Zoeken

Goodwood Revival 2018

BMW Group Classic

16 september 2018

Corser won de race samen met zijn Oostenrijkse teamgenoot Herbert Schwab op een Supercharged 1929 500cc BMW R57 Kompressor, ingeschreven door de historische voertuig divisie BMW Group Classic van de Duitse fabrikant. Het was de eerste overwinning voor de "Wat zeg je, 2006 voor het laatst? Zal eens tijd worden dan..."Australiër sinds maart 2006, toen hij de eerste race van het WK Superbike op zijn thuiscircuit Phillip Island op naam schreef, op de Alstare Corona Suzuki GSX-R1000 waarmee hij het jaar ervoor de wereldtitel had behaald. 

“Dat heeft lange tijd geduurd,” zei een uitbundige Troy terwijl hij zijn overwinning op passende wijze vierde door mok Beiers bier achterover te gieten. “Het is de eerste keer sinds ik hier kwam vijf of zes jaar geleden om voor BMW te racen dat we geen topsnelheid te kort kwamen op de Nortons. De jongens hebben geweldig werk verricht om dit jaar wat extra vermogen te vinden – het is alleen dat de handling nog uitdagender wordt naarmate je sneller gaat.” Dat is omdat het race-winnende 89-jaar oude starre frame (geen achtervering) aan de voorkant bladveren had in plaats van de tragere maar beter sturende Manx Norton rivalen met telescoop voorvork. Naast de link voorvork met bladveren had de BMW rechts gepositioneerde Hoe je een Beierse overwinning viert? Zo dus...handschakeling voor de drieversnellingsbak, waardoor de Aussie zijn linkerhand over de tank moest reiken om zonder koppeling te schakelen. Dit om zijn rechterhand vol op het gas te kunnen houden. “De voorkant stuitert nogal op en neer, waarschijnlijk omdat ik er veel te hard mee rijd,” zei Corser. “Maar je moet gewoon vasthouden en de motor z’n eigen weg laten zoeken, en op het beste hopen.

De 46-jarige Corser kwam van achteren in de tweede van de twee 25 minuten lange races verreden op het 3,81 km lange GoodWood circuit van de Duke of Richmond, om op en voorbij de voorgaande winnaars van ditzelfde evenement van twee jaar geleden, 23-voudig TT winnaar John McGuinness en teamgenoot Glen English op een door Fred Walmsley getunede 1953 500cc Manx Norton te gaan. Door met een voorsprong van 14,47 seconden  de overwinning in race 2 veilig te stellen op de eerbiedwaardige BMW, overkwam Corser de 8,4 seconden achterstand die het BMW duo in de eerste race de dag ervoor had opgelopen, toen hij de motor met de Le Mans start af had laten slaan en na de eerste (van 16) ronde slechts 15evan 30 starters was. Door echter vier seconden per ronde sneller te rijden dan McGuinness en daarbij nieuwe ronderecords te rijden, dankzij de 10 mijl per uur hogere topsnelheid (126 mph vs 116 mph), reed Corser de BMW naar de derde plaats, voordat hij het stuur aan Schwab over gaf. De Oostenrijker, een KTM ontwikkelings engineer wiens vader Paul de motor voor BMW prepareerde in zijn Oostenrijkse werkplaats, hield die plaats Weet niet of ze dat bij KTM volgend jaar nog steeds zo'n goed idee vindentot aan de streep, achter het runner-up Norton duo van James Hillier en Ian Bain, wat voor de Oostenrijker zijn eerste podium in zijn eerste jaar op het snelle Britse circuit was. 

“Ik moest toestemming krijgen van mijn baas bij KTM om hier naar toe te gaan en een BMW te racen, zelfs een die mijn vader heeft gebouwd,” zei een jubelende Herbert. “Maar hij zei dat het geen probleem was, dus hier sta ik nu op het podium. Ik denk dat m’n vader goed werk heeft verricht!” Het beste was echter voor race 2, waar Schwab vanaf de start de tweede plaats vast wist te houden, achter John McGuinness’ teamgenoot Glen English, voordat hij halverwege de 16-ronde race het stuur aan Troy Corser gaf. De Australiër wist binnen enkele ronden zijn achterstand van Geef een Australiër een motor en een pot bier en je krijgt ditmeer dan 10 seconden op John McGuinness dicht te rijden, verbeterde daarbij zijn eigen ronderecord, om voor het oog van 100.000 toeschouwers de Morecambe Missile met een tik op de kont voorbij te gaan.“ Ik wilde hem in z’n kont knijpen, maar kon niet dicht genoeg naast ‘m komen omdat de cilinders bij de BMW uitsteken,” zei Corser na afloop van de race. “En dus gaf ik op plaats daarvan maar een tik!”

Corser won de tweede race, de voorsprong van het duo bedroeg 14,47 seconden, wat genoeg bleek te zijn om in gecombineerde racetijden overall tot winnaar te worden gekroond. Dit was de eerste raceoverwinning voor BMW Group Classic op GoodWood Revival na een decennium lang proberen, met dank aan de bravoure en kunde van beide rijders op de 89-jaar oude BMW, waarvan het van Zoller Supercharger voorziene zijkleps motorblok door Paul Schwab was ontwikkeld en getuned op een topvermogen van 75 pk aan het achterwiel bij 7.500 toeren per minuut (tegen twee derde van dat voor de Manx Norton).