Zoeken

Verslag EICMA 2017

Maar er was ook:

14 november 2017

De 75e editie van de EICMA was echter nog veel meer te ontdekken dan het grote nieuws van de grote fabrikanten - of zoals gezegd juist het ontbreken van groot nieuws bij sommigen. Niet voor niets is wordt de EICMA wereldwijd gezien als de meest toonaangevende motorshow. We hebben al het belangrijkste 'overige' nieuws voor je op een -alfabetische- rij gezet en trappen af met Adiva. 

Adiva 

Adiva stond met drie overdekte scooters op de beurs, de AD1, de AD2 en, je raadt het, de AD3. Nummer 1 en 3 zijn driewielscooters, nummer 2 heeft er twee. De AD1 is leverbaar als 125cc en 200cc machine, de AD2 en de AD3 hebben een 35 pk sterke, 400cc eencilinder onder het zadel. Informatie hadden ze niet, dus wat er nu precies echt nieuw is… Dat ze nog bestaan?

Aeon Elite 300R

Bij AEON stond er een hele fraaie 999 Elite R-scooter op de stand. Hij is zo nieuw dat hij in de brochures nog ontbreekt, maar de Chinese website stelt dat het om een “snelle” uitvoering van de 300cc Elite scooter gaat. Hij heeft verbeterde remprestaties met een vierzuigerremtang en een grotere hoofdremcilinder, een 37 mm voorvork, een digitaal dashboard en een ruggensteun, alsmede aluminium treeplanken. De 300 motor heeft 251 cc en levert 25 pk.

AsiaWing LX450

Een puntgaaf afgewerkte 450cc Enduro voor 6490 euro. Het kan bij AsiaWing. Hij heeft een vloeistofgekoelde eencilindermotor met 449cc, die 45 pk bij 7500 tpm levert, een elektrische starter, 8 liter tankinhoud en hij weegt 125 kg. Het frame is van aluminium. Het voorwiel is 21 inch, het achterwiel 18 inch. Hij blijkt – net als zijn supermotard-broer - in Frankrijk en Duitsland al even te koop. Er is dus een Europese homologatie... Zie www.asia-wing.de.

Aprilia RX en SX

Aprilia let dit jaar op de kleintjes. Het toonde een nieuwe RX 125 en SX 125. De SX is een supermotard met 17 inch wielen, de RX een lichte allroad met 21 inch voorwiel en 18 inch achterwiel. Beide worden aangedreven door een 125cc- motor. Die hangt onder een stalen frame dat is voorzien van een dikke 41 mm voorvork met een veerweg van 240 mm. Het ABS-remsysteem heeft een anti-roll-over-functie, wat voorkomt dat je bij het remmen over de kop slaat. 


Benelli

Ook het merk Benelli is nog springlevend. Het toonde in Milaan de nieuwe Leoncino 500 Sport. Deze sportieve motor wordt aangedreven door een tweecilinder achtkleps DOHC-lijnmotor, die 48 pk @ 8.500 tpm. Levert. De motor hangt in een vakwerkframe dat afsteunt op een 45 mm upside-down voorvork. Een digitaal dashboard en ledverlichting maken hem af. In Duitsland gaat hij voor €5.999,- over de toonbank.

Beta

Best veel nieuws bij Beta. Allereerste een nieuwe RR125 tweetakt enduromachine, bedoeld voor jongelingen die net hun 125cc-rijbewijs hebben. De eencilindermotor is voorzien van een reed valve en een elektrische starter. Dan nieuwe X-trainer 300. Dat is een tweetakt enduromachine die meer is bedoeld voor mensen die “soft” enduro rijden, een beetje een tegenhanger van de KTM Freeride dus. De X-Trainer weegt slechts 98 kg en heeft een zithoogte van “slechts” 910 mm. Tenslotte de RR racing modellen: die krijgen een geheel nieuw motorengamma bestaande uit tweetakt 250 en 300 en viertakten in 350, 390, 430 en 480cc.

FK Motors

Nooit van gehoord, zul je zeggen. Kan goed, want deze Chinezen stonden er om reacties te peilen en importeurs te zoeken. En wat mij betreft mogen ze komen, want ze hebben een aantal leuke motoren in het gamma, die behoorlijk modern ogen. Er is een FK Scrambler in 150cc, een FK19SF “City Street Fighter” en dan zijn er nog een 300RR Supersport en een FK300 ADV allroad. Die laatste twee zijn voorzien van een 302cc motor, die 26 pk levert in de allroad en 30 pk in de supersport. Die weegt 160 kg, de ADV 167 kg. Ik zou zeggen, laat maar komen…

Indian Bobber

De Amerikaanse fabrikant Indian voegt volgend jaar een bobber aan het gamma toe. Dit is een pure, laag gebouwde custom, voorzien van een 69 cubic inch V-twin, die 100 pk levert. Deze motor staat op 16 inch wielen en weegt 251 kg. En dan stond er nog een fraaie “racer”, de FTR1200, met een carbonfiber bodywork.


Hero Xpulse

Ook Hero, ’s werelds grootste motorfietsfabrikant – met 6,66 miljoen units in financieel jaar 2016-2017 - stond weer op de Eicma. Inmiddels zijn de verkopen in Turkije gestart, nu wil de Indiase fabrikant Europa veroveren. Naamsbekendheid hebben ze hier al gekregen door hun Dakar-deelname, wat trouwens komend jaar weer gaat gebeuren met CS Santosh, JRod en Oriol Mena in het zadel. Op de Eicma toonden de Indiërs de Xpulse, een prototype dat voor de Europese markt is bedoeld. Ik zou hem willen omschrijven als een “klassiek ogende reis-scrambler. In India gaan dit soort motoren overigens voor 600 Euro over de toonbank. Zal hier gauw het driedubbele worden, maar dan nog…

Keeway

Op de stand van Keeway twee in strak lycra gehulde dames tegelijk bij één motor. Dan moet die wel nieuw zijn. Blijkt te kloppen. Het is de RKF125, de nieuwe naked bike van de Chinese fabrikant. Met krap 13 pk geen motor om heel opgewonden van te raken. De TX125 ziet er wat dat betreft iets avontuurlijker uit, maar ook die zal in Nederland met zijn 11 pk geen volle zalen trekken. Als het nou in de toekomst eens een 400 wordt… Interessanter voor ons is dan ook de nieuwe scooter, de Silver Blade 250. Dit is een luxe scooter voor in de stad en erbuiten. Hij staat op 14 inch wielen en heeft met 21 pk net genoeg vermogen om op de snelweg mee te komen. Het brandstofverbruik moet 4,2 liter per 100 km bedragen, dat is ongeveer 1:24.