Zoeken

10 jaar Wrenchmonkees

Beeldbepalend

15 maart 2018

 

Als wij dan toch een beetje nieuwsgierig zijn is er wel tijd voor een kleine rondleiding, maar die gaat nog steeds meer over totaal andere zaken dan wat we precies te zien krijgen. Maar goed ook, want de zaak is redelijk compact en je bent er dus zó doorheen. Geen flauw idee waar attributen eindigen en onderdelen beginnen. Waarschijnlijk is alles gewoon bruikbaarAlleen de verschillende projecten in verschillende staten van opbouw maken het bewegen wat moeilijker… het staat nogal vol.

Niet dat daar iets aan zou veranderen waarschijnlijk, de mannen verexcuseren zich wel voor de hoeveelheid rondzwervend motorspul, maar afgaand op de laag stof op sommige onderdelen zal het ook als alle klanten hun machines netjes zouden ophalen, nog steeds gezellig vol zijn. En tegelijkertijd is het wel tekenend voor wat de mannen doen: met de hand werken en iets omtoveren tot wat nieuws. Daar zijn ze best wel erg goed in; wereldwijd staan de Wrenchmonkees inmiddels wel bekend als beeldbepalend en ze horen ook zeker tot de top van de customscene. En zelfs dan is het nog altijd flink aanpoten.

“Men verwacht dat we hier bakken met geld verdienen, maar dat werkt natuurlijk niet zo. Als je een oude motor neemt en die helemaal verzaagt en verbouwt, heb je nog steeds een oude motor. Maar dan eentje waar veel tijd en energie in is gestoken. Maar die oude motor krijg je gewoon niet de hoofdprijs voor. Daarom is het wel zo leuk om eindelijk eens in opdracht te mogen werken, wat in de loop der jaren steeds vaker is gebeurd. Bedrijven of merken die ons een budget geven en de vrije hand er iets van te maken.
Bakjes. Handig als je dingen wilt terugvinden

Yup... zeven cilinders. Of toch maar vier, met een paar reservezuigers

Uitlaatje nodig? Monkees' your guy.
Natuurlijk gaat dat beter, maar dan nog word je er niet waanzinnig rijk van. De Kawasaki H2 die we voor Rev’It!  hebben mogen maken, heeft ons ook weer zoveel gekost dat we maar een klein beetje winst hebben gemaakt. En dat was dan een uitzonderingsgeval, zulke opdrachten zijn er nou eenmaal niet veel. Zelfs alweer minder dan het geweest is”.

Dat is geen reden tot paniek, maar wel een duidelijk verhaal. Er moet gewoon gewerkt worden en dan ben je uiteindelijk dus gewoon ‘een garage’ waar je aan kunt kloppen voor zaag- slijp- en laswerk, als ook spuiten en overige zaken. Alles is mogelijk en kunnen de heren het zelf niet, dan wordt het uitbesteed aan één van de gespecialiseerde bedrijven die er beter in zijn. ‘Je kunt niet alles zelf doen, of in elk geval zeker niet het beste. Dus hebben we een netwerk van specialisten die er veel beter in zijn, die vertellen we wat we nodig hebben en we krijgen het zó weer terug. Spuitwerk is hier ook niet te doen als we aan het werk zijn, freeswerk is een vak apart, dat soort dingen. Maar als het bij elkaar komt, heb je wel weer wat”.

Nogal wat, beter gezegd. Want alles wat hier uit de deuren rolt heeft het onmiskenbare Wrenchmonkees DNA, datgene waar anderen vaak hun inspiratie uit halen. Of het nou een oude Honda CB is, of een CX, of een tracker, de kans is groot dat een Deens model één van de eerste is. En dat is wel een beetje het handelsmerk van Per en Nicholas. “We blijven niet graag hangen op iets wat we gedaan hebben. Het is onvermijdelijk, we hebben hier al zoveel verzoeken gehad in de trend van ‘kun je niet zoiets maken als…’ en dat is dan veelal gebaseerd op een model dat we net hebben gemaakt. Of zelfs langer geleden. En vaak kunnen we er wel uit komen, maar we zijn dan vaak zelf alweer twee of meer projecten verder vooruit aan het denken. Als een motor van ons klaar is, is het voor onszelf ook echt wel zo’n beetje klaar. Dat hebben we dan gedaan en dan willen we verder. We zijn er dan namelijk ook al een poos aan bezig geweest en nog verder daarvoor hebben we al lang met het idee gespeeld voordat we ook maar een stuk gereedschap ter hand namen. We willen verder, door, nieuw. Dan is het soms een beetje eh… nou ja, minder inspirerend om een verzoek te krijgen of we iets ‘net als’ iets anders kunnen maken. Een eh... een eh... dit wás ooit een MT-09. Nu is het een minimalistisch Monkeymachien. Natuurlijk kan dat wel, maar waar zit daar de uitdaging of originaliteit in? Daarom vonden we het idee van Rev’It! ook zo leuk. Zoiets hadden we nog nooit gedaan, dus daar moesten we ook echt hard aan werken. Maar het is gelukt en zelfs met een paar mooie details die er echt goed uit zijn gekomen. De banden, om maar eens wat te noemen… een wild idee, maar het is wel waanzinnig mooi uitgekomen. Daar kunnen we trots op zijn”.

Na tien jaar zijn de Wrenchmonkees nog net zo vernieuwend als ooit, in de tijd dat er geen Instagram bestond, dat Bike Exif zelf ook nog maar net begonnen was, dat de hele customscene nog maar net opkwam. Tien jaar is anno nu een eeuwigheid. Met het zo snel veranderende beeld en de zo snel opvolgende ontwikkelingen is het knap als je je een jaar of langer staande weet te houden. Tegenwoordig is iedereen bijna een selfmade custombouwer en hoe meer mensen er mee aan de slag gaan, hoe meer ideeën uitgevoerd worden. Perfect voor de creativiteit, maar lastig om onderscheidend te blijven. Dus als dat nog steeds lukt, kun jezelf best eens een extra schouderklopje geven. En dan snel weer door met het volgende project.