CFMOTO Aspar Team: succesvolle samenwerking
Race on Sunday, sell on Monday

Tekst: Ed Smits
Fotografie: CFMOTO/Manu de Soomer
We schrijven november 2021 als CFMOTO aankondigt vanaf het 2022 deel te zullen gaan nemen aan het Moto3 wereldkampioenschap, en daarvoor met het Prüstel GP team een samenwerking te zijn aangegaan. Weliswaar rijdend met de RC4GP van partner KTM, maar wel onder de vlag van
Op de grid staan van de Moto3 tijdens de 94e Dutch TT. De chef weet wel welke dingen hij zelf doetCFMOTO, dat zodoende dus officieel deelneemt aan het constructeurskampioenschap. CFMOTO is daarmee het allereerste Chinese merk dat deelneemt aan het prestigieuze Moto3 kampioenschap, de zeer competitieve instapklasse als opmaat naar de Moto2 en uiteindelijk MotoGP.
Het nieuws dat CFMOTO deel zou gaan nemen in de Moto3 kwam trouwens niet uit de lucht vallen, het merk had al naam en faam opgebouwd bij de ATV’s en Quads via internationale dochterondernemingen in verschillende nationale raceseries, maar was in de wegrace motorsport nog onbekend, ondanks dat het in 2013 als eerste (en vooralsnog enige) Chinese fabrikant haar debuut had gemaakt in de Isle of Man TT. Deelname aan de Moto3 moest CFMOTO naast sportief succes vooral ook veel naamsbekendheid opleveren.
“Deelname aan de categorie en het wereldkampioenschap motorracen betekent voor ons een nieuw avontuur waar we erg enthousiast over zijn”, zei CFMOTO Racing Development manager Su Zhen destijds. “We zijn dankbaar dat we een aantal sterke partners hebben, zoals het Prüstel GP-team, en we weten dat de serie zeer competitief is. We kunnen niet wachten om te beginnen en we zullen in de toekomst
Al in de tweede race in Indonesië schreef Carlos Tatay geschiedenisook meer internationale race-evenementen uitdagen.” Het Duitse Prüstel GP team was geen onbekende in de Moto3, het team was al sinds 2008 actief in de Grand Prix motorsport, destijds in de 125cc en 250cc als Racing Team Germany, vanaf 2018 als het Prüstel GP team. Dat was ook het jaar dat het beste resultaat in de Moto3 werd behaald, een derde plaats in de Moto3 met ene Marco Bezzecchi.
Al in de tweede Grand Prix van het 2022 Moto3 seizoen in Indonesië wist Carlos Tatay zich op de pole position te kwalificeren en finishte de race op de derde plaats, waarmee CFMOTO dat weekend de boeken in was gegaan als de allereerste Chinese fabrikant die én de pole position én een podium had gescoord in de Grand Prix motorsport. Meer podiums zaten er dat jaar niet in, CFMOTO eindigde haar eerste seizoen in de Moto3 op de 5e en laatste plaats in het constructeurskampioenschap, maar had wel 130 punten vergaard en
Na zich op de pole position te hebben gekwalificeerd finishte Tatay die Grand Prix op de derde plaats was 7egeworden bij de Teams met 170 punten. Het tweede seizoen leverde geen verbetering op, het enige podium werd door de Australiër Joel Kelso op zijn thuiscircuit Phillip Island gehaald.
Voor 2024 maakte CFMOTO een enorme stap. Prüstel Racing had zich teruggetrokken uit de Grand Prix motorsport, op 31 januari 2024 kwam echter het grote nieuws dat CFMOTO met het Aspar Racing Team in zee was gegaan, het team dat in 1992 door voormalig wereldkampioen Jorge Martinez was opgericht en in zowel de 125cc als de 250cc, de opvolgers daarvan Moto3 en Moto2 en de MotoGP actief was geweest. Dat laatste in de periode 2010-2018. Het grote succes kwam in 2006, toen het team met Alvaro Bautista wereldkampioen werd in de 125cc en met Alex de Angelis derde werd in de 250cc. In totaal had het team tot 2024 zes wereldkampioenen voortgebracht (125cc: Bautista 2006, Gábor Talmácsi 2007, Julián Simon 2009 en Nicolás Terol 2011; Moto3: Albert Arenas 2020 en Izan Guevara 2022), en had in 2023 met David Alonso de Rookie of the Year award gewonnen.
Twee jaar later was het opnieuw in de 2e GP van het seizoen (ditmaal in Qatar) dat David Alonso geschiedenis schreef door CFMOTO haar allereerste overwinning te geven in de Moto3 Met 4 overwinningen en 8 podiums was Alonso zijn debuutseizoen op de 3e plaats geëindigd.
De samenwerking met het Aspar Racing team pakte voor CFMOTO geweldig uit. Dat begon al meteen bij de eerste Grand Prix van het seizoen in Qatar. Met het kleinste verschil van 4 honderdste seconde op Red Bull GASGAS Tech3 coureur Daniel Holgado, die zich op de pole position had gekwalificeerd, schreef Alonso de race op naam en gaf daarmee CFMOTO haar allereerste overwinning in de Moto3. Dat was nog maar het begin. De toen nog 18-jarige coureur met Colombiaanse en Spaanse nationaliteit, winnaar van de Talent Cup 2020 en de Red Bull Rookies Cup in 2021, stond in 2024 maar liefst 15 keer op het podium, schreef een indrukwekkende 14 Grand Prix op naam (waarvan de laatste 7 op rij) en werd met nog 4 Grand Prix te gaan al in Japan tot Moto3 wereldkampioen gekroond.
Aan het eind van het seizoen bedroeg zijn voorsprong op Holgado een indrukwekkende 165 punten, het grootste verschil ooit in de Moto3. Alonso had de statistieken in de Moto3 herschreven: het hoogste aantal overwinningen in een seizoen (14), het hoogste aantal overwinningen op rij (7), het hoogste aantal overwinningen in totaal (18), de meeste punten gescoord in een seizoen (421) en een


Alonso evenaarde in Australië het recordaantal overwinningen in een seizoen van 11. Het werden er uiteindelijk 14. Op Silverstone scoorde Jake Dixon zijn eerste van 2 overwinningen in de Moto2


Alonso herschreef in 2024 de statistieken in de Moto3. Met nog 4 races te gaan werd hij al tot wereldkampioen gekroond, een race later was de Triple Crown (rijder, constructeur en team) veiliggesteld
hoogste winpercentage van 42,86%. CFMOTO won de constructeurstitel met een voorsprong van 88 punten op KTM, en het CFMOTO Aspar Team won de team-titel met een voorsprong van 111 punten op de nummer twee. In de Moto2 eindigde CFMOTO haar eerste seizoen Moto2 met Aspar Racing op de 8e plaats met de Brit Jake Dixon, die 2 overwinningen, 5 podiums en 2 pole positions wist te scoren. Het was voor CFMOTO een eerste overwinning in de Moto2.
Hoe intens de samenwerking was (en nog steeds is) tussen CFMOTO en Aspar Racing werd afgelopen jaar nog eens duidelijk op de CFMOTO Day, waar ook het voltallige team aanwezig was en een nieuw opleidingsprogramma werd gepresenteerd, om talentvolle Chinese coureurs klaar te stomen voor de Grand Prix motorsport, met raceseries in China en bootcamps bij Aspar in Spanje. En dat er in die Moriwaki raceklasse bepaald niet langzaam werd gereden waren we toen zelf getuige van.

Als regerend wereldkampioen heeft David Alonso voor 2025 met het team de overstap naar de Moto2 gemaakt, met Holgado als nieuwe teamgenoot, maar die stap is voor beide coureurs veel groter dan op voorhand gedacht. Beide coureurs gaan weliswaar aan de leiding in het Rookie of the Year klassement (na de Sachsenring Holgado 11 punten voor Alonso), maar zijn nog ver verwijderd van de 10 in het algemeen klassement. Dat geeft wel aan hoe groot het verschil is tussen de Moto2 en Moto3. Alonso’s beste prestatie tot nu toe is een derde plaats op Silverstone, op slechts 4 tiende seconde van racewinnaar
Alonso scoorde dit seizoen op Silverstone zijn eerste podium in de Moto2Senna Agius, maar desondanks zegt hij in de hospitality op het TT-circuit de Moto2 veel leuker te vinden dan de Moto3, omdat die klasse veel dichter bij de MotoGP staat. Gevraagd of het niet een enorme mentale tik is geweest om van ‘alles winnen’ af te zakken naar ‘blij zijn met een plek in Q2 en een finish in de punten’, geeft hij dat inderdaad toe, maar daarvoor hele goede ondersteuning en begeleiding te krijgen van het team.
Hoe anders is de stemming bij het Moto3 team, waar het jonge Spaanse talent Máximo Quiles de plek van Alonso heeft ingenomen. Als winnaar van de European Talent Cup in 2021 en 2023 op 13 resp. 15-jarige leeftijd maakte Quiles dit seizoen zijn debuut in de MotoGP in het CFMOTO Aspar Team, maar was bij aanvang van het seizoen nog te jong en moest daardoor de eerste twee Grand Prix in Thailand en Argentinië laten schieten. Zijn 17e verjaardag gevierd maakte Quiles zijn debuut in de Grand Prix of


In Frankrijk scoorde Max Quiles zijn eerste pole position, twee weken later was in de UK zijn eerste podium een feit


Weer een week later scoorde Quiles zijn tweede podium op rij, waarna hij weer twee weken later met het kleinste verschil zijn eerste overwinning in de Moto3 realiseerde. Hij schreef daarmee exact dezelfde geschiedenis als zijn mentor Marc Marquez, met dat verschil dat MM93 daar 2 jaar over heeft gedaan
the Americas, waar hij zich op de tweede plaats kwalificeerde en de race op de vijfde plaats werd afgevlagd. Vlak voor de derde GP blesseerde Max zijn hand, maar reisde desondanks af naar Qatar, waar in het medisch centrum van het circuit neen gebroken duim werd geconstateerd en hij niet fit om te rijden werd verklaard. De GP daarna in Jerez moest hij eveneens missen.
Na 2 races te hebben gemist maakte Quiles zijn comeback in Le Mans, waar hij vriend en vijand verbaasde door zich op de pole position te kwalificeren. Hij finishte de race op de 7e plaats, maar een ronde later waren de rollen nagenoeg omgekeerd. Gekwalificeerd op slechts de 6e plaats finishte Quiles de Britse Grand Prix op de tweede plaats, op slechts 46 duizendste seconde van racewinnaar Jose Rueda. Ook zijn 4e Grand Prix finishte Quiles op de tweede plaats, na zich op de eerste startrij te hebben gekwalificeerd. De daaropvolgende Grand Prix op het circuit van Mugello schreef Quiles geschiedenis: met het kleinste verschil van 8 duizendste seconde schreef hij de Italiaanse GP op naam en 
De 94e Dutch TT was voor zowel Alonso als Quiles geen succes. Alonso ging al vroeg in de race onderuit

Quiles voerde lange tijd het veld aan, maar zou met nog 2 ronden te gaan ook crashen trad daarmee in de voetsporen van zijn mentor Marc Marquez, die hem samen met zijn broer Alex intensief begeleid. Max’ een eerste pole in Le Mans, een eerste podium in Silverstone en een eerste overwinning in Mugello was namelijk een blauwdruk van de carrière van Marc Marquez, die zijn eerste pole, podium en overwinning op exact dezelfde circuits had gehaald. Met dat verschil dat Marc er 2 jaar over had gedaan.
Voor beide coureurs verliep de 94e Dutch TT niet zoals gehoopt. Alonso slaagde er niet in zich te kwalificeren voor Q2 en moest daardoor vanaf de 21e plaats op de 7e rij starten. De race begon goed, in twee ronden tijd was hij al opgeklommen naar de 12e plaats, om in de 3e ronde onderuit te gaan. Ook Quiles had eerst in Q1 aan de bak moeten gaan, maar zette daar de snelste tijd en drong daarmee wel door naar Q2, waar hij de 6etijd realiseerde. De race verliep in eerste instantie zeer voorspoedig, Quiles wist zich meteen te mengen met de strijd voorin, nam in de 9e ronde zelfs de leiding en hield die 7 ronden vast, maar werd daarna over de cerbstones gedrukt en viel daardoor terug naar de zesde plaats, en was daarna te gretig posities terug te winnen en ging in de voorlaatste ronde onderuit, om uiteindelijk als 15e te worden afgevlagd.

Dat neemt niet weg dat het besluit drie jaar geleden deel te gaan nemen aan de wegrace Grand Prix de Chinese motorfabrikant, die 36 jaar geleden in Hangzhou werd opgericht, geen windeieren heeft gelegd. Dat laten de verkoopcijfers wel zien. In 2024 werd een wereldwijde groei van 21% gerealiseerd (263% bij ons in Nederland, met nog eens 253% groei over het eerste halfjaar 2025), terwijl in de eerste zes maanden van 2024 een recordwinst van 1,4 miljard euro werd bereikt.
Dit was te danken aan het uitstekende wereldwijde dealer- en distributienetwerk en een groeiend klantenbestand, een investering van meer dan 100 miljoen dollar in product R&D, en niet in de laatste plaats ook de verbeterde naamsbekendheid via het Moto3-project: de in april aangekondigde 450SR Champion Edition, waarvan de productie tot 999 units was gelimiteerd (waarvan 20 voor de Benelux), was binnen 4 dagen volledig uitverkocht. En dan te bedenken dat dit nog maar het begin is. Het V4-project staat op het punt te worden gelanceerd, waarmee het Chinese merk zijn opwachting wil gaan maken in het WorldSBK.
