Zoeken

Verslag EICMA 2017

en nog meer:

14 november 2017

Kymco Xciting S400 Sport Touring

Opwindend nieuws bij Kymco, althans, als we de naam van de nieuwe telg moeten geloven. Xciting S400 Sport Touring. Een modern ogende scooter met strakke lijnen en volledige ledverlichting voor en achter. Hij is afgeleid van de 400i, maar de vloeistofgekoelde eencilinder vierklepsmotor is bovenin iets sterker geworden en levert nu 36 pk @7500 tpm. Apart is dat het zadel in twee delen opklapbaar is voor toegang tot het laadruim. Verder is deze Xciting voorzien van een handmatig in hoogte te verstellen windscherm en er zal een “Noodoe” navigatie aan boord zijn. Dat zal in maart op de Tokyo motorshow verder uit de doeken worden gedaan. De Xciting weegt 189 kg en heeft 12,5 liter brandstof aan boord.

Kymco C Series Concept

Twee hele leuke concepten van Kymco: de C-Series CV2 en CV3. Een tweewieler en een driewielscooter, maar wel met hetzelfde design. Apart aan de op de Honda ADV gelijkende concepten is dat ze zijn uitgerust met een modulair “Multi-Fit”-concept: de zijkoffers, de topkoffer, de achterzitting en de overkapping kunnen gemakkelijk afgenomen worden om de scooter op je wensen voor dat moment aan te passen. Overigens is het heel bijzonder dat een scooter is voorzien van een geïntegreerde kofferophanging. Benieuwd of het concept werkelijkheid wordt…

Mash

Bij Mash wordt het toch al omvangrijke gamma nog verder uitgebreid, onder meer met de Café Racer 125. Een leuke naked voor het A1-rijbewijs, met een geprofileerde tank en een eenzits zitbank, die samen met de lage clip-ons voor een sportieve zit moeten zorgen. De 125cc krachtbron levert 11,6 pk @ 8750 tpm. Hetzelfde blokje zit ook in de nieuwe Dirt Track, een heel leuk ogende flat-track racer met een two-tone tank en een wat golvende mono-seat met kunststof “duoseatcover”. Hij staat op lekker ruig ogende banden.

Mondial

Mondial timmert aardig aan de weg. Het presenteerde in Milaan de Sport Classic 125, en de Sport Classic 300. Aannemende dat die laatste dezelfde motor heeft als de HPS300, dan zou het gaan om een 249cc eencilindermotor die 25 pk levert. Later in het jaren zullen er nog een eencilinder scrambler en streetfighter in 125cc en 300cc worden voorgesteld, evenals een café racer met een 400cc en 650cc eencilinder. Dan volgen er ook nog een streetfighter en een supersport met een 600cc tweecilinder.

Norton V4SS en V4RR

Goed nieuws voor Bertus. Norton bracht op de Eicma twee nieuwe motoren, de V4SS en de V4RR. Ze worden aangedreven door een 200 pk sterke, 1200cc V4 met een blokhoek van 72 graden. Het blok hangt in een handgemaakt aluminium frame. Ook in Engeland weten ze wat elektronica is: deze Nortons hebben een instelbare tractiecontrole, een antiwheeliesysteem, een instelbare motorrem, launch control, een in twee richtingen werkende quickshifter, diverse ride modes, een on board datalogsysteem en cruisecontrole. Het bodywork is van carbonfiber of van chroom, de wielen zijn bij de SS eveneens van carbonfiber.

Piaggio MP3 350/500

Piaggio brengt twee nieuwe versies van haar driewielscooter: De Piaggio MP3 350 Sport en de Piaggio MP3 500. Die laatste komt zowel in Business-versie als in Sport-uitvoering. De nieuwe MP3’s hebben een nieuw ontworpen grille, en een volledig ledverlichtingssysteem. Ook nieuw is het beter beschermende smoke-windscherm, het stuur en het zadel met comfortabelere vulling, uitgerust met een nieuwe rugleuning voor de passagier. De standaarduitrusting is eveneens verbeterd: De Business-versie gebruikt ook standaard de TomTom Vio-navigator, terwijl de Sport-versie pittigere en effectievere gasschokdempers en voorschijfremmen met een daisy-profiel heeft. De eencilinder van de MP3 500 levert nu 41 pk, 10% meer dan voorheen. De MP3 350 heeft een totaal nieuwe 350cc krachtbron die 30 pk levert. ABS en ASR is standaard op alle modellen.

Qingqi

Okee, goed kijken, want waarschijnlijk zie je hem nooit weer. De Qingqi 250 (spreek uit kinky). Leuke, goed afgewerkte supermotard uit China. Met een 250cc blok. Zou het kans maken in Nederland?

Royal Enfield Interceptor en Continental GT

Groot nieuws uit India, want Royal Enfield heeft een nieuw motorblok ontwikkeld. Het gaat om een oliegekoelde, 648cc paralleltwin met enkele bovenliggende nokkenas en een ietwat korte boring x slagverhouding van 78 x 67,8 mm. Het blok levert 47 pk @ 7.100 tpm, terwijl het maximum koppel van 52 Nm al bij 4.000 tpm vrijkomt. De blokken hebben digitale ontsteking en elektronische injectie. Ze hangen in een dubbel wiegframe. Op die basis zijn er twee nieuwe modellen. De Interceptor is een tweezitter met een relaxt geplaatst buizenstuur, de Continental GT een iets sportievere versie met een monozit en clip-ons. In dit artikel zijn we d'r trouwens al wat dieper op ingegaan. 

Sym Maxsym TL

Met de Maxsym TL biedt het Taiwanese Sanyang Motor een nieuwe maxi-scooter, de Maxsym TL. Volgens Sym is deze scooter geïnspireerd door de geest van de superbikes. De scooter heeft in elk geval een nieuwe DOHC achtkleps tweecilindermotor met balansas en natte koppeling. Het 465cc blok is star in het frame gemonteerd en levert 40 pk bij 6500 tot 7750 tpm. Het achterwiel wordt via een ketting aangedreven. Dat betekent dat deze Sym een “gewone” aluminium swingarm heeft, die via een unieke zeslinks multilinkvering met hoogteverstelling wordt afgeveerd. Aan de voorzijde heeft de Maxsym TL een upside-down voorvork. Zowel voor als achter staat de scooter op 15 inch wielen. Een dubbele schijfrem met radiaal gemonteerde vierzuigerremtangen en ABS draagt zorg voor de vertraging. Verder is de Maxsym voorzien van volledige ledverlichting.

Sym FNX Concept

Ook Sym liet een concept-bike zien in Milaan. Het thema van het uiterlijk is “Art Fusion”, een mengeling van Europese fashion, Oriëntaalse cultuur en esthetische elegantie. Nieuwe technologieën als Zero Resistance Starter & Generator en Anti-Lift Engine Hanger system zouden hierop ook worden toegepast.

Sym NH Trazer

Bij Sym stond ook nog een leuke allroad op de stand, de NH Trazer 200. Deze allroad wordt aangedreven door een vierkleps eencilinder injectiemotor met 183cc inhoud, goed voor 18 pk @ 8.500 tpm. De motor heeft achtervering met een linksysteem en een gecombineerd remsysteem met dubbele schijfremmen. De NH Trazer staat op een 19 inch voorwiel en een 17 inch achterwiel, hij heeft een ledkoplamp en een lcd-dashboard.

Um

Het Amerikaanse Um verkoopt inmiddels op vier continenten, waaronder Europa. In Duitsland is de range, bestaande uit elf motoren, al te koop. Aan dat gamma werd op de Eicma de Renegade Scrambler 125 toegevoegd. Dat is een modern ogende naked bike, aangedreven door een vloeistofgekoelde 124,2 cc-viertaktmotor, die 15 pk @ 10.500 tpm levert. De motor heeft een stalen buizenframe, een normale achtervork en 17 inch wielen. In het voorwiel zit een enkele 300 mm voorremschijf De tankinhoud is 13 liter. Verder liet Um nog een prototype van een elektrische motorfiets zien. Toekomstmuziek…

Vespa Primavera

De Vespa Primavera krijgt volgend jaar een reeks updates voor meer comfort en veiligheid. Zo krijgt deze cultscooter aluminium vijfspaakswielen met 12 inch diameter en ledverlichtingstechnologie voor en achter. De “Bike Finder”  en het op afstand te openen zadel zijn nu eveneens standaard. Verder zijn er cosmetische aanpassingen, zoals de “stropdas” op de voorkant en de chromen top op het spatbord. De Primavera S krijgt daarnaast ook nog een volledig digitaal, 4,3” TFT-kleurenscherm in het dashboard.  Dan komt er ook een speciale Primavera 50th Anniversary-versie: deze 125cc scooter is voorzien van lichtblauwe en bruine kleuren met bijpassend zadel, grijze wielen en natuurlijk een speciaal logo op het achterspatbord.

Vespa Sprint

Ook de Vespa Sprint is voor 2018 up-to-date gebracht met ledverlichtingstechnologie, een Bike Finder en een afstands-zadelopener Wat ook nieuw is, is de "stropdas" op de voorkant, een toevoeging die de Vespa Sprint-lijn up-to-date brengt, waardoor hij zich onderscheidt van vorige versies. De S-versie kreeg daarnaast een multifunctioneel full-colour TFT-scherm.

Vespa Elettrica

Vorig jaar werd hij al aangekondigd, nu komt hij echt: de Vespa Elettrica. Het hart van de Vespa Elettrica is een elektromotor met een continue-vermogen van 2 kW en een piekvermogen van 4 kW, vergelijkbaar met een 50 cc bromscooter. Nu is het wachten nog op een motorscootervariant.

Zontes

De Chinese motorfabrikant Zontes maakt voornamelijk 250cc motoren, met een zeer futuristisch uiterlijk. Op de Eicma stonden nog een aantal toevoegingen aan het gamma, zoals de 310, een toer/sportmotor, de ADV, een leuke allroad met valbeugels en koffers en de 310V sport Concept. Zontes is in Engeland te koop, dus Europese goedkeuringen zijn er. Ik zeg, laat komen dat spul!

En dan… Elektrisch…

Ach ja, wie op de Eicma rondloopt struikelt over de chinezen en over Europese visionairs die het elektrische ei van Columbus aanprijzen. Tot de serieuzere behoort Govecs, die een elektrische, nostalgische Schwalbe aanbiedt, die 90 km/uur haalt. Elektrisch niet sexy? Daar weten ze in Italië wel wat opVan dezelfde fabrikant een wat hippere, op een Vespa gelijkende Elly, compleet met digitaal Bosch dashboard. Ook Volta liet van zich horen met de nieuwe Volta Forest, een heuse allroad. Voorzien van ledverlichting en een 4 kWh accu waarmee je tot 100 km kunt halen. Energica toonde de Eva EsseEsse9, een naked bike met een 109 pk sterke motor, die begrensd is op 200 km per uur. In eco-mode haalt hij 200 km uit een 11,7 kWh accu. Dan nog een hoop hoopvollen waar we maar beter niet al te veel woorden aan vuil kunnen maken, tot ze daadwerkelijk hier te koop zijn. Zoals de Arlix, de Futuro, de Adkoll, iTango, SuperSoco. Ach, het heeft allemaal zo weinig zin zolang we de elektriciteit nog uit fossiele brandstof halen…