Zoeken

Verslag Intermot Keulen

Veel klein nieuws

5 oktober 2018

Benelli

Nadat Benelli dit jaar een aardige range motoren presenteerde, komt daar met de BN125 volgend jaar een leuke funbike voor de A1-klase bij. Voorzien van een fraai vakwerkframe en een moderne look, en natuurlijk met een eencilindermotor met injectie, die 1,7 liter per 100 km verbruikt. Hij levert met 8,2 kW 11.2 pk @ 9500 tpm dan ook geen topprestaties, zelfs niet in zijn klasse.

Beta

Een gloednieuwe Enduro bij Beta: de RR Racing 125 2t. Een tweetakt dus. Vanwege gewichtsbesparing doet-ie het zonder olietank of oliepomp. Er moet dus ouderwetse pre-mix oftewel mengsmering in de tank. Het motorblok, de uitlaatsturing en de expansiekamer zijn geheel nieuw ontwikkeld. Verder heeft de motor een 48 mm ZF voorvork met versterkte en lichtere asopnemers, voorzien van een quick-release wielbevestiging. Ook is er een nieuwe ZF achterschokdemper.  

BMW

Het was al bekend, maar nu stonden ze er: de nieuwe BMW R1250GS en R1250RT. Waarbij de belangrijkste wijziging natuurlijk net niet te zien was: de nieuwe boxers hebben namelijk variabele kleptiming gekregen. En dan geen unit die de inlaatnokkenas ten opzichte van het aandrijftandwiel verdraait, zodat de timing vroeger of later komt te staan, maar een unit die de nokkenas in de lengterichting verschuift, zodat de kleppen bij hoge toerentallen op een tweede nok met een agressievere timing gaan lopen. Daardoor stijgt het vermogen van 125 pk naar 136 pk, het koppel van 125 Nm naar 143 Nm. Verder zijn twee ride modi, stability control en hill start control nu standaard, net als LED dagrijverlichting. De RT heeft daarnaast ook een LED koplamp. De Elektronische ESA “next generation” vering is nu ook op de R1250 RT als optie verkrijgbaar.

Brixton

De Chinees-Oostenrijks-Japanse motorfabrikant Brixton verblijdde de menigte in Keulen met twee nieuwe 250cc-machines: de Glanville X en de Saxby. De Saxby is een klassiek ogende café racer, de Glanville X meer een scrambler. Het luchtgekoelde 250cc injectieblok levert 13 kW (18 pk) @ 7.500 tpm.  

Can-Am Ryker

Can-Am heeft een nieuwe trike gebouwd. Behalve een opgefrist uiterlijk is er ook technisch veel veranderd: de tweecilinder V-motor heeft plaatsgemaakt voor twee nieuwe Rotax- motoren: een 600 cc tweecilinder lijnmotor, die goed is voor 35 kW (47 pk)@7300 tpm en een 900 cc driecilinder lijnmotor, die 57,5 kW (77 pk)@7100 tpm aan de krukas brengt. Die is dan weer gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. De prijzen beginnen net onder de € 10.000,-.

Ducati Scrambler

Ducati had van haar eigen merk geen nieuws, maar van het tweede merk “Scrambler” waren er drie nieuwe uitdossingen voor de 800cc versie. De eerste daarvan is de Full Throttle, een flat track Scrambler met een tweekleurige zwart-geel-wit gestreepte tank, een speciaal zadel en witgerande gele nummerhouders. Dan is er een nieuwe café racer met de naam Café Racer. Deze motor onderscheidt zich door Silver Ice Matt graphics en een blauw frame. De 17" spaakwielen en de spiegels op het aluminium stuur, een uitlaat met dubbele pijpen, de voorkuip, zijdelingse nummerhouders en een kort spatbord de motor een coole jaren '60 race look geven. De derde nieuwe telg, de Desert Sled, is gebaseerd op de klassieke Amerikaanse off-road motoren, met een rood frame, een nieuw zadel en een heuse offroad rijmodus, die het mogelijk maakt ABS uit te schakelen voor down-in-the-dirt plezier. Het offroad karakter wordt versterkt door de koplamp met gaasbescherming, de hoge spatborden en de carterplaat. Alle drie de modellen hebben LED dagrijverlichting, een LCD-scherm gekoppeld aan het nieuwe multimedia-systeem en Bosch bochten ABS.

Harley Davidson

Bij Harley-Davidson was de nieuwe FXDR 114 te bewonderen. Het blijft een custom, maar wel een van de supermoderne soort. De vormgeving is strak en wars van alle chroom, hij heeft een fraaie, driehoekig gevormde uitlaat en een leuk, compact digitaal display als dashboard. De motor heeft verder een upside-down-downvoorvork en een aluminium achterbrug, alsmede diverse composietdelen voor gewichtsbesparing. Het motorblok is de 114 cubic inch V-twin, wat in de beschaafde wereld doorgaat voor 1.868 cc. Dit blok is goed voor een maximum koppel van 160 Nm. De motor weegt 289 kg. De FXDR gaat € 29.000 kosten.

Honda

Bij Honda houdt men het kruit droog tot de Eicma. Op de beurs stond wel een nieuw conceptmodel voor de Neo Sport Café serie. Kenmerkend zijn het ultrakorte kontje, een verticaal-gestapelde dubbele uitlaat de futuristische verlichting en de moderne afwerking. Daarnaast stond de Super Cub er. Dit 125cc icoon is vanaf november 2018 daadwerkelijk leverbaar, voorzien van een semi-automatische versnellingsbak, volledige LED-verlichting en een Smart-Key.