Zoeken

Euro NCAP botst met motorfietsen

Scenario’s

9 maart 2023


“ADAS is niet in staat om bij alle scenario’s 100% goed te reageren”, aldus Adriano Palao van Euro NCAP 

De Euro NCAP blijft fabrikanten aanmoedigen om de dekking van scenario’s te verbeteren (robuustheid). Daartoe dient onderzoek, dat nu dus plaats gaat vinden met motorfietsen. “We testen al 25 jaar auto’s. Maar onze testen zijn ideale versies van de werkelijke wereld. We hebben geen vangrails, geen lantarenpalen, geen trottoirs. We willen die kloof dichten. Wellicht dat we in de toekomst vangrails of lantaarnpalen gaan toepassen”,aldus Adriano. “We hebben ook ontdekt dat er geen verschil is in de bescherming tegen zwaar letsel tussen mannen en vrouwen, De Euro NCAP heeft diverse testscenario’s in gedachtenmaar dat er bij frontale impacts wel duidelijk meer letsel was aan extremiteiten bij vrouwen dan bij mannen. We willen dus ook rekening gaan houden met een diversiteit van inzittenden bij botsproeven. En we gaan dus ook testen met motorfietsen. Daarbij gaan we verschillende scenario’s uitproberen: de auto rijdt van achteren aan terwijl de motor stilstaat (stoplicht), de auto rijdt van achteren aan terwijl de motorrijdt en remt, de auto slaat af met motor als tegenligger, de auto slaat af terwijl motor inhaalt. Daarnaast wordt de blind spot detectie gecontroleerd. Bij de testen kijken we of de auto remt, of de forward collision warning werkt en of de auto wegstuurt van het ongeval. De aanrijding van achteren doen we centraal en een stukje uit het midden. Dat is waar Tesla de mist ingaat.”

De crashtesten worden gedaan met een motorfiets van schuim, die op een slee staat: “Het doel van de testen is om te bepalen in welke mate een crash wordt voorkomen of in hoeverre de impact wordt verkleind”, aldus Adriano. “Deze scenario’s gaan niet over de bescherming van de inzittenden van de auto of de opzittenden van de motorfiets na de crash.” 

Motorcampagne

Een vijfsterren veiligheidsbeoordeling van motorfietsen via crashtesten, om de veiligheid van de motorrijder te beoordelen, is dus nog niet in de maak, maar er zijn wel plannen om een beoordeling op poten te zetten: “Er komen steeds meer eisen aan auto’s en er komen steeds meer assistentiesystemen. We willen fabrikanten aanmoedigen om deze systemen op motorfietsen te plaatsen. In de komende drie jaar willen we een soort motorfietsbeoordeling op poten zetten. We willen kijken hoe veilig motorfietsen zijn, maar nog geen rating geven. Daarna gaan we een veiligheidscampagne voor motorfietsen houden. Een van de scenario’s waar de Euro NCAP op wil testen: blind spot detectionWe beginnen klein, bijvoorbeeld met het beoordelen van de verschillende soorten ABS en tractiecontrole. Er is veel verschil tussen de systemen. Ons doel is om een entiteit te zijn die motorrijders informeert over de beschikbare veiligheidssystemen op motorfietsen en hun toegevoegde waarde voor de veiligheid en om motorrijders te informeren welke de veiligste motorfietsen zijn die in de Europese markt worden verkocht. Indirect geven we daarmee erkenning aan motorfabrikanten die zich extra inzetten om hun motorfietsen veiliger te maken en die zorgen dat hun motoren zijn uitgerust met deze systemen, dus fabrikanten die continu blijven doorontwikkelen om motorfietsen veiliger te maken. Daar is veel winst te halen, want hoewel motorrijders maar een klein deel van het verkeer uitmaken, maken ze relatief een hoog percentage uit van het aantal doden in het verkeer, 23% wereldwijd ten opzichte van 20% voetgangers en 5% fietsers. Een motorrijder heeft 9 tot 30 maal zoveel kans om bij een verkeersongeval om te komen dan een automobilist. Er valt dus nog veel winst te boeken.” 


Euro NCAP gaat testen met een motorfiets van schuim