Zoeken

Colin Edwards ambassadeur Akrapovic

Indrukwekkende carrières

21 augustus 2019

De aankondiging van de afspraak met de Texas Tornado was al eind december vorig jaar gemaakt, toen publiekslieveling Edwards de grote verrassing was van het nieuwjaarsfeest voor het Akrapovič personeel. De officiële ceremonie vond echter plaats op de Zemono locatie voor een select groepje van 55 gasten, waaronder Honda’s voormalig WK Superbike en MotoGP directeur Zeven machines waarmee Colin Edwards heeft geracet stonden spectaculair opgesteldShuhei Nakamoto, Aprilia directeur Jan Witteveen, de Zwitserse constructeur Eskil Suter en verschillende van Colins voormalige rivalen als de Japanse Superbike ace Noriyuki Haga en voormalig Grand Prix winnaar en huidig MotoGP pitreporter Simon Crafar. Alex Hoffman was de MC van de avond en in de hal van het kasteel stonden zeven machines opgesteld waarmee Edwards in zijn 8 jaar lange WK Superbike carrière, waar hij in 2000 en 2002 met de wereldtitel aan de haal wist te gaan, en 10 jaar MotoGP heeft geracet.

Onder de machines die in het pittoreske kasteel stonden opgesteld was onder andere de YZF750 waarmee Colin zijn debuut maakte in het WK Superbike en in de periode 1995 – 1997 aantrad, evenals de V4 Castrol Honda RC45 waarmee hij in 1999 tweede in het wereldkampioenschap werd en de VTR1000 SP1 RC51 waarmee hij het jaar daarop zijn eerste wereldtitel realiseerde. Door het nabij het circuit van Motegi gelegen Honda Collection Hall museum was ook de 2002 VTR1000 SP-W machine waarmee Colin in 2002 de 8 uren van Suzuka wist te winnen met wijlen Daijiro Katoh als teamgenoot - de tweede van zijn twee overwinningen op machines die met een Akrapovič uitlaat waren uitgerust, na een jaar eerder de voor Japanners belangrijkste race van het seizoen samen met Valentino Rossi te hebben gewonnen. Naast de SP-W stond de SP-2 in Castrol kleuren opgesteld, waarmee Edwards in 2002 zijn tweede WK Superbike wereldtitel won, waarnaast de Aprilia RS Cube stond opgesteld waarmee hij zijn debuut maakte in de MotoGP in 2003, voordat hij in 2004 naar Honda ging en het seizoen op de 5eplaats eindigde in het Telefonica satellietteam, om Colin Edwards op weg naar zijn tweede 8 uren van Suzuka overwinning in 2002daarna zes jaar voor Yamaha te rijden. De 2012 Forward Racing CRT machine met Suter frame en Kawasaki motorblok eindigde Colin Edwards zijn lange motorsport carrière mee.  

“Het is een zeer speciaal moment voor ons om de eerste Akrapovič ambassadeur voor de motorwereld te hebben en Colin past die schoen precies,” zegt Igor Akrapovič, oprichter en eigenaar van de gelijknamige firma. “Hij was onze eerste wereldkampioen uit de 128 titels die we sindsdien hebben gewonnen en het was zo’n significant moment in de geschiedenis van ons bedrijf toen hij met ons in 2000 de WK Superbike wereldtitel won. Ik herinner me behoorlijk veel testen met zijn machine te hebben gedaan, omdat Honda het blok bleef doorontwikkelen en verbeteren. Dus moesten we elke keer het uitlaatsysteem updaten. We werkten hard om ze te geven wat ze nodig hadden, we produceerden 40 verschillende versies van het uitlaatdesign – maar het is in het hart van ons DNA om het beste te leveren. "Gaan we straks nog ergens effe een biertje drinken, beetje ouwe jongens, krentenbrood?"Dus hoe harder zij ons aan het werk zetten, hoe meer dat z’n vruchten afwierp en samen met Colin en Honda hebben we de wereldtitel gewonnen. Dat was het startpunt van een langdurige samenwerking die nog steeds loopt. Iedereen bij Akrapovič is blij Colin bij de familie te hebben en we kijken er naar uit om de komende jaren met hem samen te werken.”

“Het is een eer om ambassadeur voor Akrapovič te zijn,” zegt Colin Edwards. “Alles is bij hen op topniveau, van de werkplaats tot het productieproces. Alles is gedreven door passie, dus het is niet moeilijk om te bewonderen wat ze doen en de manier waarop het wordt gedaan. Het is goed om geassocieerd de worden met een product dat het beste is dat er is, en het is een eer en genot om deel van het bedrijf te zijn. We zijn veel dingen aan het plannen om het merk Akrapovič te promoten, dus het zal een fun avontuur zijn.”

Gevraagd door Alex Hofmann wat nu de favoriet is uit de vele soms contrasterende machines waarmee hij heeft geracet in zijn 20-jarige carrière, wijst Edwards onmiddellijk naar de Honda SP-2 waarmee hij in 2002 zijn tweede wereldtitel won.  “Dit is de beste machine waarmee ik mijn hele leven heb geracet – hij deed alles wat ik wilde,” zegt Colin. “Het succes dat ik had op deze machine toonde echter ook het belang van de ontwikkeling van het uitlaatsysteem. Da's nog eens iets anders dan de hond uitlatenWe begonnen met een enkele uitlaat en ik wist niet beter dus reed ik met wat ze me gaven. We testen het en probeerden met alle macht om de motor te verbeteren, maar de eerste helft van het seizoen had ik geen andere keus dan Troy Bayliss op de Ducati te volgen – ik kwam er gewoon niet voorbij. Ik kon naast hem komen, maar er nooit echt voorbij. Toen kwam echter Oschersleben en Akrapovič had een nieuw pakket met dubbel uitlaatsysteem meegebracht, daarnaast hadden we nog wat nieuwe onderdelen voor de 8 uren van Suzuka waarvoor ze ook een uitlaatsysteem hadden ontwikkeld. Ik herinner me de eerste vrije training de baan op te gaan, in het achterwiel van Bayliss te zitten en hem op het rechte stuk voorbij te gaan. Ik dacht toen ‘mijn god, je hebt geen idee hoezeer je nu in de problemen zit!’ Omdat dát toen het moment was dat alle Het systeem waarmee het 2002 kampioenschap op z'n kop werd gegooidpuzzelstukken in elkaar pasten en we in staat waren om de laatste negen wedstrijden op rij te winnen en de wereldtitel terug te pakken.”

Het is niet moeilijk te waarderen waarom Akrapovič besloot Colin Edwards te nomineren tot hun ambassadeur in het kader ‘Samen Geschiedenis Schrijven’. Hij is alom bekend om zijn vaardigheden als ontwikkelingsrijder, in welke hoedanigheid hij in het verleden Akrapovič heeft geholpen met het verbeteren van z’n race-uitlaatsystemen en daarnaast de aftermarket uitlaatsystemen voor de gewone motorrijder op straat. Zijn blijvende wereldwijde aanwezigheid nu als presentator voor de MotoGP houdt in dat de Texas Tornado nog steeds een behoorlijk onderdeel van de racewereld is die hij de afgelopen 25 jaar zo goed heeft gediend, en de connectie met Akrapovič zal dat alleen versterken. Ondertussen zal het interessant zijn om te zien of de 40-tal Yamaha TTR-125’s en TTR-230’s in Colins Texas Tornado Boot Camp nu met uitlaten van de Sloveense firma zullen worden uitgerust.