Zoeken

EICMA 2019: wat je hebt gemist

Nieuws van A...

18 november 2019

Aprilia RS660 en Tuono 660

Zo toonde Aprilia in Milaan twee motoren op basis van een nieuwe 660cc paralleltwin: de RS660 supersport en de Tuono 660 als semi-naked bike. De 660cc twin is voorzien van een krukas met 90° verzette kruktappen. Dit Euro 5 motorblok is goed voor 100 pk. Beide machines zijn voorzien van alle mogelijke elektronische imu-gebaseerde assistentiesystemen en bieden vijf rijmodi, te bedienen via het kleuren TFT-dashboard. De basis van het rijwielgedeelte is een aluminium frame, dat de motor als dragend element gebruikt. 

Benda Asur 400

Het is Chinees, Engels praten doen ze niet, van persmappen hebben ze nog nooit gehoord. Maken wel een leuke motor, de Benda 400. De vloeistofgekoelde tweecilinder levert 27 kW bij 8000 tpm. Hij haalt 160 km/uur en verbruikt 3,3 liter / 100 km. Hij is Euro 4.

Benelli Leoncino 800 en Leoncino 800 Trail

Het Chinees-Italiaanse Benelli introduceerde twee motoren op basis van een nieuw ontwikkelde 755cc tweecilindermotor, die 60 kW (81 pk) bij 9.000 tpm levert. De “gewone” Leoncino is een naked bike de Leoncino 800 Trail een scrambler.  Beide hebben een 50 mm upside-down voorvork met radiale remklauwen. De Trail heeft spaakwielen en ruigere banden, waarvan de voorste 19 inch groot is, waar de naked bike een 17 inch exemplaar heeft. Ook heeft de Trail een hoger geplaatste uitlaat.

Bimota Tesi H2

Bimota heeft samen met Kawasaki een nieuwe motorfiets gebouwd op basis van de Ninja H2 compressorkrachtbron. Daarbij heeft Bimota gebruik heeft gemaakt van haar beroemde Tesi-frame met naafbesturing van het voorwiel. De in Milaan voorgestelde motor was voorzien van elektronische instelbare vering en zeer in het oog springende carbonfiber winglets voor een goede wegligging bij hoge snelheid.

BMW F900R en F900XR

De BMW F850R is vernieuwd. De paralleltwin kreeg er 42cc bij en meet nu 895cc. Daardoor biedt hij meer koppel en een topvermogen van 105 pk, terwijl er ook een 35 kW versie voor het A2-rijbewijs is. Het blok heeft een slipperkoppeling en kan daarnaast worden uitgerust met “engine drag control” MSR, een systeem dat het remmende koppel bij gas loslaten beperkt. Op dezelfde basis heeft BMW nu ook een “XR”-versie heeft gemaakt. Deze straat-allroad heeft iets grotere veerwegen en een kuip met windscherm. LED-verlichting is standaard op beide modellen.

BMW S1000XR

De supersnelle straat-allroad van BMW, de S1000XR werd 10 kg lichter. Hij weegt nu 226 kg en kreeg tevens een nieuwe viercilindermotor met andere overbrengingen op de vierde, vijfde en zesde versnelling. Het nieuwe blok biedt meer mid-range koppel en een vermogen van 121 kW (165 pk) bij 11.000 tpm. Het rijwielgedeelte profiteert van een nieuw “flexframe”, dat beter profijt trekt van de stijfheid van het motorblok. De automatische veerinstelling Dynamic ESA en Hill Start Control zijn standaard, net als vier rijmodi. 

Brixton Crossfire

Bin Brixton zijn de concept bikes van vorig jaar bijna ongewijzigd omgezet in productiemodellen, de Crossfire 500 en de CrossfireX. De 500cc tweecilinder lijnmotor levert 35 kW, het design is in Oostenrijk ontworpen en valt op door de hoekige “X”-tank.

CFMoto 700CL

Groot nieuws bij het Chinese CFMoto: het merk komt met een nieuwe Modern Classic, die in drie uitvoeringen leverbaar wordt: als scrambler (Adventure), als café-racer (Sport) en als retro (Heritage). De machines worden aangedreven door een vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van 692cc, goed voor 55kW en 67 Nm. De motoren wegen 183 kg.

Ducati Streetfighter V4

Ducati had lichte wijzigingen aan de Panigale V4 en e Multistrada 1260S Grand Tour. Geheel nieuw in het Ducati-gamma is de Streetfighter V4. Dit is een naakte Panigale met een hoog en breed stuur. Hij weegt 178 kg en wordt aangedreven door de 1100cc Desmosedici Stradale met een motorvermogen van 208 pk. Winglets zorgen ervoor dat het voorwiel met 28 kg extra op de grond wordt gedrukt als je meer dan tweemaal de toegestane snelheid rijdt. Samen met een 6-assige IMU en een hele meute assistentiesystemen zorgt dit voor een optimale wegligging en remprestaties, ook in de bochten. Bij de S-versie helpt hoogwaardige elektronisch gestuurde Öhlins vering daar ook een handje bij.

Ducati Panigale V2

De Ducati Panigale V2 is eveneens geheel vernieuwd met een nieuwe vormgeving en een 6-assige IMU. Daarnaast werd het zadel comfortabeler en heeft Ducati de veer- en dempingskarakteristieken aangepast voor een betere wegligging. Voor de aandrijving zorgt de 955cc SuperQuadro motor, die in een monocoque frame hangt. Het blok levert 155 pk bij 10.750 Nm. Een enkelzijdige achterbrug zorgt voor de wielgeleiding achter, een 43 mm Showa BPF-voorvork houdt het voorwiel aan de straat, waarbij een Sachs stuurdemper voor extra stabiliteit zorgt.

Ducati Scrambler Icon Dark

In de Scrambler range biedt Ducati een nieuwe opstapper: de Icon Dark. Hij wordt aangedreven door een naar Euro 5 geüpdatete 800cc-motor en valt op door een zwartgelakt blok, aluminium zijpanelen, en een teardrop tank. Vernieuwde, ergonomische schakelaars zorgen dat je gemakkelijker door de menu’s op het LCD-dashboard kunt bladeren. Daarop vind je nu ook een benzinemeter. Verder is deze scrambler voorzien van bochten-ABS en het Ducati multimedia-systeem. Daarnaast presenteerde Ducati Scrambler nog twee conceptmodellen: een Motard en een allroad, de DesertX.