Zoeken

Herbert Diess - nieuwe uber-Boss van Ducati

Overstap naar VW

14 mei 2018

De uitgebreide periode van verlof tussen de twee banen in als gevolg van het concurrentiebeding wilde Herbert Diess gaan gebruiken om een droomreis te maken, een motortrip van de poolcirkel in Alaska naar Cape Horn in Argentinië (het is nooit bekendgemaakt of hij dit op een BMW R 1200 GS of een Ducati Multistrada 1200 had willen doen), maar zijn voormalige werkgever zag af van het concurrentiebeding om bij VW direct aan de bak te gaan met Dieselgate. Hij bracht VW weer op koers door de R&D afdeling compleet te vernieuwen en kosten te beteugelen. Volkswagens autodivisie verdubbelde de winstmarge van 1,8% in 2016 naar 4,1% in 2017, terwijl Diess (die een belangrijke rol had gespeeld in de ontwikkeling van BMW’s sterk groeiende range aan elektrische voertuigen) een sterk voorstander werd van een plan om BMW en Tesla in de EV markt aan te vallen.

Een belangrijke verschuiving binnen de VW Group heeft nu plaatsgevonden, waarbij Herbert Diess de plaats van voormalig Porsche topman Matthias Muller heeft ingenomen als voorzitter van de raad van bestuur als onderdeel van de grootste shake-up binnen de Duitse autogigant sinds Dieselgate in 2015 begon. Het plan omvat ook een brede herpositionering waarbij de merken van het bedrijf – VW, SEAT, Skoda, Lamborghini, Bugatti, Audi, Bentley, Porsche en Ducati – in drie verschillende groepen zijn verdeeld: Volume, Premium en Super Premium, met als doel de besluitvorming binnen het bedrijf te versnellen.

SEAT, Skoda en LCV / Light Commercial Vehicles worden in het Volume segment ondergebracht, met VW en Audi als de Premium merken. De Super Premium categorie bestaat uit Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini en… Ducati. Hoewel de huidige sterke status het Italiaanse merk laag op de lijst van merken heeft gezet waar Diess moet ingrijpen, zal Diess met zijn passie voor motoren de toekomst van het Italiaanse merk nauw gaan volgen – vooral op het vlak van elektrische tweewielers, waar hij in zijn tijd bij BMW veel ervaring mee heeft opgedaan.

Herbert Diess is terecht geroemd om zijn succesvolle transformatie van BMW Motorrad van een niche merk met oubollige modellen tot een grote industriële speler met een grote range aan goede producten die de concurrentie met de Japanners aan kunnen gaan. In een interview in 2006 legde hij de basis van zijn aanpak aan me uit. “BMW is een relatief klein merk,” zei hij toen, “met een marktaandeel van rond de 7-8% wereldwijd, wat niet veel is vergeleken met de Japanners. Maar we zagen dat groei mogelijk was met de juiste modellen. Op dezelfde manier als onze autodivisie als sportief merk wordt gezien, was er ook groeipotentie voor sportieve tweewieler BMW’s. Zo is het gegaan, want in 2005 toen we echt oppakten groeiden we 5,6% in verkoopaantallen. Dat is behoorlijk uitzonderlijk omdat de Europese markt over de afgelopen vijf jaar slechts 1% is gegroeid en de wereldmarkt slechts 4%. In een jaar steeg de omzet met bijna 200 miljoen euro, wat de omzet is voor een medium Europees motormerk, wat ons dus sterkt in de overtuiging dat onze strategie de juiste is.” Een waarheid als een koe – waarvan de manier waarop het bedrijf sinds zijn vertrek in 2007 door is blijven groeien een stille getuige is. De motorwereld nam met spijt afscheid van Dr. Diess – maar hij is nu terug, hoewel met nog andere dingen aan z’n hoofd. Maar toch kunnen Ducati CEO Claudio Domenicali en zijn collega’s in Borgo Panigale er zeker van zijn dat Ducati lange tijd zal kunnen profiteren van de aandacht van Herbert…