Zoeken

Goodwood Revival 2018

Supercharged

16 september 2018

“De winnende motor en dezelfde die door Maria Costello en Claus Classen (11ein beide races) waren van oorsprong BMW R57/63 motoren uit 1928 en 1929, die Paul Schwab jarenlang heeft ontwikkeld en geracet in Oostenrijk, Italië en Duitsland,” zei teammanager Sebastian Gutsch, die zelf op de vierde plaats overall eindigde samen met Klaus Ottljonger op een 1937 atmosferische R5SS. “In 2014 maakten Claus en Maria hun debuut op een 750cc R63 in GoodWood, en realiseerden zich al snel dat de motor te weinig Zeg, Duke, dat doen we volgend jaar weervermogen had om de slechte stuureigenschappen en de nadelen van handschakelen te compenseren. Dus kwam Claus op het idee de WR500 opnieuw te bouwen, de fabrieksracer en landsnelheidsrecordhouder uit die tijd, door er net zoals destijds een supercharger op te monteren. Goodwood zei ja, dat kun je doen als er in het verleden zulk een beest is geweest en zolang de gezamenlijke cilinderinhoud niet meer dan de maximaal toegestane 1.000cc is. De 750cc R63 met 500cc supercharger werd het dus niet. In plaats daarvan gebruikten we de 500cc R57 en een kleinere charger met 300cc. In het begin liep de motor voor geen meter, het heeft drie jaar in de werkplaats van Paul in Oostenrijk en honderden dynoruns gekost om de vele problemen op te lossen, maar het is ons uiteindelijk gelukt en Troy en Herbert hebben fantastisch gereden.”

Als iemand die het genoegen had om van dichtbij te observeren hoe het voorwiel van de BMW slechts af en toe contact met het asfalt maakte toen Troy mijn 1952 Manx Norton op weg naar een tiende plaats in race 2 voorbij ging kan ik alleen maar zeggen – zo is het maar net…