Zoeken

Verslag Ducati Riding Experience Maurik

Hup met die luie derriere

9 mei 2019

Het eerste deel van het evenement is een toertocht over de Gelderse dijken en de Betuwse binnenlanden. Niet op een 1260, maar op een Multistrada 950 S. Ook leuk om daar eens kennis mee te maken. En wat een lekkere, wendbare motor is dat. Je zit er een beetje “in”. In eerste instantie voelt het alsof je benen wat opgevouwen zitten, maar dat went heel snel. Het zit uiterst comfortabel. De tweecilinder trekt als een beer, de quickshifter werkt fantastisch en deze Multistrada stuurt uitermate gemakkelijk. De remmen zijn fantastisch en als er een kritiekpunt is, dan is het dat de in hoogte verstelbare ruit op alle hoogtes verschrikkelijk buldert. Beppe, you know what a broodje kroket is? We have that for lunch I've been toldEcht, ik zou daar onmiddellijk een hogere toerruit op zetten of een betere imitatieruit op knallen, want met deze ruit zou België niet halen. Verder een fantastische motor, als je dat gebulder eruit krijgt is het een wereldfiets!

Balanceren
Het tweede agendapunt is hetgeen waar ik het meest naar uitkeek en het meest tegenop zag: offroad met de 254 kg wegende 1260. Beppe legt meteen uit dat je alles wat je van offroad-rijden weet moet vergeten. Niet blijven zitten, je poot uitsteken en de motor opvangen als hij gaat glijden. Dit gewicht houd je niet als het gaat glijden. Als dat gebeurt, kun je het zinkende schip beter verlaten, wegspringen en je vege lijf redden. Bij dit soort motoren blijf je ten allen tijden op de voetsteunen staan. Waar het om gaat is dat je de motor in de bochten onder je laat wegkantelen, terwijl je zelf je luie derrière en bovenlijf in tegenovergestelde richting beweegt zodat het zwaartepunt van de motor/rijder-combinatie ten allen tijden boven het contactvlak van de banden Lijkt best simpel, over een stomme plank rijden, maar probeer 't eens. Valt nog best vet tegen danmet het zand, de modder of de gravel blijft. Op die manier kan er niks gaan glijden en zelfs als het een heel klein beetje glijdt, veroorzaakt het zwaartepunt niet onmiddellijk een kantelmoment waarvan je face-down in het gras beland.

Fitness
Het zadel van de Multistrada 1260 Enduro is comfortabel en zolang ik daarop naar Beppe zit te luisteren is alles prima. Toch komt er zelfs bij deze extraverte Italiaan een punt dat hij niks meer te zeggen heeft en dat we op een grasveld in Maurik tussen een reeks uitgezette pylonen het beluisterde in de praktijk moeten brengen. De groep cursisten rijdt langzaam achter elkaar een slalom, staand op de voetsteunen, de armen strekkend en de kont heen en weer wiegend, als een kudde vrolijke olifanten die de twist doen terwijl ze over de uitgestrekte steppes sloffen. Ik blijk meer spieren te hebben dan ik dacht. Dan heb ik het niet over de kracht, maar het aantal waarvan ik niet wist dat ik ze had. Dat ik die de volgende ochtend ga voelen is mij vrij snel duidelijk, en dat ik een stijve hark ben ook. Dit elke dag en je kunt je abo op de fitnessschool mooi opzeggenBeppe lacht erom en geeft iedereen doorlopend raad om de sta-houding te verbeteren en de gekozen koers te optimaliseren. Het helpt. Het wordt steeds makkelijker en als je dit vaak doet, kun je je abonnement op de fitnessschool ook opzeggen.

Oefening baart kunst
Nadat we staand hebben geprobeerd om over een lange, rechte balk van 1 cm hoog te rijden - wat dan toch weer lastiger is dan het lijkt - zetten we koers naar een ander veld, waar een soort stangenmat op de grond ligt waarvan de zijdelingse hellingshoek af en toe verschilt om de oneffen woestijngronden te imiteren. Beppe legt uit dat het hierbij belangrijk is dat je niet te veel druk op je voorwiel zet, maar een beetje achteroverleunt om het voorwiel licht te maken, zodat het gemakkelijk over de oneffenheden rolt en je niet in een cadans komt waarbij het stuur uiteindelijk tegen de aanslagen klapt en jij in een fraaie boog de afsprong maakt. Dat verschilt dan weer niet van offroad rijden met een lichte enduro en veel moeite heb ik daar dan ook niet mee. Hetzelfde geldt voor een oefening waarbij er balken op een afstand van elkaar liggen, die net langer is dan de wielbasis. Gewicht naar achter, dan rolt het voorwiel eroverheen, gewicht naar voren, dan rolt het achterwiel eroverheen. En dan snel weer naar achteren hellen anders klap je met je tanden op het stuur als je de tweede balk tegenkomt. Zoals zoveel dingen is het eenvoudig als je weet hoe het moet. En oefening baart kunst. Meestal.