Zoeken

Verslag Intermot Keulen

Veelal eerder vrijgegeven

5 oktober 2018

Indian

Naar aanleiding van de reacties op Indian’s FTR750 flattrack racer brengt Indian een wegversie op de markt te brengen. Die wordt leverbaar in twee versies, de FTR 1200 en FTR 1200 S. Dus niet met de 750cc-krachtbron, maar met een nieuw ontwikkelde 1203cc V-Twin die goed is voor 90 kW (120 pk). Het blok hangt in een buizenframe, dat wordt afgeveerd door een upside-down voorvork. De FTR is voorzien van dubbele Brembo remschijven. De brandstoftank bevindt zich onder het zadel voor een extra laag zwaartepunt en betere gewichtsverdeling.De FTR 1200 en FTR 1200 S-modellen beschikken verder over volledige LED-verlichting en cruise control. 

Kawasaki

Veel van het Kawasaki-nieuws was natuurlijk al eerder vrijgegeven. Waaronder dat van de H2, Kawasaki’s Superbike met supercharger. Die gaat nu maar liefst 231 pk leveren. Verder krijgt hij nieuwe Brembo Stylema remmen en een unieke, zelfherstellende laklaag. Dan is er een nieuwe ZX-10R. Ook die is sterker geworden, dankzij een nieuw klepbedieningsmechanisme met klepslepers in plaats van een bucket-systeem. Dat scheelt drie pk, omdat de motor daarmee 600 tpm meer kan draaien. Verder kreeg de motor een in twee richtingen werkende quickshifter. Aan het andere einde van het vermogensspectrum presenteert Kawasaki dan ook nog twee nieuwe 125cc-machines: de Z 125 naked bike en de Ninja 125 supersport. Beiden worden aangedreven door een 11 kW (15 pk) sterke, vloeistofgekoelde eencilindermotor.

Kumpan

Het klinkt alsof het uit India komt. Maar Kumpan is gewoon Duits voor kompaan of metgezel. De Kumpan 1954 RI S is dan ook in Duitsland ontworpen, ontwikkeld en afgemonteerd. Het is een elektrische scooter met een topsnelheid van 100 km/h. Met het standaard accupakket haalt deze scooter 80 km, met een extra accu is een actieradius van 120 km mogelijk. De scooter is leverbaar in Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Oostenrijk en Zwitserland en heeft dus een Europese typegoedkeuring, waarmee je er ook in Nederland mag rijden.

Kymco

Een charme-offensief bij Kymco: het presenteert de Like 110 EV en de Nice 100. Beide elektrische scooters maken gebruik van Kymco Ionex, een systeem met uitneembare batterijen. Die kun je thuis kunt opladen of onderweg in een laadstation op een parkeerplaats, waar je ze eventueel ook kunt omruilen voor een volle. Slim bedacht, maar het gaat natuurlijk pas werken als alle merken dit Kymco systeem adopteren en steden daar laadstations voor plaatsen. Misschien als Pasen en Pinksteren op één dag vallen, niet eerder… Maar je accu’s mee naar binnen nemen zodat het meest waardevolle deel van je scooter niet te jatten is is slim. Bovendien kunnen de accu’s dan ook opgewarmd aan de frisse ochtend beginnen, zodat er ook daadwerkelijk stroom uit komt. Maar goed, dit systeem zit dus in de Like, een sport/retro scooter met 13 kW motor en een range van 60 km bij een topsnelheid van 45 km/h. Verder heeft deze scooter een smartphone connectiviteit met WhatsApp en Facebook support, weerswaarschuwingen en in gps navigatiesysteem. De Nice is een eenvoudigere scooter, die die connectiviteit niet heeft. Hij loopt ook 45 km/h en heeft 11,5 kW batterij, eveneens goed voor een range van 60 km. Het design is geïnspireerd op Lambretta. 

Moto Guzzi

Hij stond vorig jaar al als prototype op de Eicma, nu mocht hij als definitief model zijn opwachting maken op de Intermot: de V85 “Tutto Terreno”. Een prachtige allroad, zeker in de geel/wit/rode uitvoering. Hij wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde 90° V-twin, die een vermogensafgifte van 80 pk heeft. Het blok hangt als dragend deel in een eveneens nieuw ontwikkeld buizenframe, dat er met zijn rode kleur behoorlijk uitspringt. Bijzonder is dat de asymmetrische swingarm door een monoschokdemper wordt afgeveerd. De V85 tt heeft een 19 inch voorwiel en een 17 inch achterwiel. Het dashboard is een kleuren TFT- scherm. De tankinhoud is riant met 21 liter. Op de beurs stond een grijze versie met Ohlins achtervering. Daar werd verder niet over gerept, maar het lijkt erop dat er dus ook een sportieve versie komt.

Eveneens nieuw bij moto Guzzi is de V9 Bobber Sport. Dit is een custom, die, zoals de naam al zegt, een authentieke Bobber stijl portretteert. Hij heeft een strakke vormgeving zonder overbodige tierlantijntjes of chroom, zelfs de lak van de tank is mat gehouden. Voor de aandrijving zorgt een 850 cc tweekleps V-twin, die goed is voor 62 Nm koppel en 55 pk topvermogen.

Suzuki

De geruchten, dat er een opvolger voor de in 1981 geïntroduceerde Katana - destijds de snelste productie motorfiets ter wereld - zou komen gingen al enige tijd. Nu is de Katana een feit. Het is een moderne interpretatie van de legende van toen.Het design van de naked bike is gestroomlijnd, met een hoge tank met scherpe lijnen en – ditmaal – ene ultrakorte kont. Onder het aluminium brugframe hangt een vloeistofgekoeld 999cc viercilinderblok met SET-klep in de uitlaat, goed is voor een topvermogen van 110 kW (150 pk) en een maximum koppel van 108 Nm. De 215 kg wegende naked bike is voorzien van ABS, Tractiecontrole, Brembo vierzuigerremtangen en een volledig instelbare 43 mm KYB upside-down voorvork. 

Behalve de Katana bracht Suzuki ook lichte aanpassingen voor de GSX-R1000, zoals een variabele swingarmas, een in twee richtingen werkende quickshifter en staal omvlochten remleidingen.

Sym

Leuk nieuws bij SYM in de vorm van de NH-serie, bestaande uit de “Street Bike” en de “Adventure Bike”. Ze maken beide gebruik van hetzelfde vakwerkframe, dat van stalen buizen is gemaakt. Daarin hangt een luchtgekoelde 124cc viertaktmotor, die 7,5 kW (10.2 pk) @ 8.500 tpm levert, bij een maximum koppel van 9,5 Nm. Beide motoren zijn voorzien van een gecombineerd remsysteem en LED-verlichting alsmede van een LCD cockpit. De straatmotor staat op 17 inch wielen, de avontuurlijke variant heeft een 19 inch voorwiel en staat op semi-noppenbanden.

Triumph

Triumph heeft de Street scrambler en de Street Twin voor 2019 vernieuwd. Bij beide modellen kreeg de krachtbron er 10 pk bij en levert nu 65 pk, onder meer doordat het toerenbereik met 500 tpm is gestegen. Verder kreeg deze Street modellen een nieuwe Brembo vierzuiger voorremklauw en een verbeterde voorvork, alsmede aangepaste weg- en regenrijmodi. Daarnaast werden er natuurlijk diverse cosmetische aanpassingen gedaan.