Zoeken

Verslag Ducati Riding Experience Maurik

Tourbuffels met Dakar-schmink, of...

9 mei 2019

Tourbuffels met Dakar-schmink, zo noem ik de dikke allroads waarmee de meeste motormerken de avontuur-zucht van de welgestelde motorrijders probeert te bevredigen. Halve verhuiswagens, die qua design veel weg hebben van de lichtvoetige, ranke eencilinders waarmee de Dakar-helden over de hoogvlaktes van Peru en dwars door de meest ontoegankelijke zandduinen ploegen. Maar onderhuids zijn er grote verschillen. De Dakarmachines hebben lichte eenpittertjes in het vooronder, een slanke bouw waardoor je er gemakkelijk op kunt staan en veerwegen van een halve beenlengte, waarmee je moeiteloos over omgevallen Niet gedacht dat ik dit ooit nog eens zou doen. En dat ik het nog leuk zou vinden ook...boomstammen kunt ploffen. De dikke reis-enduro’s hebben dikke twee cilinders, zware frames om de vermogens afgiftes van soms meer dan 150 pk aan te kunnen en zulke korte veerwegen dat de veerpoten al doorslaan als je over een verloren portemonnee heenrijdt. En waar een echte offroad net 110 kg weegt, gaan deze apparaten vaak ver over het dubbele daarvan heen. Kortom, mijns inziens moeten er in je bovenkamer behoorlijk wat draadjes verkeerd zijn vast gesoldeerd wil je met zo’n bakbeest de glad geasfalteerde paden verlaten…


Ducati 1260
Toch zijn er diverse fabrikanten die de klanten proberen te overtuigen van het feit dat hun motor echt geschikt is voor het terrein. Vaak brengen ze dan zelfs een speciale versie uit, die de naam “enduro” meekrijgt. Speciaal gemaakt voor het terrein dus, wat mijn gelijk over de standaard “allroads” meteen bewijst, want die zijn dat blijkbaar niet. Maar goed, kijken we bij Ducati naar de nieuwe Multistrada 1260 Enduro, dan zien we een motorfiets met een maximum vermogen van 158 pk bij 9.500 tpm en een maximum koppel van 128 Nm bij 7.500 tpm, dus genoeg om 1200 kg zware caravan kg de heuvels achter Luik op te trekken. Daarmee moet je in het terrein dus ook best van onderuit een heuveltje op kunnen ploegen. De veerwegen van de elektronisch geregelde Evo Skyhook Suspension mogen met 185 mm voor en achter wel 65 mm boven die van een gewone straatmotor liggen, dat is echter nog altijd 115 mm minder dan mijn KTM EXC 450. Maar voorzien van de gerenommeerde, ruige Metzeler Karoo M&S banden ziet het er ruig uit. Blijft het feit dat het ding volgetankt net iets meer dan een kwart ton op de schaal brengt.

Ducati DRE
De vraag blijft dus of je met zo’n hoogpotige, brede en tamelijk zware reis-enduro echt het terrein in durft, wetend dat je van je € 25.590 niet alles meer terugziet wanneer je hem een paar keer in een zandbak moet neerleggen. Ik zeg nee, Ducati zegt ja. In Italië houden ze bij de Ducati Riding Academy een speciale, driedaagse enduro-cursussen, waar je onder leiding van Dakar-rijder Beppe Gualini kunt leren om je Hij kan mooi lullen, die Beppe, maar ik heb zo m'n twijfels. Maar goed, ik laat me graag overtuigenterrein-angst te overwinnen en met een Multistrada 1260 Enduro te genieten van bos- en rotspaden, zodat je het echte avontuur kunt beleven.

Ducati Riding Experience Maurik
Natuurlijk is het hartstikke gaaf om drie dagen naar Toscane te gaan en ik geloof ook niet dat ik nee zou zeggen als Ducati vroeg of ik dat eens zou willen uitproberen. Maar voorlopig is mijn agenda overvol en kan ik me goed voorstellen dat ook andere mensen niet zomaar de tijd of het budget kunnen of willen vrijmaken voor een dergelijke uitspattingen. Geen nood, want Ducati is net Veronica: ze komen naar je toe deze zomer! Compleet met een serie Multistrada 1260 Enduro’s, voorzien van valbeugels, ruige offroad-banden en ontdaan van het ruitje. Er staan diverse evenementen op het programma, waar je voor € 100 aan deel kunnen nemen. Ik gaf acte de présence op een koele en enigszins natte zaterdagochtend op het eiland Maurik, waar Beppe himself – deelnemer aan maar liefst 65 Afrikaanse rally’s – op ons stond te wachten voor een dubbele experience.