Zoeken

Uit de praktijk test Arai RX-7V

Kan het ronder?

10 juni 2015
Inhoudsopgave
Uit de praktijk test Arai RX-7V
Kan het ronder?
Jurby Testtrack
Conclusie

Arai RX-7V

“Andere fabrikanten maken helmen om zoveel mogelijk winst te maken. Het primaire doel van mijn grootvader en oprichter Hirotake Arai was een zo veilig mogelijke helm te ontwikkelen, en die filosofie wordt tot op de dag van vandaag bij Arai nog steeds gehanteerd,” aldus kleinzoon en huidig algemeen directeur van AArai diffuser
De verschillen ten opzichte van de RX-7GP
Arai diffuser
Links de RX-7V, rechts de RX-7GP
Arai holder
De lijn geeft duidelijk aan dat de diffuser verder doorloopt en het scharnierpunt van het vizier is verlaagd.
Arai snell line
Door het verlagen van het scharnierpunt valt nu het gehele ronde deel boven de Snell testlijn
Arai mouth space
Aan de voorkant is 3 mm extra ruimte ontstaan.
rai Helmet Europe Akihito Arai in het auditorium van het Manx Museum in Douglas, waar de nieuwe RX-7V aan de wereldpers wordt gepresenteerd. “We zijn de meest gebruikte helm in de MotoGP, het WK Superbike en de Formule 1, en dat is niet omdat we de best betalende fabrikant zijn. Coureurs kiezen voor Arai omdat ze de beste helm willen hebben,” aldus Hirotake-San. Het deed mij denken aan de uitspraak van Kenny Roberts sr. in een interview meer dan dertig jaar geleden: “crap helmets pay good and good helmets pay crap.” Bovendien, zo vervolgt Arai-San zijn verhaal, worden veel helmen van coureurs na een crash uitvoerig geanaliseerd, waardoor er in de loop der jaren een behoorlijke database met kennis en informatie is ontstaan. Alles wat we tegenwoordig weten voor wat betreft veiligheid van een helm komt is in de praktijkschool opgedaan.

Nu zijn er uiteraard wereldwijd verschillende normen waar elke helm aan moet voldoen, maar tijdens de presentatie wordt wel duidelijk dat Arai voor zichzelf de lat veel hoger dan die normen heeft gelegd. Zo wordt elke Arai tijdens de productie vijf keer geïnspecteerd: na de productie van de buitenschaal, na het spuiten en het aanbrengen van de graphics, na de assemblage en dan nog twee tussentijdse inspecties. De eindcontrole vindt zelfs niet één keer, maar twee keer plaats, om er zeker van te zijn dat elke Arai aan de in-house normen voldoet. Elke Arai voldoet niet alleen aan de Europese ECE R22-05, maar ook aan de Amerikaanse SNELL 2010 norm. Haast belangrijker is echter nog dat Arai een zone hanteert waarbinnen een helm aan de eisen moet voldoen, waar volgens de ECE en SNELL 2010 een helm alleen op een aantal vaste punten wordt beproefd. Een fabrikant kan hierdoor in theorie een helm op de plaatsen waar wordt gemeten verstevigen, om aan de norm te kunnen voldoen.

De filosofie van Arai is dat een helm zo rond mogelijk moet zijn, zodat deze bij impact zo veel mogelijk kan glijden. Hoe meer een helm over de grond glijdt, hoe minder kinetische energie er hoeft te worden geabsorbeerd. Dus werd bij de ontwikkeling van de RX-7V veel energie gestoken om de helm een nog rondere vorm te geven. Door het scharnierpunt van het vizier naar beneden te verplaatsen kon de veilige zone van de helm aanzienlijk worden vergroot, maar het lagere scharnierpunt leverde een probleem op bij het openen van het vizier. Met de introductie van het nieuwe VAS (Variable Axis System) vizier mechanisme, waarbij het scharnierpunt zich tijdens het openen verplaatst, werd dit probleem echter opgelost en kon de montagepositie van het vizier met 24 mm worden verplaatst, waardoor de buitenschaal nu geheel glad is boven de testlijn van de SNELL norm. Bijkomend voordeel van het VAS is dat we nu eindelijk van het snelwisselsysteem zijn verlost. Wie precies wist wat ‘ie moest doen had bij het oude systeem een vizier in vijf seconden gewisseld, maar in de real world kwam het met regelmaat voor dat bij het wisselen een zijschildje brak. Wij kennen in ieder geval niemand die dat nog niet is overkomen. Bij het VAS mechanisme worden de zijschildjes opengeklapt, waarna het vizier eenvoudig kan worden uitgenomen. Ook het vergrendelmechanisme van het vizier is aangepast en nu eveneens veel gemakkelijker te bedienen. 

Arai SPA_3923
Als je dan toch naar het mekka van de wegrace motorsport gaat voor de presentatie van het mekka der helmen, dan neem je toch gewoon een gepast stukje gereedschap mee. Niet dan?