graag zou willen doen. De kanker heeft 'ie gelukkig overwonnen, maar dat weerhoudt hem er niet van zijn lijstje af te werken. “Ik had nog nooit een nieuwe motor gekocht, dus dat had ik op mijn lijstje gezet,” zegt Jeremy. “Ook had ik nog nooit offroad gereden, en ook dat wilde ik heel erg graag eens doen. Ik had nog nooit offroad gereden en dit leek me de perfecte kans om dat eens te doen, vanwege de begeleiding van KTM. De eerste dag had ik met de proloog van de Ultimate Race meegedaan, maar eigenlijk meer omdat ik vroeg of ik ook een rondje mocht. Wist ik veel dat het een echte competitie was. 
Misschien wel om die reden had KTM me de eerste dag in een Pro groep ingedeeld en dat was toch wel een pittige tegenvaller. Ik heb het wel gered, maar ben wel een paar keer gevallen en van begeleiding kwam door het krakkemikkige Engels van de Italiaanse voorrijder ook niet veel. De volgende dag ben ik naar een ‘gewone’ groep verplaatst, met Alex als voorrijder en dat ging echt een heel stuk beter. Alex legde in keurig Engels alles goed uit en gaf voldoende tips en trucks, waar ik echt veel van heb geleerd.”
“Ik heb het echt super naar m’n zin gehad en ben zeker van plan om terug in Nederland dit meer te gaan doen en wat cursussen te gaan volgen om mezelf te verbeteren. De Adventure Rally smaakt wat mij betreft naar meer, als de financiën het toelaten ben ik volgend jaar weer van de partij.”

 

Nicole Westerwaal, Voorburg
Leeftijd: 42 jaar
Ervaring: wel wat offroad, maar niet superveel
Motor: 990 Adventure

“Weet je, eigenlijk heb ik Vincent te danken dat ik hier nu aanwezig ben,” begint Nicole haar verhaal tegen mij, die een van de slechts 3 vrouwen heeft ingeschreven voor de Adventure Rally. “Ik was op zoek naar iets anders, waarop hij suggereerde eens op een KTM Adventure te rijden. Dat heb ik gedaan en was meteen verkocht. Een vriend van me wees me op dit event, maar zei dat het alleen voor Adventure motoren was. Ik dacht: nu heb ik een Adventure van KTM, dus laten we dan maar eens een keer meedoen.”
“Superveel ervaring had ik niet, ik had eens een dagje op een Enduro gereden en eens een Allroad training gedaan, maar dat was het wel. De eerste dag vond ik heel pittig, vooral ook omdat het heel erg warm was en ik best wel last van de warmte kreeg. Ook was het offroad rijden in het begin heel erg wennen.”
“De tweede dag ging al een stuk beter, veel geleerd, maar ik heb de motor wel vaak laten vallen. De derde dag ging het ook heel erg goed, totdat ik echt een harde crash had, toen ben ik aangesloten bij de Street groep. Dat gaf me ’s middags tijd om even wat geblesseerden in het ziekenhuis op te zoeken.”
Of mannen anders tegen een vrouw aankijken in een groep? “Weet je, het grote voordeel is dat wanneer je valt, alle mannen direct klaarstaan om je motor overeind te tillen en ze heel erg vergevingsgezind zijn. Maar dat geld eigenlijk ook voor de mannen onderling, het is heel erg een groepsgevoel en iedereen helpt elkaar. Het is echt wel een beetje een community en ik heb hier weer vrienden voor het leven gemaakt. Ik ben nu alweer uitgenodigd om naar Oostenrijk te gaan.”
“De Adventure Rally is wat mij betreft een echte aanrader. Sardinië is echt prachtig mooi, alle offroad wegen zijn prachtig mooi maar ook alle gewone wegen zijn al mooi. Het was super, het is een échte Adventure geweest en voor iedereen een aanrader. Je moet wel tegen een stootje kunnen – en je motor ook – en het niet erg vinden als je valt, maar dan is het echt een aanrader.

 

Jules Thijssen, Meijel
Leeftijd: 35 jaar
Ervaring: 10 jaar cross en enduro, ONK supermoto
Motor: KTM 950 Adventure

Als enige van dit trio Nederlanders met échte offroad ervaring had Jules Thijssen ook ingeschreven voor de Ultimate Race, waar twee plaatsen in de 2019 Merzouga Rally konden worden gewonnen. Als Ultimate Race deelnemer moest hij de Offroad Pro route zelfstandig navigeren, waarbij verschillende opdrachten moesten worden uitgevoerd. 
“Het was zwaar. Het was mooi, maar ook echt zwaar. Ik ben een keer echt kapot gegaan, tot wazig zien en duizelig worden aan toe, maar het was mooi. Na 10 jaar cross en enduro was ik toe aan een nieuwe uitdaging en wat rijden met een dikke Adventure betreft is dit dan wel  het ultieme wat je met zo’n motor kunt doen. Vorig jaar was veel gemakkelijker, dit jaar was wel tien keer zwaarder.”
“In het evaluatieformulier van afgelopen jaar had ik aangegeven dat ik het wel leuk zou vinden wanneer er meer competitie zou zijn. Nou, dat hebben ze dit jaar ruimschoots goedgemaakt. Er zaten dit jaar paadjes bij waar ik thuis met de 450 nog over zou twijfelen, maar die ik nu met de 950 heb moeten doen. Ik had ook geen keus, het zit in de route en dus doe je het maar, en zie je dat het dus ook met zo’n zware machine wel kan.”

“Die ervaring met de 450 heeft me wel veel geholpen, zonder ervaring van een lichte Enduro waren de Pro-secties onmogelijk te doen. Maar dat geldt denk ik voor iedereen die de Pro heeft gedaan, die hebben het allemaal op een lichte Enduro geleerd. De grap is dus wel dat wanneer je die truckjes op een dikke Adventure toepast, hij als een echte Enduro te rijden is.” Van de ongeveer veertig deelnemers die de eerste dag meededen aan de Ultimate Race eindigde Jules op een uitstekende vierde plaats. “Meer dan dit zat er voor mij niet in, maar ik ben echt supertevreden met dit resultaat. Mijn conditie was niet top, maar dan nog. Als ik fitter was geweest had ik wel derde kunnen worden, maar de eerste twee waren écht veel beter – en gekker. De een was beter en de ander was gekker.”
“Ik kwam fysiek echt te kort. Het was extreem warm en korte benen is ook niet handig op een hoge motor, ik ben wel acht of negen keer omgeflikkerd omdat ik nergens een voet aan de grond krijg. Elke keer dan bij 35° de motor weer overeind tillen maakt het extra moeilijk. Maar al had ik die problemen niet gehad, dan waren de eerste twee nog steeds een stuk sneller dan mij.”
“Ik sta echt versteld wat die motor allemaal kan. Ik heb ‘m zo mishandeld de afgelopen drie dagen en hij is niet kapot te krijgen. Het was echt supervet. Het volgend jaar wil ik de Albanië Rally gaan rijden – op een 450, niet op de 950 – maar als ik genoeg vrije dagen heb en het financieel ook lukt dan ben ik het volgend jaar zeker weer van de partij."