Motorfreaks - Achter de schermen bij MTM HS Kawasaki - Lange dagen

Zoeken

Achter de schermen bij MTM HS Kawasaki

Lange dagen

30 augustus 2017

Het effect op de beperkte rijtijd wordt me duidelijk als tot laat in de avond aan de machine van Deroue wordt gewerkt. “Op advies van Marcel Duinker (crew chief Tom Sykes, red.) hadden we het achterwiel zo ver mogelijk naar achteren gezet. In twee secties levert ons dat nu voordeel op, maar in de twee andere juist niet doordat de achtershock nu zachter aanvoelt. Daardoor voelt het met omgooien alsof ie op het laatste moment achter door z’n hoeven zakt en verliest Scott te veel tijd. Ik kan het, ik kan hetWe zouden dit eigenlijk uitgebreid moeten kunnen testen, dat je tijd hebt om bijvoorbeeld een andere achterveer te monteren en volop met de afstelling te experimenten. Maar die tijd hebben we nu niet. Een ander linksysteem zou het probleem waarschijnlijk ook kunnen oplossen, maar dat moet gelijk aan standaard zijn. Dus gaan we nu kijken of we het wiel zo ver mogelijk naar voren kunnen zetten, zodat de shock stugger aanvoelt.”

Als we vroeg in de ochtend weer op het circuit zijn gearriveerd weet Ludo me te vertellen dat door het team nog tot laat in de avond aan beide machines van Deroue en diens teamgenoot Scott Taylor is gewerkt. Doordat het WK Supersport 300 het op de racedag echter zonder warm-up training moet doen is het voor het team afwachten of de aanpassingen die zijn gedaan in de race goed zullen uitpakken of niet. Kan me niet schelen dat we pas net zijn gestart, ik zeg afvlaggen, nu...Tijdens Superpole 2 heeft Deroue zich op de zevende plaats gekwalificeerd, waardoor hij zich weer in de strijd om de overwinning zou moeten kunnen mengen.

Het blijkt een wonderlijke zet van het team te zijn geweest. Volgens Deroue voelt de Ninja 300 nu veel fijner aan, wat direct na de start duidelijk te merken is. Aan het eind van de eerste ronde heeft Deroue zich al opgewerkt naar de derde plaats en neemt bij het ingaan van de eerste bocht zelfs de leiding in de race, tot hij op het achterste rechte stuk weer slipstreamend wordt ingehaald. Door de leden van het team die niet bij de pitmuur mogen staan wordt de race op het scherm gevolgd, al dan niet ijsberend als Deroue halverwege de race terugvalt naar de zevende plaats. “De temperatuur liep op naar 95 graden, Technisch reglement

Waar het technisch reglement van het WK Superbike, Superstock 1000 en WK Supersport redelijk helder omkaderd is – SBK/Stock viercilinders tot max 1000cc en tweecilinders tot max 1.200cc, WSS viercilinders tot max 600cc, driecilinders tot max 675cc en tweecilinders tot max 750cc), is in het WK Supersport 300 de keuze beperkt tot slechts drie modellen: de Honda CBR500R, Yamaha YZF-R3 en de Kawasaki Ninja 300, drie tweecilinders met een cilinderinhoud van respectievelijk 471cc, 321cc en 296cc. In eerste instantie stond ook de KTM RC 390 373cc eencilinder op de lijst, maar die fiets is inmiddels (zonder dat zich ook maar een team daarmee had ingeschreven) door de FIM van de lijst geschrapt. Om de verschillen in cilinderinhoud te compenseren is er verschil in het minimale gewicht dat de machine te allen tijde na afloop van een training of wedstrijd moet hebben. Bij de Honda is het gewicht op 150 kg gezet, bij de Yamaha en Kawasaki 140 kilo. Daarnaast is ook het maximum toerental begrensd, aan het begin van het seizoen lag dat bij de CBR500R op 10.500 toeren en bij de YZF-R3 en Ninja 300 elk op 13.000 toeren per minuut, vanaf de Lausitzring is dat voor de Honda en Yamaha naar respectievelijk 9.500 en 12.850 toeren per minuut verlaagd.

Motorisch mag er amper iets worden aangepast. Het luchtfilter, het uitlaatsysteem en de koppakking mag worden aangepast, de rest moet standaard zijn. Ook de ECU moet standaard zijn (hoewel er wel een externe FIM/DWO goedgekeurde benzine-injectie module aan mag worden toegevoegd), voor 2018 wordt de optie voor een "WSS 300 kit" overwogen, met een prijskaartje van maximaal € 950. 

wat me zeker wel een paar pk aan vermogen heeft gescheeld en ik niet meer in staat was me in het gevecht om de overwinning te mengen. De eerste ronden gingen écht goed en misschien had ik meteen een gaatje moeten proberen te slaan, maar ik wilde geen risico nemen,” zegt Scott na afloop van de race. Een plaats op het podium zit er voor Deroue helaas niet meer in, maar de vierde plaats lijkt binnen handbereik, tot hij op de streep door landgenoot Robert Schotman in het gevecht om de vierde plaats wordt geklopt. Met een vijfde plaats houdt hij echter de schade beperkt en staat hij in het kampioenschap slechts twee punten achter de nieuwe leider Mika Perez.

Na afloop van de race volgt echter de deceptie, als blijkt dat tijdens de technische keuring bij de machines van Deroue en Taylor een aanpassing aan de achterbrug wordt geconstateerd en beide coureurs dientengevolge worden gediskwalificeerd, waar door het team direct protest tegen wordt aangetekend. Als Deroue zijn punten terugkrijgt houdt hij met nog drie races te gaan zeker uitzicht op de wereldtitel, anders wordt het met dertien punten achterstand op Mika Perez een stuk lastiger.

In 2017 lanceerde Dorna het WK Supersport 300 als nieuwe instapklasse van het WK Superbike, een nieuwe mondiale raceklasse die het eerste jaar door de Yamaha YZF R3 en Honda CBR500R wordt gedomineerd. Het hele seizoen? Nee, een klein Belgisch team met een Nederlandse coureur op een Kawasaki Ninja 300 blijft moedig weerstand bieden aan de overweldigers en maakt het leven van z’n concurrenten bepaald niet gemakkelijk. "Victurus te saluto," zou Asterix hebben gezegd. "Bij Toutatis!"