Zoeken

Dossier 2018 Gold Wing: Gold Wing European Federation treffen Slovenie

Gold Wing Only

17 juli 2018

“We hebben dit jaar iets nieuws toegevoegd. Normaal gesproken hadden we een ruimte gereserveerd voor ‘Gold Wing Only’, waar echt alleen Wings toegelaten worden. Dan daarnaast de camping waar ook de meereizende metgezellen wel bij mogen, waar men de aanhangwagen kan neerzetten en waar uiteraard gekampeerd kan worden, maar we hebben nu een extra veldje gereserveerd voor motorhomes. Finland ja. Waarschijnlijk ook een dag of twee over gedaan. Tenzij ze eerst nog een stuk of wat andere Treffens bezocht hebben, zou heel goed kunnenWe moeten wel, steeds meer mensen komen spijtig genoeg met de complete set. Men wordt ouder, dus daar moet je iets voor bedenken. Maar goed, ze staan wel achteraan, uit het zicht”. 

Als je even over de eerste schok heen bent, blijkt het vooral een heel gemoedelijke toestand te zijn. Inschrijving en horeca zijn in de centrale gebouwen en daar omheen liggen aan de ene kant een open veld voor de motoren, aan de andere kant de camping voor de rest. En om nou te zeggen dat er duizend motoren aanwezig zijn… niet echt. Maar dat heeft ook een heel legitieme reden: het moet nog weekend worden en bovendien zijn we hier nu overdag, als er dus ook net zo goed motor gereden kan worden. En als je kunt rijden, waarom zou je dan op het terrein blijven hangen?  Vanuit de organisatie zijn niet minder dan vier (korte) routes uitgezet die je, als je een beetje je best doet, makkelijk uit kunt smeren over het hele weekend, met tijd over. Rijdend door de omgeving kwamen we dan ook meer dan voldoende Gold Wings tegen.
Waar je ook maar kijkt, overal zijn Gold Wings. Als het een eiland was geweest, hadden ze extra

voorzichtig moeten zijn. Dat je Wing rijder voor het leven bent, laten deze paradijsvogels zien

Maar hoe dan ook, kleurrijk zijn ze absoluut!
Iets zegt me dat lang niet iedereen met z’n tentje op de camping staat… maar zoals het een centraal Europees land betaamt zijn de wegen ook hier niet te versmaden en eigenlijk altijd goed, ongeacht welke afslag je neemt. Dus mocht je daar zin in hebben, kun je ook gewoon besluiten ‘die berg ziet er goed uit’ en de eerste weg omhoog nemen. Dan aan de andere kant weer omlaag en naar wens herhalen. Is ons uiteindelijk ook gelukt en het is echt altijd raak.

Maar goed, het echte kijken en bekeken worden vindt weldegelijk plaats op het grote veld en de vrij toegankelijke camping. Zoals de titel al aangeeft zijn geen twee motoren hetzelfde. Soms wordt het geprobeerd en dan zie je een setje matching motoren met grotendeels dezelfde accessoires, maar uiteraard is het nooit perfect. Waarschijnlijk zijn de enige honderd procent originele motoren de fietsen waarmee wij hier naartoe gereden zijn. Onvoorstelbaar wat er allemaal voor te koop is. Nou staat de Gold Wing al op eenzame hoogte wat z’n aanschafprijs betreft, dat wordt nog eens met gemak verdubbeld als je je een beetje laat gaan. Lampjes en bekerhouders zijn kinderspel.
Waar je ook vandaan komt.....

'Hee, zullen we een driewileer maken'?  'Ja kicke! Maar... hoe dan?'
Een eerstvolgende stap is helemaal lós te gaan met lampjes en ze rondom te behangen met licht. Maar ook chroom is een graag geziene upgrade. Bedenk het zo gek of het is verkrijgbaar in dit metaal. Of brons, of leer, of een combinatie natuurlijk. En de prijzen zijn er ook redelijk naar. Maar als dat nog niet gek genoeg is, kun je altijd nog in stapjes omhoog. Neem je eerst een extra kofferbak, die monteer je pal áchter je zijkoffers en geeft je nog eens zoveel ruimte extra. Stap twee: de aanhangwagen. Nog opvallend veel éénwielers en daarbij ook nog opvallend vaak hetzelfde type wiel. Zal wel aan mij liggen, maar dat viel op. Stap drie: zijspan. En dan wordt het al een stuk interessanter, want het opent perspectieven. Je kunt nog meer accessoires, toeters en bellen kwijt want wat niet op de motor kan, kan altijd nog in het span. Van nette EML-type combinaties tot complete zelfbouwconstructies in alle
Aan accessoires en toebehoren geen gebrek. En dan nog ietsje meer.

Waar sommige motoren mee uitgedost worden.... laten we zeggen, je kijkt je ogen uit
vormen, open of dicht of zelfs complete cockpits. Maar de max is waarschijnlijk toch wel de driewiel-ombouw. En zelfs daar is niet eens eenduidigheid over, want er zijn zowel motoren met een verbouwde voorzijde als juist een compleet nieuwe achterkant. Voordeel van die achterkantverbouwing is dat je er dan opnieuw een ander koffersysteem op kunt zetten. Of je neemt gewoon een complete autobumper met kofferbak…

Zo zijn Gold Wing rijders wel flink met hun eigen machine bezig om er vervolgens mee rond te rijden. Rondlopend krijg ik toch de indruk dat ze behalve motorrijden niet al te zeer gecharmeerd zijn van randzaken, een handjevol standhouders met accessoires, een fotograaf die aan de lopende band prints maakt van de geschoten motoren, nog wat infostands en dan heb je het wel weer gehad.  Die zijn duidelijk nog de hort op, voordat het ’s avonds eindelijk eens losbarst.