Zoeken

Triumph Thailand fabrieksbezoek

Achter de schermen

6 september 2017

Een uitnodiging om als eerste journalist Triumph’s Thai fabriek te bezoeken resulteerde in een diepgaande tweedaagse ‘achter de schermen’ toer van de drie afzonderlijke, maar wel naast elkaar gelegen fabrieken die samen een oppervlak van 94.000 m2 hebben. Deze fabrieken zijn gelegen in Chonburi, zo’n 80 kilometer ten zuidoosten van hartje Bangkok, in het industriële gebied dat zich vanuit de Thaise hoofdstad steeds verder uitbreidt, ongeveer halverwege Bangkok en het vakantieresort Pattaya. Bloor’s visie Thailand te kiezen als offshore productiebasis gaf Triumph een voorsprong op anderen die sindsdien zijn gevolgd Wacht, dan schrijf ik het effe op. Twee broodjes kroket, en nog iets anders?in het selecteren van een ideale locatie met genoeg ruimte om uit te breiden, waar belangrijke toeleveranciers op 10 minuten afstand zijn gevestigd – inclusief F.C.C. koppelingen, Kayaba en Öhlins vering, NOK lagers, BASF katalysatoren etc. Honda’s Thaise fabriek, waar de CB300 eencilinders en CB500 tweecilinders worden geproduceerd, ligt letterlijk 10 minuten verderop, terwijl Ducati’s in 2011 geopende fabriek een uur zuidelijker ligt.

De achterliggende gedachte van John destijds was dat het beter zou zijn in Thailand een fabriek geheel in eigen beheer te hebben – in eerste instantie bedoeld om goedkoop onderdelen te produceren, waar hij zelf de controle zou houden over kwaliteit, prijs en vooral levertijd, dan die onderdelen gaan betrekken van derden uit China of India, zoals door de concurrentie werd gedaan (of op het punt stonden te gaan doen). Dit is voor Triumph essentieel geweest "Triumph fietsen niet echt Brits meer? Weet je, ze kunnen beter over je fiets lullen dan over je...om zowel op prijs als kwaliteit te kunnen concurreren, vooral met Duitsland en Japan, daarbij relatief klein volume, hoge kwaliteit motoren leverend.

In de drie Triumph fabrieken in Thailand samen kunnen tot 300 motoren per dag worden geproduceerd, zes dagen per week, voor alle vrijehandelslanden, wat inhoudt dat er geen importheffingen zijn voor het machinaal, de componenten en de materialen van overzee. Of het nu aluminium extrusies uit Korea, high-spec staal uit Japan, gietmallen of machine gereedschap uit Duitsland of krukassen uit Groot-Brittannië gaat, alles kan zonder importheffing in de drie fabrieken worden gebruikt en is daarmee goed voor de werkgelegenheid. En met een minimum van 40% van alle onderdelen lokaal geproduceerd kunnen de motoren ook op de lokale Thaise groeimarkt worden verkocht zonder een heftige 60% En dat een hele supermarkt aan rekken vol...importheffing die voor in het buitenland geproduceerde producten wordt gerekend, evenals de andere Aziatische landen waarmee Thailand een handelsovereenkomst heeft – inclusief India, China, Indonesië en Vietnam.

Was Triumph’s eerste Thaise fabriek in eerste instantie bedoeld voor de productie van onderdelen als de frames, benzine tanken, uitlaten, achterbruggen en deksels, die vervolgens naar Hinckley voor assemblage in nieuwe motoren werden verscheept, realiseerde het management zich al snel dat de fabriek veel meer potentie had, de 250 man personeel van 19.000 m2 grote Factory 3 (de eerste Thaise fabriek was de derde fabriek van Triumph, na de twee fabrieken in Hinckley zelf) had geen enkele moeite met de hoge kwaliteitsstandaard en was flexibel. En dus werd de veel grotere 35.000 m2 Factory 4 in 2006 geopend door de overzeese ambassadeur voor de Britse industrie, H.R.H. Prince Andrew, geopend, waar niet alleen het spuitwerk maar ook een complete assemblagelijn voor 270 man personeel was ondergebracht, waardoor voor het eerst complete motoren Of dit genoeg is om de dag mee door te komen? Wat denk je zelf...buiten Engeland (in eerste instantie voornamelijk Bonneville modellen) werden geproduceerd. Een jaar later volgde de nog grotere 50.000 m2 Factory 5, met die-casting (gieten onder hoge druk, red.) en machinale bewerking faciliteiten, met nu 700 man personeel. Ter vergelijking: Triumph’s belangrijkste fabriek in Hinckley is slechts 30.000 m2 groot.

Momenteel zijn er dus in totaal 1.220 man personeel in de drie Thaise fabrieken werkzaam – 77% daarvan is man, 23% is vrouw en allen uit Thailand zelf en dus niet uit naastgelegen landen. Toezicht worden gehouden door een dozijn Britse expat managers, waarvan de meesten aardig zijn ingeburgerd. “We zijn blij dat bijna de helft van onze staf langer dan 5 jaar bij Triumph werkt, en meer dan een kwart al langer dan 10 jaar,” zegt MD Peter Coates. “Ondanks dat andere fabrikanten ons hebben gevolgd. Ik kan me vergissen, maar ziet dit er niet een beetje vreemd uit voor een frame?Wat opmerkelijk is hier in Thailand is dat zodra we samen met ze een proces hebben ontwikkeld, het een zeldzaamheid is wanneer de operator de instructies niet precies opvolgt. Het is dus belangrijk om je standaard vroeg te zetten. Dus laten we de managers op voorhand meebeslissen met Design en of dat nu een tolerantie is, of een cosmetische afwerking, of wat dan ook, je komt het op voorhand overeen en dat wordt dan vastgelegd, dus de Thai hebben dan iets helder op papier om mee te werken. Ze zullen het dan altijd letterlijk zo doen, waardoor je een constant niveau van productie hebt. Je zult zelden iets afwijkends vinden.

In tegenstelling tot Triumph’s eigen fabrieken in de UK heeft het Thais personeel een vakbond. “De meeste fabrieken in Thailand hebben bonden en het lijkt mij de normale manier van werken,” zegt Steve Sargent. “We hebben hier nu acht jaar een vakbond – de eerste acht jaar hadden we er geen, maar nu werken we nauw met ze samen. Het is specifiek voor Triumph personeel en dat lijkt de manier zoals de meeste bonden hier in Thailand werken. Het voordeel voor ons is dat zij ons informatie vanuit de werkvloer kunnen geven waar we zelf niet van bewust waren. Ik zit met de voorzitter elke maand om de tafel om dingen te bespreken en hij weet dat hij me altijd kan bellen als hij een probleem heeft, en visa versa. Het feit dat de bond is gefocust op Triumph, en wij dus ook, komt een sterke samenwerking ten goede. We zijn zojuist een nieuw driejarig salaris overeengekomen, dus weten we exact waar we de komende 3 jaar staan.” De dagploeg begint om 8 uur en klokt om 5 uur ’s middags uit, met een 40 minuten lunchpauze en twee 10 minuten breaks – een in de ochtend en een in de middag. De nachtploeg werkt van 5 uur ’s middags tot 2 uur ’s nachts, de resterende tijd wordt voor onderhoud gebruikt.